AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Ønsker ny jobb (regnskapsfører - foreløpig ikke autorisert) men ønsker ikke mindre frihet i jobben. Min nåværende jobb er veldig grei mtp hjemmekontor, styre egen hverdag osv. men mangler utviklingspotensiale og gode lønnsutsikter blant annet. Vil ikke gå inn i noen ny jobb hvor jeg vet at det er forventet at jeg er på kontoret til enhver tid men ønsker å styre mest mulig selv, jeg yter best da (jeg vet at jeg gjør en god jobb og aldri sluntrer unna frister etc). Hvordan ser dette ut på et intervju f.eks? Redd jeg ‘aldri’ vil få noe nytt fordi dette kan sees på som negativt men jeg må jo spørre om det for jeg må jo vite hvordan det funker der jeg evt. skal jobbe. Anonymkode: 6dec8...b3e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Kjør på! Et godt spørsmål 😃 Anonymkode: c9f17...d2f 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Du kan jo velge å knytte det opp mot corona dersom du er usikker på hvordan du skal fremlegge det. 😊 Si at du har gode erfaringer. Anonymkode: 8b464...a84 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker ny jobb (regnskapsfører - foreløpig ikke autorisert) men ønsker ikke mindre frihet i jobben. Min nåværende jobb er veldig grei mtp hjemmekontor, styre egen hverdag osv. men mangler utviklingspotensiale og gode lønnsutsikter blant annet. Vil ikke gå inn i noen ny jobb hvor jeg vet at det er forventet at jeg er på kontoret til enhver tid men ønsker å styre mest mulig selv, jeg yter best da (jeg vet at jeg gjør en god jobb og aldri sluntrer unna frister etc). Hvordan ser dette ut på et intervju f.eks? Redd jeg ‘aldri’ vil få noe nytt fordi dette kan sees på som negativt men jeg må jo spørre om det for jeg må jo vite hvordan det funker der jeg evt. skal jobbe. Anonymkode: 6dec8...b3e Dette er veldig greit å spørre om i disse tider ettersom de fleste har hjemmekontor. Du kan jo knytte det opp mot covid først, spør om alle er på hjemmekontor nå, hvilke erfaringer de har med det, så kan du spørre videre om de har erfaring med hjemmekontor før covid, fortell om din egen erfaring med det - da setter du på en måte standarden og de vet hva du "forventer". Anonymkode: cab64...1d7 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Jeg har spurt om mulighet for hjemmekontor ved hvert intervju jeg har vært på. Det er en av tingene som kommer opp på "ting det er lurt å spørre om"-listene, så selv jobbintervju-ekspertene synes ikke det er noe galt i å spørre. Hvorfor skulle de se negativt på det? Noen har svart "vi ser helst at man kommer på jobb hver dag, med mindre det er noe helt spesielt", mens andre har vært mer der at "det er greit noen dager i måneden", osv. Ingen som har reagert negativt på at jeg har spurt (og jeg har blitt tilbudt alle jobber jeg har søkt på, unntatt én, og der var det ikke pga det spørsmålet ) Om det er viktig for deg med hjemmekontor, MÅ du jo spørre. Du vil vel ikke risikere å ta en jobb, og så IKKE ha mulighet til det? Anonymkode: 1d336...9a1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Takk for mange gode svar her dere, da tenker jeg det er innafor å forhøre seg om dette! 😃 Anonymkode: 6dec8...b3e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Dette er fullt innafor å spør om kjør på ts. Anonymkode: c9f17...d2f
missmcbeal Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Jeg ville ikke spurt direkte på intervju "er det mulighet for hjemmekontor?", for da høres det ut som du stiller et krav før du har fått jobben. Jeg tenker umiddelbart det kan tolkes noe negativt. Ville heller spurt på en måte som indikerer at du er interessert i å vite hvordan arbeidet foregår - altså f.eks. hvordan er en vanlig arbeidshverdag? Sitter man på kontor eller på hjemmekontor etc.? Av og til så forteller arbeidsgiver om hvordan jobben er selv, og nevner gjerne goder som mulighet for hjemmekontor - så ikke sikkert du trenger å spørre. Et intervju er på ingen måter forpliktende - så det er egentlig når du får tilbudet at du først bør spørre om muligheten for å ha mest mulig hjemmekontor før du takker ja - når du går igjennom betingelsene. Om du får inntrykk på intervju av bedriften foretrekker å ha de ansatte på kontor, så bør du ikke avskrive jobben likevel, det kan jo være DU kan forhandle deg frem til hjemmekontor i din kontrakt - når de velger deg til jobben. De vil jo gjerne at du takker ja, og dermed kan det være de strekker seg litt ekstra for å få deg 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Enig med missmcbeal her. Jeg ville ikke plumpet ut med det som det aller første spørsmålet, nettopp fordi du ikke vet hvordan det blir tolket. Mange sjefer kan indikere at de helst vil ha folk på kontoret, rett og slett fordi de vil vite at ansatte er villige til det, men så er de mer fleksible med tiden likevel. Jeg har et par kolleger som har en fast hjemmekontor-dag hver uke, og hadde det før covid-19. Men de har begge vært 20+ år i firma. Jeg hadde latt covid vært en åpningsdør til det; spurt hvordan det fungerer med hjemmekontor for de ansatte, om de avholder hyppige møter på teams, og kanskje hvordan de opprettholder relasjonene i slike sammenhenger. Så hadde jeg parert med hvordan det fungerer for deg, og at du er veldig fornøyd med det, og at det fungerer fint i en jobb som din der arbeidsoppgavene er såpass konkrete, og du uansett har frister å overholde. Anonymkode: 6b0e9...e0a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå