Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er det noen som har erfaring med å bli skikkelig uvel av sukkerinntak/raske karbohydrater i svangerskapet? Tenker ikke da på svangerskapskvalme (som gjerne inntrer uavhengig av hva man spiser). 

Jeg har ved et par anledninger opplevd å bli skikkelig uvel en times tid etter mat. Blir da først varm og ør, svak på en måte og kjenner at pulsen øker. Legger meg ned og treningsklokken sier puls mellom 140 og 160,litt opp og ned... Kjennes som jeg skal svime av, blir skikkelig klam og..ja..uvel. Hjertet dundrer skikkelig. 

Har nevnt det for legen, og han sjekket jern og stoffskifte, som var helt fine. Jeg tenker det kanskje har mer sammenheng med blodsukkeret? Har lest litt om reaktiv hypoglykemi (føling for ikke-diabetikere?), men lurer på om noen dere ute er mer opplyst enn meg. 

Går til legen igjen om det skjer igjen,såklart. Skjedd én gang etter sist sjekk (da han sjekket stoffskifte) og da etter en porsjon havregrøt med sukker på, på tom mage... 

Anonymkode: 04bff...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Ble ved ett par anledninger varm og svimmel med hodepine da blodsukkeret ble for høyt. Hadde nestenføling en gang (brukte insulin) da ble jeg mer frysen og skjelven/rastløs. 

Har du testet for svangerskapsdiabetes? 

Skrevet
1 time siden, myMa skrev:

Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Ble ved ett par anledninger varm og svimmel med hodepine da blodsukkeret ble for høyt. Hadde nestenføling en gang (brukte insulin) da ble jeg mer frysen og skjelven/rastløs. 

Har du testet for svangerskapsdiabetes? 

Nei, er ikke testet for det. Bmi før svangerskap var på grensen til undervektig, ingen sukker i urin, er ikke over 35år og forrige barn lå rett under snittet i fødselsvekt, så der har liksom ikke vært noen "grunn" til å teste 🤔

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er ikke testet for det. Bmi før svangerskap var på grensen til undervektig, ingen sukker i urin, er ikke over 35år og forrige barn lå rett under snittet i fødselsvekt, så der har liksom ikke vært noen "grunn" til å teste 🤔

Høres ikke ut som du er i risikogruppen nei. Det skader jo ikke å ta den glukosebelastningstesten, selv om det er litt ubehagelig (om du er i uke 24 eller senere da). 

Skrevet
46 minutter siden, myMa skrev:

Høres ikke ut som du er i risikogruppen nei. Det skader jo ikke å ta den glukosebelastningstesten, selv om det er litt ubehagelig (om du er i uke 24 eller senere da). 

Straks uke 28,så er vel nesten litt seint! Skal ringe legen på mandag og høre jeg... 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Straks uke 28,så er vel nesten litt seint! Skal ringe legen på mandag og høre jeg... 

Dersom du er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre skal du også få tilbud om å ta glukosebelastning i uke 24-28. Så du er enda innafor:) 

Skrevet
1 time siden, Skogkløver skrev:

Dersom du er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre skal du også få tilbud om å ta glukosebelastning i uke 24-28. Så du er enda innafor:) 

Ikke førstegangs 

Skrevet

Ja jeg er gravid for 2 gang og opplever ubehag når jeg spiser godteri eller ting med mye sukker (en youghert feks) får. Da hjertebank og høyere puls, samt føler meg uvel en stund før det bare går over. Ikke påvist svangerskaps diabetes verken denne gangen eller sist. Gikk over etter fødsel, aner ikke hva det kommer av, men er svært ubehagelig. Jeg får det derimot ikke etter et vanlig måltid, det er ved mye sukker innhold.. 

Anonymkode: 54485...505

Skrevet

Jeg har hatt reaktiv hypoglykemi i snart 3 år, og er nå 21 uker på vei. Jeg blir uvel 1-2 timer etter jeg har spist feks sjokolade, kjeks, loff eller lignende, men også etter havregrøt! Eller om jeg spiser alt for raskt... Da blir jeg skjelven, får høy puls, kaldsvetter og kan bli kvalm. Måler blodsukker, og det er da som oftest mellom 2 og 3,en gang var det nede på 1,8. Min redning er banan - 1 banan så er jeg helt fin igjen etter ca 10 min 😊 Må si jeg er spent på hvordan glukosebelastningen blir i mitt tilfelle... 

Skrevet
3 timer siden, M@rihøna skrev:

Jeg har hatt reaktiv hypoglykemi i snart 3 år, og er nå 21 uker på vei. Jeg blir uvel 1-2 timer etter jeg har spist feks sjokolade, kjeks, loff eller lignende, men også etter havregrøt! Eller om jeg spiser alt for raskt... Da blir jeg skjelven, får høy puls, kaldsvetter og kan bli kvalm. Måler blodsukker, og det er da som oftest mellom 2 og 3,en gang var det nede på 1,8. Min redning er banan - 1 banan så er jeg helt fin igjen etter ca 10 min 😊 Må si jeg er spent på hvordan glukosebelastningen blir i mitt tilfelle... 

Dette høres ut som det jeg opplever! Har ikke tenkt på at å spise noe med sukker kan hjelpe (banan), kanskje jeg skal prøve det neste gang. Jeg har aldri målt noe blodsukker i mitt liv, så aner jo ikke hva målingene er når dette inntreffer, men som sagt i dag var det fastende fra kvelden før og så havregrøt med (en del) sukker på, og reaksjon vel en time etterpå. 

Fikk du påvist reaktiv hypoglykemi av sukkerbelastningstest eller bare basert på symptomer og historikk? 

Ts

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som det jeg opplever! Har ikke tenkt på at å spise noe med sukker kan hjelpe (banan), kanskje jeg skal prøve det neste gang. Jeg har aldri målt noe blodsukker i mitt liv, så aner jo ikke hva målingene er når dette inntreffer, men som sagt i dag var det fastende fra kvelden før og så havregrøt med (en del) sukker på, og reaksjon vel en time etterpå. 

Fikk du påvist reaktiv hypoglykemi av sukkerbelastningstest eller bare basert på symptomer og historikk? 

Ts

Jeg opplevde vinteren for snart 3 år siden at jeg våknet midt på natten av dette og måtte lage meg mat fort, så jeg gikk til legen, han skrev ut utstyr for å måle blodsukker og ba meg måle om jeg ble dårlig. Fikk diagnosen da jeg gikk tilbake til legen med resultatene... Så har aldri tatt en glukosebelastning før 😅

Har lært meg å holde meg unna visse ting, feks havregrøt (selv uten sukker på), kvikk lunsj og det meste av smågodt er verstingene - og uansett hvor jeg går har jeg alltid med meg en banan 😅

Skrevet
3 timer siden, M@rihøna skrev:

Jeg opplevde vinteren for snart 3 år siden at jeg våknet midt på natten av dette og måtte lage meg mat fort, så jeg gikk til legen, han skrev ut utstyr for å måle blodsukker og ba meg måle om jeg ble dårlig. Fikk diagnosen da jeg gikk tilbake til legen med resultatene... Så har aldri tatt en glukosebelastning før 😅

Har lært meg å holde meg unna visse ting, feks havregrøt (selv uten sukker på), kvikk lunsj og det meste av smågodt er verstingene - og uansett hvor jeg går har jeg alltid med meg en banan 😅

Takk for at du deler. Opplevde det samme i dag, etter min vanlige frokostsmoothie, en time etterpå 160 i puls og uvel. Spiste en bit banan og drakk en del vann. Da gikk det over fortere enn i går. Tar en tur til legen og hører hva han tenker om dette, kanskje jeg og kan måle når jeg blir dårlig (har veldig lite lyst å ta belastningstest!) 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler. Opplevde det samme i dag, etter min vanlige frokostsmoothie, en time etterpå 160 i puls og uvel. Spiste en bit banan og drakk en del vann. Da gikk det over fortere enn i går. Tar en tur til legen og hører hva han tenker om dette, kanskje jeg og kan måle når jeg blir dårlig (har veldig lite lyst å ta belastningstest!) 

Et tips som hjelper meg, er å spise noe med langsomme karbohydrater ved siden av dersom jeg skal spise noe søtt... Jeg spiser sjokolade på lørdagene, passer da på å spise feks to grove knekkebrød med pålegg rett før... Disse holder da (som oftest) blodsukkeret stabilt. Men alt med måte så klart, smeller jeg i meg 100g sjokolade får jeg blodsukkerfall uansett hva jeg gjør 😂 

Av pålegg er det syltetøy, leverpostei og brunost jeg reagerer på. Og nugatti så klart, men hos meg er ikke nugatti i kategorien 'pålegg' 😅

Skrevet

Selvdiagnostisering er farlig. La legene ta seg av diagnostiseringen av deg.

Anonymkode: 81d61...aac

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvdiagnostisering er farlig. La legene ta seg av diagnostiseringen av deg.

Anonymkode: 81d61...aac

Nå skriver jo TS i sitt siste innlegg at hun skal ta seg en tur til legen, så da driver hun heldigvis ikke og diagnostiserer seg selv 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...