Gå til innhold

Svoger og svigerinne skal alltid være bedre enn oss, hermer og g

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vel alle hørt om den ene naboen som alltid må overgå den andre, men hva med når dette finnes i egen familie? 

Noen som har erfaringer med dette? Evig konkurranse med svoger og svigerinne. Vi bare ser på at de hele tiden skal overgå valg som faller naturlig for oss. Det har blitt så ille at vi velger å ikke reise steder når de er der. For vi orker ikke den "pappa'n min er sterkere enn pappa'n din" holdningen. 

Råd?

Anonymkode: a6256...e44

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns faktisk det er slitsomt. Alle ord må veies. Vi kan ikke fortelle om nye ting eller generelt ting i vårt liv for da skal det overgås. Vi var på besøk hos besteforeldrene 3 ganger på en uke, pga barna. Uken etter vær de der 4 ganger 😅

• Liker 7
Skrevet

Hmmm.. det er vanskelig å gi noen tips/råd når det ikke er konkret.. men det kan jo hende de ser veldig opp til dere? 
Hvis du prøver å se det annerledes på det? At de vil ha det samme som dere eller vil gjøre det samme som dere pga det dere gjør er bra og de vil også være bra? 

Anonymkode: 83b01...290

• Liker 3
Skrevet

Grusomt irriterende det der. Kommer i mange fasonger. Om du har det dårlig, har alltid venninna hatt det værre etc...
Holder meg også på avstand av slike... eller bare bekrefter at jo ditt er selvfølgelig mye finere.. Ta noen kamp det gidder jeg ikke

Anonymkode: 6203f...630

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vel alle hørt om den ene naboen som alltid må overgå den andre, men hva med når dette finnes i egen familie? 

Noen som har erfaringer med dette? Evig konkurranse med svoger og svigerinne. Vi bare ser på at de hele tiden skal overgå valg som faller naturlig for oss. Det har blitt så ille at vi velger å ikke reise steder når de er der. For vi orker ikke den "pappa'n min er sterkere enn pappa'n din" holdningen. 

Råd?

Her må du ta sette standarden og kjøpe noe så dyrt at de aldri har råd til å følge etter . 

luksusfellen får ev ordne opp etterpå om der går skeis . 

• Liker 11
Skrevet

Vi har en variant av det der i vår familie. Jeg har bevisst sluttet å vise svogeren og svigerinnen min idéer for interiør, for eksempel, for de tar alltid løpefart og gjør det vi hadde tenkt.

Greit, ingen har copyright på interiørbruk, men altså, de bygget akkurat den plassbygde køyesengen JEG hadde designet, med stigeløsningen jeg hadde på skissen, eksakt samme lampevalg, og jammen sydde ikke svigerinnen HELT LIKT sengeteppe som det jeg hadde begynt på og tok «æren for det» kreativt sett. 🤦🏼‍♀️

Jeg viste svigerinnen min en påbegynt bunad til datteren min, helt originalt design, og ikke før hadde hun helgen for seg selv så lå designet ute på Instagram som «hennes». Altså, jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 4e9a7...8c2

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grusomt irriterende det der. Kommer i mange fasonger. Om du har det dårlig, har alltid venninna hatt det værre etc...
Holder meg også på avstand av slike... eller bare bekrefter at jo ditt er selvfølgelig mye finere.. Ta noen kamp det gidder jeg ikke

Anonymkode: 6203f...630

Ja, først har de et perfekt forhold og mannen bidrar masse. Så når vi har problemer ift at samboer ikke bidrar så mye så får jeg høre om hvor lite den fyren gjør også. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Hill83 skrev:

Her må du ta sette standarden og kjøpe noe så dyrt at de aldri har råd til å følge etter . 

luksusfellen får ev ordne opp etterpå om der går skeis . 

Vi får se nå da som vi skal pusse opp masse, om ikke de starter med det samme.

Det verste er barna, hvilke barn som klarer hva først. Absolutt alt som har med barna å gjøre skal sammenlignes. Så jeg har sluttet å snakke om barna, roser deres barn når det er praten i stedet. 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt så ille at vi velger å ikke reise steder når de er der.

Om dere reiser til samme steder og byer hvor de oppholder seg, hermer vel dere litt også? Hehe..

Anonymkode: 6aea9...b67

• Liker 3
Skrevet

Jeg spurte bestemor om hun kunne hekle noe for babyen vår. Bestemor følte seg så beæret over å ha blitt spurt. Min svigerinne strikker selv så hun hadde vel ikke behovet. Etter dette kom frem så har de bedt om så mange hekleoppgaver til sitt barn. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om dere reiser til samme steder og byer hvor de oppholder seg, hermer vel dere litt også? Hehe..

Anonymkode: 6aea9...b67

Den som hermer er vel den som gjør etter? 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Råd?

Jeg forstår ikke problemet, Ts?

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får se nå da som vi skal pusse opp masse, om ikke de starter med det samme.

Det verste er barna, hvilke barn som klarer hva først. Absolutt alt som har med barna å gjøre skal sammenlignes. Så jeg har sluttet å snakke om barna, roser deres barn når det er praten i stedet. 

Så du skryter av ditt barn og  blir du sur når de benytter anledningen til å skryte av sitt barn (som er sosial konsensus: dersom noen plager deg med barna sine kan du plage dem i retur. Gi og ta)? Men du mener det er de som er rare?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først har de et perfekt forhold og mannen bidrar masse. Så når vi har problemer ift at samboer ikke bidrar så mye så får jeg høre om hvor lite den fyren gjør også. 

Dette er jo bare små uviktige detaljer. :klo: 

Jeg tror nok, Ts, at du bare ikke liker desse folka. Og så har du funnet opp en historie om at de er så fryktelig hermete for å rettferdiggjøre at du ikke liker dem. Mye bedre å bare si du ikke liker dem. Lov det, altså.

Anonymkode: 1cd37...a61

• Liker 7
Skrevet

Velg å ikke se på det som en konkurranse. Jobb med dere selv slik at dere klarer å ignorere det.

Anonymkode: 0c797...8e3

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke problemet, Ts?

Så du skryter av ditt barn og  blir du sur når de benytter anledningen til å skryte av sitt barn (som er sosial konsensus: dersom noen plager deg med barna sine kan du plage dem i retur. Gi og ta)? Men du mener det er de som er rare?

Dette er jo bare små uviktige detaljer. :klo: 

Jeg tror nok, Ts, at du bare ikke liker desse folka. Og så har du funnet opp en historie om at de er så fryktelig hermete for å rettferdiggjøre at du ikke liker dem. Mye bedre å bare si du ikke liker dem. Lov det, altså.

Anonymkode: 1cd37...a61

Nei jeg skrøyt ikke. Det var en tilfeldig situasjon jeg fortalte om. Trenger ikke være kun positivt. For om barnet har sovet ekstremt dårlig, så er det konkurranse også. 

Det her er helt vanlige samtaler i en familie. Om bestefar spør om en klesstørrelse, spesielt nå før jul. Så får de høre det og da skal de fortelle at barnet deres hadde DEN størrelser da den var så gammel. Så stor, så lang, var deres barn. 

• Liker 1
Skrevet

Opplever det samme med noen i nære familie. Og det er så veldig tydelig, så vi har fått kommentarer fra andre i familien og vi har aldri nevnt noe om det. Og i starten så tenkte jeg at det kan jo være noen tilfeldigheter, men det har ikke vært noen småting, det er store ting og har vært sånn i mange mange år.

Noen eksempler:

-Vi skaffa oss hund, da skaffet de seg hund.

-Vi forlovet oss, da forlovet de seg.

-Vi kjøpte ny bil og da kjøpte de seg ny bil. Og hver gang vi har kjøpt oss ny bil, så har de kjøpt seg ny bil og alltid mye dyrere. 

-Da vi var gravide (før vi hadde sagt noe), så ble det snakk om barn og at de kunne ikke få barn før begge hadde fast jobb og kjøpt et hus med bedre plass. Tre måneder etter vi fortalte om graviditeten så var de gravide også. Uten fast jobb og et større hus.

Og dette var bare de større tingene/forpliktelsene. Vi har begrenset kontakten til minimum, og ikke fordi de gjør som oss, men fordi hvis det skulle bli snakk om feks hvordan det gikk på ferieturen til USA eller om vi har blitt ferdig med oppussing av badet så skal de alltid snakke om seg og hvor mye ting de har gjort som er dyrere/bedre. Ufattelig slitsomt å omgås sånne.

Anonymkode: d5e6d...78a

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever det samme med noen i nære familie. Og det er så veldig tydelig, så vi har fått kommentarer fra andre i familien og vi har aldri nevnt noe om det. Og i starten så tenkte jeg at det kan jo være noen tilfeldigheter, men det har ikke vært noen småting, det er store ting og har vært sånn i mange mange år.

Noen eksempler:

-Vi skaffa oss hund, da skaffet de seg hund.

-Vi forlovet oss, da forlovet de seg.

-Vi kjøpte ny bil og da kjøpte de seg ny bil. Og hver gang vi har kjøpt oss ny bil, så har de kjøpt seg ny bil og alltid mye dyrere. 

-Da vi var gravide (før vi hadde sagt noe), så ble det snakk om barn og at de kunne ikke få barn før begge hadde fast jobb og kjøpt et hus med bedre plass. Tre måneder etter vi fortalte om graviditeten så var de gravide også. Uten fast jobb og et større hus.

Og dette var bare de større tingene/forpliktelsene. Vi har begrenset kontakten til minimum, og ikke fordi de gjør som oss, men fordi hvis det skulle bli snakk om feks hvordan det gikk på ferieturen til USA eller om vi har blitt ferdig med oppussing av badet så skal de alltid snakke om seg og hvor mye ting de har gjort som er dyrere/bedre. Ufattelig slitsomt å omgås sånne.

Anonymkode: d5e6d...78a

Ja, nå er det mest samboer som føler på dette. Han er den som sier at nei, vi reiser en annen dag siden de er der. De er også veldig opptatt av å prate med oss om hvilke avgjørelser de tar for sitt liv. Jeg svarer bare på det jeg blir spurt om, er ærlig om hva jeg liker og ikke liker. Som regel svarer jeg at det spørs på hva de liker, men jeg liker sånn. 

Sikkert bare filleting alt dette, men man vil jo unngå følelsen av konkurranse. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en variant av det der i vår familie. Jeg har bevisst sluttet å vise svogeren og svigerinnen min idéer for interiør, for eksempel, for de tar alltid løpefart og gjør det vi hadde tenkt.

Greit, ingen har copyright på interiørbruk, men altså, de bygget akkurat den plassbygde køyesengen JEG hadde designet, med stigeløsningen jeg hadde på skissen, eksakt samme lampevalg, og jammen sydde ikke svigerinnen HELT LIKT sengeteppe som det jeg hadde begynt på og tok «æren for det» kreativt sett. 🤦🏼‍♀️

Jeg viste svigerinnen min en påbegynt bunad til datteren min, helt originalt design, og ikke før hadde hun helgen for seg selv så lå designet ute på Instagram som «hennes». Altså, jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 4e9a7...8c2

Å så gøy. Her kan du jo styre henne akkurat som du vil. Finne fram noe design som du asolutt ikke skal ha, og vise og fortelle hvordan du har tenkt å pusse opp. Så venter du til de er ferdige å gjøre ting etter din oppskrift, før du gjør det du egentlig hadde tenkt til 🙂

Anonymkode: b3a30...0d6

• Liker 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...