AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #41 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, Litenlinerle skrev: Hvorfor tenker du det er trist? Fordi du ikke innser at synd har gjort deg blind. Anonymkode: 737e3...d95
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #42 Skrevet 15. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verden er ikke slik at man får gratis lunsj. Vil man ha fordelene med å tro som etterlivet må man tro og man må følge reglene som kommer med det. Anonymkode: 5f676...c37 Men hva om jeg ikke er interessert i et etterliv? Jeg er takknemlig for det livet jeg har fått nå. Hvis alt det gode jeg gjorde for andre rundt meg var basert på mitt eget ønske om et etterliv ville jeg følt meg litt egoistisk og "falsk". Sier ikke at dere kristne er det, men har dere tenkt på at noen kan tenke denne tanken? 3
oeas Skrevet 15. november 2020 #43 Skrevet 15. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å tro på noe guddommelig tilfører jo livet og universet en ekstra dimensjon, da, nemlig det hellige. Uten denne dimensjonen i mitt liv, uten en høyere mening, hvordan kan livet oppleves like rikt? Jeg klarer ikke å se det, dessverre, men jeg forstår at når man selv ikke tror på Gud, savner man selvsagt ikke Gud. Folk som ikke tror kan holde ting hellig, de også. Det er fullt mulig å føle en høyere mening med livet uten å tro på noe guddommelig. Mange tror på livet, for eksempel, og føler nok at ved å få barn, og videreføre slekters gang, så er de med på å spille sin lille rolle i noe som mye større enn dem selv. De føler ikke behov for å lese noe mer, for eksempel en guddom, inn i det. De tenker at "Vi er her. Det er livet. Og det er alt vi trenger." Mange utvider dette til å gjelde en omtanke for dyreriket og ivaretakelse av miljøet, i tillegg, og engasjerer seg i dyrevern og miljøvern, også. Som jeg skrev lenger opp i denne tråden, så er ikke inntrykket mitt at troende tror i nevneverdig grad heller. Det handler ofte bare om et ønske om å ha noe å tro på. Og det er for så vidt greit. Det kan jeg forstå. Livet kan ofte virke temmelig meningsløst og man gjøre det beste ut av det. 3
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #44 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi du ikke innser at synd har gjort deg blind. Anonymkode: 737e3...d95 Hva har jeg syndet? 1
flygefisk1 Skrevet 15. november 2020 #45 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes det er trist. Jeg føler jeg sitter inne med kunnskaper som jeg skulle ønske alle hadde; ting som hadde gjort livet bedre og som gjør at man får et annet perspektiv på ting. Jeg synes ikke synd på folk som å se ned på dem, men jeg skulle ønske at andre, særlig folk som ikke har det bra, hadde fått et langtidsperspektiv som gjorde at de så forbi en midlertidig dårlig situasjon. Anonymkode: c0f17...37c Tenker at du tror du vet litt mer enn det du egentlig gjør, jeg
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #46 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, Litenlinerle skrev: Hva har jeg syndet? Det vet ikke jeg noe om. Men jeg vet at alle har syndet og at Gud tar det alvorlig. Anonymkode: 737e3...d95
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #47 Skrevet 15. november 2020 Jeg er ikke kristen men har folk rundt meg som er det. Aldri møtt noen som er så dømmende og ondskapsfull som de kristende. Anonymkode: 4639b...11d 2
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #48 Skrevet 15. november 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet ikke jeg noe om. Men jeg vet at alle har syndet og at Gud tar det alvorlig. Anonymkode: 737e3...d95 Ja, egentlig når jeg tenker over det er jo mennesket den verste skapningen på jord fra fødselen av... Vi tar over kloden, tror vi eier den, gjør som vi vil med både dyr og natur...Tenk så mye bedre dyrene på jordkloden hadde hatt det uten oss 🤣Vårt medfødte behov for eierskap, rikdom og kontroll er ikke akkurat positivt (ikke at dette gjelder alle, men tror det ligger naturlig for mange enten de vil innrømme det eller ikke) Endret 15. november 2020 av Litenlinerle 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #49 Skrevet 15. november 2020 18 minutter siden, oeas skrev: Folk som ikke tror kan holde ting hellig, de også. Det er fullt mulig å føle en høyere mening med livet uten å tro på noe guddommelig. Mange tror på livet, for eksempel, og føler nok at ved å få barn, og videreføre slekters gang, så er de med på å spille sin lille rolle i noe som mye større enn dem selv. De føler ikke behov for å lese noe mer, for eksempel en guddom, inn i det. De tenker at "Vi er her. Det er livet. Og det er alt vi trenger." Mange utvider dette til å gjelde en omtanke for dyreriket og ivaretakelse av miljøet, i tillegg, og engasjerer seg i dyrevern og miljøvern, også. Som jeg skrev lenger opp i denne tråden, så er ikke inntrykket mitt at troende tror i nevneverdig grad heller. Det handler ofte bare om et ønske om å ha noe å tro på. Og det er for så vidt greit. Det kan jeg forstå. Livet kan ofte virke temmelig meningsløst og man gjøre det beste ut av det. Kanskje du ikke kjenner så mange troende? For mitt inntrykk er at de fleste har en dyp og sterk tro. Hvordan kan noe oppleves som hellig om man ikke tror på noe guddommelig? Hellig har kun betydning relatert til noe overnaturlig eller guddommelig. Hva betyr det å tro på livet? Vi vet jo at vi lever, jeg skjønner ikke hvordan det kan gi livet en høyere mening. Jeg tror at jeg er skapt av Gud, at jeg er her av en grunn, og at jeg skal tilbake til Gud. Hvordan kan det sammenlignes med at jeg lever videre gjennom mine etterkommere? Det tror jo jeg også på, men jeg tror på noe mer i tillegg. Dyrevern og miljøvern får også en ekstra betydning når man tror på en Skaper. Vi har et ansvar for jorden og alt liv her, også overfor Gud. Jeg mener ikke å kritisere ateister eller si noe negativt om ateisme, men jeg strever med å se at et slikt livssyn er like meningsfylt som et religiøst. Selvsagt fordi jeg er religiøs selv. Uansett hvor hardt vi prøver klarer vi nok ikke å se ting fra hverandres perspektiv, du, fordi du ikke tror, og jeg, fordi jeg ikke klarer å la være å tro. Anonymkode: a8c4c...8ec
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #50 Skrevet 15. november 2020 Syns alltid det er besynderlig å tenke på at folk tenker er AKKURAT deres Gud som er den riktige , Jesus fra Midtøsten 2000 år siden. Hva med Buddah? Hva med profeten til sikhene? Disse er også gode mennesker som lever etter sitt beste for oppnå sin himmel/ nirvana . Anonymkode: a77a5...152 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #51 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns alltid det er besynderlig å tenke på at folk tenker er AKKURAT deres Gud som er den riktige , Jesus fra Midtøsten 2000 år siden. Hva med Buddah? Hva med profeten til sikhene? Disse er også gode mennesker som lever etter sitt beste for oppnå sin himmel/ nirvana . Anonymkode: a77a5...152 Ja vel. Jesus er den eneste av de du nevner som fortsatt lever. Finnes også mange historiske fakta som bekrefter at han snakket sant. Så får folk tro hva de vil. Anonymkode: b07be...33a
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #52 Skrevet 15. november 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vel. Jesus er den eneste av de du nevner som fortsatt lever. Finnes også mange historiske fakta som bekrefter at han snakket sant. Så får folk tro hva de vil. Anonymkode: b07be...33a Jeg kan godt tro på at det er dokumentert at en fyr som hette Jesus faktisk levde for 2000 år siden. Men jeg tenker også på at vi mennesker kanskje har tolket disse dokumentene i vår egen favør, og slik vi selv vil, og kanskje ikke hatt forutsetningene for å helt forstå hva som egentlig skjedde. Endret 15. november 2020 av Litenlinerle
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #53 Skrevet 15. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vel. Jesus er den eneste av de du nevner som fortsatt lever. Finnes også mange historiske fakta som bekrefter at han snakket sant. Så får folk tro hva de vil. Anonymkode: b07be...33a For det første: INGEN kan stå opp fra de døde og leve evig 🙄 Finnes også historiske bøker om at Buddah var en ekte person , noen mener til og med at Jesus reiste til Østen som ungdom og ble inspirert av buddismen og nestekjærlighet . Guru Nanak var en ekte person i India som levde på 1500tallet. Det er ikke mer sannsynlig med kristendommens profet enn noen annen. Anonymkode: a77a5...152 6
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #54 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første: INGEN kan stå opp fra de døde og leve evig 🙄 Finnes også historiske bøker om at Buddah var en ekte person , noen mener til og med at Jesus reiste til Østen som ungdom og ble inspirert av buddismen og nestekjærlighet . Guru Nanak var en ekte person i India som levde på 1500tallet. Det er ikke mer sannsynlig med kristendommens profet enn noen annen. Anonymkode: a77a5...152 Helt enig med deg. Hvis vi studerer kristendommen kan en fort mistenke at den er skapt av og for vestlige menn. Er litt ulogisk at Jesus skal ha lys hud, at kristendommen - slik jeg ser det - undertrykker kvinner til en viss grad. Sier ikke at dette er sannheten, men er et perspektiv som jeg vet flere har tenkt. 2
Gjest Alexz Skrevet 15. november 2020 #55 Skrevet 15. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har faktisk mange personlige kristne i Norge. Bare på TikTok er det mange som sprer det kristne budskapet (som privat intiativ). Det er også flere kristne aviser og nettsteder. Til TS: Ja, jeg synes det er trist. Jesus elsket deg så høyt at han ga sitt liv for deg. For meg blir det helt umulig å ikke elske Jesus tibake. Anonymkode: 7588c...79e Dette med «personlig kristen» må være et særnorskt fenomen. Og man hører aldri noen si de er «personlig muslim» , «personlig jøde» eller «personlig ateist». For meg høres det merkelig og litt feigt ut.Jeg er kristen, punktum.
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #56 Skrevet 15. november 2020 (endret) 9 minutter siden, Alexz skrev: Dette med «personlig kristen» må være et særnorskt fenomen. Og man hører aldri noen si de er «personlig muslim» , «personlig jøde» eller «personlig ateist». For meg høres det merkelig og litt feigt ut.Jeg er kristen, punktum. Jeg tenker også at det høres rart ut. For det høres ut som alternativet er å være upersonlig kristen - altså ikke følge kristne verdier og holdninger, men bare nyte av det gode og virke kristen utad, som et skall. Endret 15. november 2020 av Litenlinerle
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #57 Skrevet 15. november 2020 Anbefaler alle å se jakten på gud av morgan freeman på netflix😊 Anonymkode: ade87...c49
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #58 Skrevet 15. november 2020 32 minutter siden, Litenlinerle skrev: Jeg kan godt tro på at det er dokumentert at en fyr som hette Jesus faktisk levde for 2000 år siden. Men jeg tenker også på at vi mennesker kanskje har tolket disse dokumentene i vår egen favør, og slik vi selv vil, og kanskje ikke hatt forutsetningene for å helt forstå hva som egentlig skjedde. Du vet at faktaene jeg snakker om også er kilder som ikke er en del av Bibelen og beviser mer enn kun hans eksistens? Anonymkode: b07be...33a
Litenlinerle Skrevet 15. november 2020 Forfatter #59 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vet at faktaene jeg snakker om også er kilder som ikke er en del av Bibelen og beviser mer enn kun hans eksistens? Anonymkode: b07be...33a Ja, men all vitenskap innebærer et visst subjektivt preg...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #60 Skrevet 15. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første: INGEN kan stå opp fra de døde og leve evig 🙄 Anonymkode: a77a5...152 Nei, det er nettopp derfor det er bemerkelsesverdig. Anonymkode: b07be...33a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå