Gå til innhold

Leietakere fra Midtøsten, ubegrunnet eller begrunnet frykt? Pga matlukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har holdt visning for en hyggelig familie idag og de ønsker å leie den. Eneste som stopper meg er at matlukt som kan oppstå etter leieperioden, siden de har sin opprinnelse i Midtøsten. Jeg har null problem med dem, det er bare fine ord jeg har om dem. Men at jeg kan slite med leiligheten i ettertid, skremmer meg veldig. Etter hva jeg har hørt om matlukt og familier fra Midtøsten.

Erfaring med det? 

Anonymkode: 1a4f0...95b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen, enkelte typer matlukt kan sitte veldig lenge og er vanskelig å få fjernet. En annen ting som hadde bekymret meg er faren for overbefolkning og ekstra slitasje, det er ganske vanlig å la andre familiemedlemmer og bekjente flytte inn.

Anonymkode: 29f3a...9b3

• Liker 27
Skrevet

Om de eventuelt flytter ut etter endt leieperiode, vil jo leiligheten bli vasket osv, så jeg tror nok ikke at matlukten vil bli sittende i.

Eller er du en av de som er redd for hvitløk og krydder?

Anonymkode: edf43...93b

• Liker 17
Skrevet

Det er uten tvil et problem..

Anonymkode: 5d0ac...cae

• Liker 17
Gjest Villfisker
Skrevet

Hvis det hadde vært eneste bekymring, hadde jeg tatt sjansen. Kanskje kunne de lært deg noe på kjøkkenet også :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de eventuelt flytter ut etter endt leieperiode, vil jo leiligheten bli vasket osv, så jeg tror nok ikke at matlukten vil bli sittende i.

Eller er du en av de som er redd for hvitløk og krydder?

Anonymkode: edf43...93b

Matlukt blir sittende i, på samme måte som røyking. Leiligheten må males for å få ut lukten.

Anonymkode: 5f207...f8b

• Liker 29
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde skjemmes. 

Anonymkode: bf425...d85

Hvorfor? Nordmenn har måtte finne seg i at landet vårt har blitt totalt forandret pga innvandring. I mange andre land hadde dette skapt voldelige opptøyer. Men vi skal bukke og skrape... 

• Liker 45
Skrevet

Om du mener lukten setter seg i veggene så får du male når de flytter da. og sett ut skåler med eddik og la det stå i noen dager. Så er lukten borte. 

Mye av maten de lager jo lukter jo godt! Og jeg må si frityrlukten fra studentene ved siden av henger mer igjen, enn fra de andre naboene! Har en gjeng studenter som er glad i frityrstekt mat, det setter seg fast i bygget! Og det er norske studenter. 

Anonymkode: b2c50...7e1

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Nordmenn har måtte finne seg i at landet vårt har blitt totalt forandret pga innvandring. I mange andre land hadde dette skapt voldelige opptøyer. Men vi skal bukke og skrape... 

:kvalm:

Anonymkode: bf425...d85

• Liker 34
Skrevet

Frykt, pga matlukt? Altså, frykt?

Legg inn en bemerkning på at hvis det sitter lukt igjen i leiligheten så må tiltak for utbedring gjøres, så du er sikret (formuler det på en god måte).

Anonymkode: 26e8b...d50

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Totalt forandret grunnet innvandring? Landet/samfunnet har endret seg mye på 100 år, men det er jo ikke grunnet innvandring.

Hvordan i alle dager er landet TOTALT forandret pga. innvandring? Sukk - forresten, glem det, noe så idiotisk oppgulp vil jeg ikke høre om.

• Liker 22
Skrevet

Matlukt er nok ikke det aller verste å bli plaget med. Men samtidig er det slik at den lukten noen liker, blir andre rent dårlige av - og dette har faktisk noe å si for bomiljø og trivsel.

Og selv om man egentlig ikke synes krydrete lukter er så ille, kan det bli litt annerledes om leietakerne er blant de som markerer Ramadan, for da er det gjerne matlukt hele natta.

Anonymkode: 055a5...e4b

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke leid ut til dem. Flere årsaker, jeg har erfaring med naboer fra Somalia. De lager mat hele dagen og hele oppgangen lukter. De er sykt høyrøstede og har besøk hele tiden. Med mindre du har sykt god isolasjon i huset, dropp dette. Fordi man kan ikke kaste ut noen igjen fordi det lukter og det er mye bråk. De roper til hverandre istedet for å snakke. 
Og den personen over her som skriver ar dere burde skjemmes har nok aldri levd med slike mennesker i naboleiligheten 24/7. Jeg selv vurderer å flytte for det er lettere enn å få de til å ta vanlige hensyn til sine naboer. 

Anonymkode: f46d5...24f

Joda, enig at somaliere kan være høylytt og lage mat dagen lang, men folk fra midtøsten har jeg aldri hatt problemer med. Jeg opplever folk fra midtøsten som gjerne er familie som rolige folk. Å sammenligne noen fra Afrika vs midtøsten blir som å sammenligne en Nordmann mot en konservativ amerikaner fra sørstatene, mao to som er helt forskjellige. 

-

Ville ha skrevet i kontrakten at slitasje, som f.eks matlukt vil bli dekket med maling av depositum. 

• Liker 23
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Totalt forandret grunnet innvandring? Landet/samfunnet har endret seg mye på 100 år, men det er jo ikke grunnet innvandring.

Hvordan i alle dager er landet TOTALT forandret pga. innvandring? Sukk - forresten, glem det, noe så idiotisk oppgulp vil jeg ikke høre om.

Kanskje vedkommende har levd en stund og sett og erfart forvandlingen..

Anonymkode: 5f207...f8b

• Liker 11
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt visning for en hyggelig familie idag og de ønsker å leie den. Eneste som stopper meg er at matlukt som kan oppstå etter leieperioden, siden de har sin opprinnelse i Midtøsten. Jeg har null problem med dem, det er bare fine ord jeg har om dem. Men at jeg kan slite med leiligheten i ettertid, skremmer meg veldig. Etter hva jeg har hørt om matlukt og familier fra Midtøsten.

Erfaring med det? 

Anonymkode: 1a4f0...95b

Har du ikke vifte på kjøkkenet? Dersom alt er tilfredstillende så skal det ikke være et problem.

At du bruker ord som "skremmende" og "frykt" får meg til å lure på om du er litt vel overnervøs. Matlukt er ikke skremmende og absolutt ikke noe du bør frykte. 

Skrevet

Andres matlukt er en plage og hadde aldri orket å gå rundt i den lukta. 

Anonymkode: f46d5...24f

• Liker 9
Skrevet

Er boligen i deres hus? Dersom du er sensitiv for matlukt ville jeg kanskje valgt noen andre ja (er selv det nemlig, så jeg forstår deg godt i såfall). Dersom det er en ekstern leiebolig dere eier, burde det ikke være et problem. Skriv et punkt i kontrakten om lukt, som flere over nevner. For meg hadde nok støy vært mer fryktet enn lukt. Barn kan jo gi en del støy, men samtidig slipper du jo fyll og fest bråk, med en muslimsk barnefamilie:) 

Anonymkode: f0424...ec6

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...