AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Min far nærmer seg 80 år, hører dårlig og har begynnende demens. På grunn av hørsel og at han ikke lenger husker så godt er både bøker og lydbøker utelukket. Det samme gjelder egentlig forskjellige forestillinger. Han har absolutt alt han trenger av hansker, luer, gensere, pysj, undertøy, pledd osv. Han har fått spiselige gaver ved flere anledninger tidligere, så det begynner å bli litt oppbrukt. Jeg leter etter gave i en prisklasse på 500 - 1000 kroner. Hva i all verden skal han få til jul? Anonymkode: 2986c...71b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Abonnementet på et blad, for eksempel Historie, Donald, en avis han liker, Illustrert vitenskap, Jakt og friluftsliv eller noe annet han interesserer seg for. Typ fyisk utgave som kommer i postkassen. Eventuelt en stor julestrømpe og et utvalg lettleste julemagasiner. Anonymkode: 731a4...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Har han en sak han bryr seg om? Type kjøp en geit, grav en brønn, betal måltider for hjemløse e.l? Trenger han noe arbeid gjort, kan dere kanskje donere tid? Gavekort på oppussingsprosjekter? Anonymkode: 93478...a7d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 Hva tilbringer ham tida med, hvilke hobbyer har han/har han hatt? Anonymkode: 93478...a7d 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Spiselige gaver blir vel brukt opp? Hva med en stor og flott juledekorasjon fra blomsterbutikken?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 Hva med time til fotpleie? Anonymkode: 799c6...db2 2
visp Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Jeg ville bare fortsatt å gi noe som kan spises eller drikkes. Det blir ikke oppbrukt det. 1
Gjest Emet Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Fotbad? 😀 Utrolig deilig, men han trenger kanskje litt hjelp med det. Fuglebrett. Nattlamper som man setter i stikkontakten og de skrur seg på når det blir mørkt, eller lys som lyser opp do så han finner det på natta. Lag et album med bilder av familien som han kan se på Lydbøker?
myMa Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Hva med en Eva solo fuglemater til å henge på vinduet? Om det er fugler der han bor og ikke mus 😝 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 Takk for tipsene som er kommet. Jeg ser ikke bort fra at jeg fortsetter å kjøpe noe spiselig, for som flere sier blir det jo ikke oppbrukt. Fuglemateren fra Eva Solo er en fin gaveidé, men den kjøpte jeg til min mor da hun hadde bursdag i høst Anonymkode: 2986c...71b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Tid sammen med han. F.eks en middag på fin tradisjonell restaurant. Bare dere to. Anonymkode: 7fef9...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min far nærmer seg 80 år, hører dårlig og har begynnende demens. På grunn av hørsel og at han ikke lenger husker så godt er både bøker og lydbøker utelukket. Det samme gjelder egentlig forskjellige forestillinger. Han har absolutt alt han trenger av hansker, luer, gensere, pysj, undertøy, pledd osv. Han har fått spiselige gaver ved flere anledninger tidligere, så det begynner å bli litt oppbrukt. Jeg leter etter gave i en prisklasse på 500 - 1000 kroner. Hva i all verden skal han få til jul? Anonymkode: 2986c...71b Digital fotoramme der du legger inn masse familiebilder Anonymkode: d5829...239 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 Et par gode sko om han er Ok til beins? Så kan dere gå turer sammen? Barbersaker? Sånn gavesett? Tøfler? Musikk? En ny vindjakke? Konjakk? Anonymkode: 15f99...abd
LittDiva Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med time til fotpleie? Anonymkode: 799c6...db2 Det tenkte jeg også. Faren min fikk det til hver jul og bursdag og det likte han veldig godt. ( etter han hadde turt å ta første timen vel bemerke😁).
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 Da besteforeldrene mine begynte å bli glemske, likte de å få sånne bursdagskalendere som varer i årevis, med alle bursdager ferdig fylt inn. Jeg har kjøpt astronautpenner (google Fisher Space pen) til eldre menn som har alt. Faren min elsker sin, han har den alltid med seg. Har kjøpt bullet-typen, som er liten nok til å ha i ei bukselomme når den er lukka. Koster ca. 500 kr og kommer i ei fin lita eske. Der jeg har kjøpt dem kunne en også få gravert inn navn el.l. for en hundrelapp eller noe ekstra. Anonymkode: ba52a...0a7
Muskath Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Vanlig veggkalender (med fine kunstbilder), kalender med bilder av familien, gode produkter til dusj/barbering/bad, en fin grønn plante, abonnement på kryssordblad, kryssordpenn, et fint badehåndkle, sjokolade blir da aldri oppbrukt! Har en tante med samme problem, skal gi henne en fin veggkalender og sjokolade. Pluss ullsokker da, noe jeg vet hun trenger.
Reveenka Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 En bok om han og familien? Bilder av hans foreldre/besteforeldre, han som gutt, ungdom, bryllupsbilder ++ Av alle han har hatt/har nærhet til. Et bilde, maks 2 bilder pr side, med liten forklarende tekst under. En slik bok kan være innmari trivelig å sitte å se i sammen og den vil også være til stor hjelp for hjemmesykepleie osv. En sånn bok vil dere mest sannsynlig bli spurt om å lage hvis han må på sykehjem. Selv om hørselen er dårlig kan favorittmusikken hans være noe han vil sette pris på. Ulltøy (ullvest?) om han liker det. Eldre fryser lettere og personer med demens har vanskelig for å si ifra om slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå