AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Del Skrevet 15. november 2020 Jeg ber om unnskyldning på forhånd om jeg sier noe veldig sårende nå. Det har blitt vanlig med slankeoperasjon, og det er jo ikke alltid så bra for helsa. Jeg skjønner jo egentlig hvorfor ikke, det ser veldig ekstremt ut, på grensa til morbid, men hadde kjevelås vært et bedre alternativ til operasjon isolert sett (om det ikke hadde vært så fryktelig stigmatiserende)? Jeg spør fordi min far brukte det en periode etter ei ulykke. Han har hele livet vært ganske tykk. Han gikk voldsomt ned i vekt og har holdt normalvekt i 30 år etterpå. Er det noe du kunne vurdert (om en lege hadde sagt ja til det, det gjør de neppe) om du kunne ha vært f.eks 3 måneder på rehab med andre i samme situasjon og ingen hadde fått vite det? Og selvsagt, med helsepersonell som kunne ha bistått med den psykiske belastningen ved å leve 3 mnd med tennene låst? Blir det for ekstremt? Anonymkode: d838b...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Del Skrevet 15. november 2020 Det finnes allerede behandlings-hjem hvor man følger en mager kostplan og følges opp psykisk av helsepersonell. Da lærer man å spise riktig, samtidig som man lærer å takle emosjoner uten å trøstespise. Kjevelås tror jeg bare hadde ført til at personen kaster seg over mat i det den tas av, og spiser seg større enn før de fikk den på. Anonymkode: fe801...f01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Del Skrevet 15. november 2020 Kjevelås på personer med ekstrem fedme var ikke så uvanlig tidligere. Ikke så mange år siden heller, for da jeg var tenåring på 90-tallet så leste jeg om folk som som hadde dette. Problemet var alltid at de drakk milkshake med sugerør eller laget fete smoothier og supper som de ikke trengte å tygge. Behandlingen høres litt brutal ut i dag. Men det gjør forsåvidt også fedmekirurgi hvor man går inn og kutter opp egne organer for vektnedgang.... Anonymkode: 283d1...dcc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Del Skrevet 15. november 2020 Problemet med å ha kjevelås som en løsning, er at man ikke tvinges over på en annen livsstil. Fedmeoperasjon tvinger deg til p endre matvaner. Man kan ikke spise som før. Men når man tar av en kjevelås, er det tilbake til de samme dårlige vanene. Det er også forøvrig grunnen til at de fleste som failer på slanking, failer. Pga. de går på en eller annen «diett», de tar av, og så rett tilbake til samme gamle vaner, og vekta kommer på igjen. Anonymkode: 0c61f...5ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #5 Del Skrevet 15. november 2020 Uff, tenker alltid på hva som skjer om man skulle kaste opp med kjevelås 🤮😨 tenk å sette spyet i halsen 😱 Men tenker uansett at sikkert mange klarer fint å få i seg mange kalorier med kjevelås, man må jo bare lage ting flytende. Anonymkode: aa805...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 15. november 2020 #6 Del Skrevet 15. november 2020 (endret) En jeg kjenner hadde dette, hen er blitt helt ødelagt av det, så jeg må si nei. Herregud... Ikke hjalp det heller. Endret 15. november 2020 av FrøkenMånestråle La til noe... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Del Skrevet 15. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet med å ha kjevelås som en løsning, er at man ikke tvinges over på en annen livsstil. Fedmeoperasjon tvinger deg til p endre matvaner. Man kan ikke spise som før. Men når man tar av en kjevelås, er det tilbake til de samme dårlige vanene. Det er også forøvrig grunnen til at de fleste som failer på slanking, failer. Pga. de går på en eller annen «diett», de tar av, og så rett tilbake til samme gamle vaner, og vekta kommer på igjen. Anonymkode: 0c61f...5ae Dessverre ikke for alle. Kjenner 2 som har tatt operasjonen, og har lagt på seg mer etterpå. I tillegg til å slite med plager etter operasjonen. Anonymkode: 21efd...438 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 15. november 2020 #8 Del Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, tenker alltid på hva som skjer om man skulle kaste opp med kjevelås 🤮😨 tenk å sette spyet i halsen 😱 Men tenker uansett at sikkert mange klarer fint å få i seg mange kalorier med kjevelås, man må jo bare lage ting flytende. Anonymkode: aa805...eea Folk med kjevelås skal alltid ha med avbitertang, for slike situasjoner. Var slik før i alle fall. Jeg vil si kjevelås er bedre, enn fedmeoperasjon. For ved en operasjon, endres jo fordøyelsessystemet for all fremtid. Men, at det er blitt så normalt, viser jo at folk ikke ønsker å gå ned i vekt, de vil tvinges. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Del Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre ikke for alle. Kjenner 2 som har tatt operasjonen, og har lagt på seg mer etterpå. I tillegg til å slite med plager etter operasjonen. Anonymkode: 21efd...438 Korrekt! Fedmeopererte burde vært fulgt opp av psykologer. Ser at de ikke klarer å legge fra seg gamle spisevaner. Anonymkode: 3c099...c2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Del Skrevet 15. november 2020 Overvekt henger ofte sammen med psyken, så nei, det hadde nok ikke hjulpet. Anonymkode: 1ecd0...096 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Del Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dessverre ikke for alle. Kjenner 2 som har tatt operasjonen, og har lagt på seg mer etterpå. I tillegg til å slite med plager etter operasjonen. Anonymkode: 21efd...438 Ofte så skjer vektoppgang en stund etter operasjonen. Problemet er for noen, er rett og slett for dårlig oppfølging i etterkant, leste nettopp en sak om det: https://www.nettavisen.no/livsstil/ann-stine-gikk-ned-75-kilo-pa-fjorten-maneder---hodet-greide-ikke-a-henge-med/3424041058.html Rett etter operasjonen, som det sies i linken, er det umulig å overspise. Du går ned i vekt uansett. Man må legge om livsstilen, for magen ikke lengre takler visse matvarer. MEN med tiden så kan man legge på seg igjen, og mange gjør det dessverre. Kanskje bedre oppfølging, mer hjelp hadde vært løsningen for mange. Anonymkode: 0c61f...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Del Skrevet 16. november 2020 Takk for mange gode svar. Min far hadde en liten saks i lomma slik at han kunne klippe opp strikka i nødsfall. Jeg trur det at min far klarte å holde vekten i 30 år etterpå var sammensatt. Jeg vet ikke hva han tenkte, men jeg så at det gledet han å bli lettere, og han kjøpte seg både trampoline og trimsykkel som han brukte flittig. Han ble også betydelig mer opptatt av å spise riktig. Suppe holdt han seg langt unna, han ble dårlig av tanken, opplagt nok. Kanskje ulykken han var i skapte en endring i tankesettet hans? Rart egentlig, for det var overvekten som reddet han. At ikke mer ble knust i kroppen, og at han hadde noen ekstra kilo og tære på. Jeg synes slankeoperasjon høres skummelt ut, så jeg funderer jo litt på hvilke løsninger som finnes. Dere har rett. Det er psykolog. Ts Anonymkode: d838b...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Del Skrevet 16. november 2020 Dette minner meg om en dokumentar jeg så for noen år siden, der en (desperat, tydeligvis) aspirerende ung modell hadde fått beskjed om at hun måtte gå ned noen kilo, og hadde fått påsydd en slags lapp på tunga for å ikke kunne spise. Høres ut som sunt opplegg. Måtte google, fant en artikkel om det: https://www.huffpost.com/entry/tongue-patch-diet-hard-to-swallow_n_3404989? Anonymkode: 2bd5b...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Del Skrevet 16. november 2020 Forøvrig tror ikke jeg heller at å fysisk hindre matinntak er en spesielt god løsning i lengden. At folk systematisk spiser langt mer enn de bør og trenger kan neppe forklares med at de gjør det bare fordi det er fysisk mulig å gjøre det. Anonymkode: 2bd5b...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Del Skrevet 16. november 2020 De fleste mennesker vet hva og hvor mye man burde spise. Spørsmålet blir derfor hvorfor noen spiser for mye. Overvekt er som regel et symptom på noe annet: depresjon, angst, sliter med å håndtere følelser etc. Operasjoner og kjevelås eller andre slike ting er derfor bare symptombehandling. Det kan ha noe for seg det altså, hvis vekten har blitt så høy at den er et selvstendig problem. Men hvis du ikke i tillegg finner en løsning på det som gjorde at du spiste for mye i utgangspunktet vil du enten få det samme problemet på nytt, eller overføre det til et annet nytt problem, for eksempel rus. Jeg synes eksperter og andre som jobber med tematikken er altfor opptatt av å fortelle folk hvordan overvektige skal spise, heller enn å spørre dem hvordan de har det og hvordan de føler seg når de spiser. Anonymkode: b5fd1...8ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå