Gå til innhold

Lærere- Hvordan opplever dere smittevernet?

Hvordan opplever du smittevernet på din skole?  

44 stemmer

1. 1. ?

• Fornøyd
      3
    • Tenker ikke så mye på det (andre ting er mer prekære)
      7
    • Plager meg litt
      12
    • Det er ille
      22

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig litt i sjokk, over hvor lite smittevern blir fokusert på. Vasker pulter og spriter. Ellers er det meste som normalt. Kan ha opp mot 90 elever på en dag. Kollegaer sitter 10 stk på lite kontor. Og møter går som normalt, med litt mer vasking/spriting.

Anonymkode: 62ad0...980

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortsett fra litt spriting er skolen tilbake til det normale. 

Siste uke er det blitt oppfordret til hjemmekontor, som i praksis er vanskelig å gjennomføre. 

Målet er å holde skolene oppe, ikke å ha perfekt smittevern. 

• Liker 7
Skrevet

Hadde vert interessant å høre litt om hvordan ulike skoler stiller seg til hjemmekontor. Her har vi møter, med 60 ansatte, som normalt. Men vasker bordene på møterommet.

Skrevet

Vasker pulter, ulike friminutt for å hindre for mange elever, trinnene kan ikke leke med andre trinn og ikke på tvers, teammøte sammen, vi er 6 lærere på eget rom, fellesmøter foregår digitalt. Foreldre skal ikke inn på skolen om ikke annet er avtalt, da skal det sprites ved inn- og utgang, fikk unna samtaler tidlig i høst, da vasket vi mellom hver samtale både stol, bord og dørhåndtak, ingen håndhilsing. Syns skolen min tar det skikkelig på alvor. 

Anonymkode: 66675...761

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker pulter, ulike friminutt for å hindre for mange elever, trinnene kan ikke leke med andre trinn og ikke på tvers, teammøte sammen, vi er 6 lærere på eget rom, fellesmøter foregår digitalt. Foreldre skal ikke inn på skolen om ikke annet er avtalt, da skal det sprites ved inn- og utgang, fikk unna samtaler tidlig i høst, da vasket vi mellom hver samtale både stol, bord og dørhåndtak, ingen håndhilsing. Syns skolen min tar det skikkelig på alvor. 

Anonymkode: 66675...761

Oj. Det er store forskjeller.

Vi vasker også pulter, og spriter hender til hver time. Men har hatt foreldremøter og foreldresamtaler som normalt. Elevene får beskjed om å holde meteren til elever i andre klasser, men alle er ute på samme tid. Vi har trinnmøter, fellesmøter og samarbeidsmøter som normalt.

Skrevet

Vasking av hender og spriting, ulike områder for trinnene i friminutt. Går mye tid til alt dette, samtidig som vi skal ha en normal skolehverdag. Jeg har én pause ila dagen, som ofte blir til 10-15 min pga alt styr rundt smittevern som jeg tviler på at funker uansett. Ungene er jo oppå hverandre. Jeg er stressa og redd. 

Anonymkode: 8f947...71d

Skrevet

tenker at smittevernreglene ikke virker. Beviset ligger i den økende smitten.

Anonymkode: b1b74...2af

Skrevet

Hva tenker dere om å bruke munnbind? Dere som er lærere altså. Jeg synes dere burde få lov til det. Greit at det kan være vanskelig å høre alt som blir sagt, men det får så være. På min jobb i helsevesenet fikk vi ikke bruke munnbind i vår, det var veldig belastende å ha masse pasienter og ikke vite om man kunne bli smittet, eller smitte noen. Nå får vi heldigvis bruke det hele tiden og jeg bekymrer meg ikke lenger på jobb for egen helse.

Anonymkode: a32d9...9fb

Skrevet
17 timer siden, SS skrev:

Hadde vert interessant å høre litt om hvordan ulike skoler stiller seg til hjemmekontor. Her har vi møter, med 60 ansatte, som normalt. Men vasker bordene på møterommet.

60 ansatte? Hørt om teams?

Anonymkode: 35c4e...6da

• Liker 1
Skrevet
Tabell 1. Trafikklysmodell for barneskolen
Barneskole 1–7 Tiltak
Grønt nivå
  1. Ingen syke skal møte på skolen
  2. God hygiene og normalt renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak:

Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Vanlig organisering av klasser/grupper og skolehverdag

Gult nivå
  2. God hygiene og forsterket renhold

Hele klasser regnes som en kohort*
    Ansatte kan veksle mellom kohorter*/klasser
    Trinnvise kohorter* på SFO
    Unngå trengsel og store samlinger
    Tilstrebe å ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter* i pauser/friminutt
Rødt nivå
  2. God hygiene og forsterket renhold

Dele klasser inn i mindre kohorter*
    Faste lærere til hver kohort* så langt det er mulig
    Tilstrebe samme kohorter* på SFO som i skolen
    Tilstrebe avstand mellom elever/ansatte
    Unngå trengsel og store samlinger
    Ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter* i pauser/friminutt for å minske kontakt mellom ulike kohorter*
    Vurdere alternerende oppmøtetider for elever

Dette er veilederen. Uansett hvor mye man forsøker med smitteverntiltak vil barn og unge naturlig nok være "dårligere" til å overholde slike regler og anbefalinger enn voksne er. Sånn er skolen i sin natur, og som lærer må man nesten forholde seg til det. Så lenge de som er i risikogruppen blir beskyttet må dette være godt nok. Stå i den jobben dere har valgt, eller bytt jobb. Barna skal ikke lide fordi lærere går rundt og er bekymret (hva er dere egentlig redde for? å bli smittet selv? det kan like gjerne skje på butikk eller hjemme).

FHI: Begrenset smittespredning mellom elever

Overlege Are Stuwitz Berg ved FHI sier at det ikke er strengere smitteverntiltak på skolene, fordi det skal være en balanse mellom behovet for tiltak og de byrdene det skaper.

– Barn må bære byrden hvis det innføres strengere tiltak. De har liten risiko for alvorlig sykdom, og bør ha en så lav tiltaksbyrde som mulig, sier Berg.

Han understreker at arbeidsmiljøloven selvfølgelig også skal gjelde lærere.

– Det kan være nødvendig med ekstra tiltak for lærere i risikogruppen. Er ikke lærerne selv i denne gruppen, trengs heller ikke ekstra tiltak for dem, sier Berg.

– Forstår FHI at lærerne er bekymret?

– Vi er mange i samfunnet som er bekymret for å bli smittet. Det er først og fremst eldre og de som har enkelte underliggende sykdommer som skal passe ekstra godt på, sier Berg.

Anonymkode: 80364...c99

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, SS skrev:

Ja det hadde jo vært kjempeinteressant - lærere kan jo ikke bare stikke hjem på hjemmekontor og forlate elevene? Så lenge man ikke har tilstedeværelse i klasserom håper jeg selvfølgelig at lærere får ha hjemmekontor, men ellers - sorry, men det er ikke sånn yrket fungerer.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir for øvrig som å si at butikkansatte er fryktelig bekymet for covid, hva SKAL man gjøre? Nei, vi må nesten stenge butikkene dere. Alle må handle på nett. 

• Liker 1
Skrevet

Her har skolen faste lærere og assistenter i en klasse. Klassene skal ikke blandes i en periode framover. De har friminutt på likt, men kan ikke bruke garderoben samtidig. Alle trinn har hvert sitt område de har friminutt på, elevene oppfordres til å holde avstand. 

Hender vaskes når elevene kommer inn og før mat. Pulter vaskes før mat og ved skoledagens slutt. 

Alt av fellesmøter er avlyst, og vi blir oppfordret til hjemmekontor (men vi har lokaler til at alle kan jobbe på sin plass og fortsatt overholde avstandskrav). Utviklingssamtaler tas over nett. 

Anonymkode: e496d...198

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

60 ansatte? Hørt om teams?

Anonymkode: 35c4e...6da

Ja. Skulle gjerne hatt det digitalt.

Skrevet

Jeg jobber på en stor skole med 1500 elever og en god del smitte. Jeg opplever at alt er som normalt - dvs ledelsen holder seg på sine private lukkede kontorer og resepsjonen har fått pleksiglass. Men ingen passer på avstand, håndsprit, det vaskes ikke oftere enn før og alle har pauser samtidig. 

Lærerne har fått streng beskjed om at all bunden tid skal være på skolen, vi har hatt planleggingsdager som vanlig og team-tid må brukes på skolen. Ingen digitale møter er lov. 

Jeg mener dette er LATTERLIG. Ja, skole er viktig, men vi bør gå til rødt nivå og heller opprettholde noen fritidsaktiviter for barn/unge. De skal ha et liv utenom, og det skal være trygt. Sånn som det er nå er det helt uforsvarlig. 

Anonymkode: 8fe45...a4f

• Liker 6
Skrevet

Helt greit hoss oss, bortsett fra at vi ikke har mer antibac igjen. Det er eneste beskyttelse vi hadde.

Anonymkode: 225ed...2df

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for øvrig som å si at butikkansatte er fryktelig bekymet for covid, hva SKAL man gjøre? Nei, vi må nesten stenge butikkene dere. Alle må handle på nett. 

Nei, men om en butikk er for full av folk kan man nekte flere å komme inn. Vi kan bestemme hvor mange mennesker det er trygt å ha i et lokale samtidig. 

• Liker 1
Skrevet
På 15.11.2020 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig litt i sjokk, over hvor lite smittevern blir fokusert på. Vasker pulter og spriter. Ellers er det meste som normalt. Kan ha opp mot 90 elever på en dag. Kollegaer sitter 10 stk på lite kontor. Og møter går som normalt, med litt mer vasking/spriting.

Anonymkode: 62ad0...980

Det er ikke lite fokus, det er lite ressurser.

Anonymkode: e195d...13f

Skrevet

Det virker jo litt som at man gjør disse tingene fordi man må, ikke fordi man faktisk tror at det fungerer 🤷‍♀️ Det er for masse folk på ett sted ett og slett. 

Anonymkode: 545ef...3d3

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for masse folk på ett sted ett og slett. 

Ja, selvsagt er det det. Og det er ikke trygt. Men ledelsen stenger seg inne, politikere og skoleeier har hjemmekontor og vi vanlige lærere skal stå i folkehavet og holde skolen åpen. 

Det verste er at det holdes hemmelig hvor mange lærere som smittes. 

Hvis korona ikke er farlig, hvorfor da alle reglene og nedstengningen? Men hvis korona er farlig, hvorfor gjør ingen noe med skolen? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...