AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Vi er gift og har felles barn. Han tjener mer enn meg siden jeg er uføretrygdet (kronisk sykdom) Han har alltid hatt kontroll på økonomien vår. Betalr regninger og ordnet alt. Dette har jeg synes var topp siden jeg er syk. Men har de siste årene savnet å ha «mine» peng til feks kunne bruke litt på meg selv med god samvittighet. Han gir meg dårlig samvittighet i forhold til feks shopping av klær og frisørtime. Jeg er ikke dyr i drift mener jeg. Kjøper lite klær, kun nødvendig frisør og hudpleie ved behov. Bruker ikke peng på dyr sminke, feks dyre vesker, merkeklær, pynt til huset og slik. Men skulle så ønske at jeg kunne hatt eller fått penger av han/oss til å unne meg noe til meg selv, uten å få dårlig samvittighet. Er jeg kravstor? Føler han styrer meg litt? Og ikke forstår nødvendigheten? Og gir meg dårlig samvittighet uten grunn? Eller er det jeg som tenker feil? Jeg har alltid ordnet alle klær til barna og oss. Kjøper klær til han også. Ikke mye, men barna vokser jo. Handler mye billig og på salg. Mest til barna. Har så lyst å føle meg vel og kjøpe litt nye klær til meg selv. Men vi har ikke sp veldig mye peng. Klarer oss. Men må begrense oss litt. Jeg handler også mat, han også da. Men det har blitt slik at jeg har fått kjeft endel ganger hvis jeg feks har handlet nødvendig klær til barna. Han vet nok ikke hvor mye klær koster. Jeg viser han hva jeg har kjøpt og hva det koster. Mest fordi han gjør at jeg får dårlig samvittighet og for jeg vil vise han at jeg ikke har kjøpt noe unødvendig. Også hvis jeg storhandler mat, så viser jeg han kvittering. Han får meg til å føle at jeg har handlet for mye, brukt for mye peng. Det er jeg som vil vise hva jeg har kjøpt. Han bryr seg ikke. Men hver gang jeg bruker peng eller skal bruke peng, så får jeg dårlig samvittighet og føler meg dårlig. Hvis jeg feks han kjøpt klær til barna eller meg, så føler jeg han alltid må påpeke at det gikk mye peng i ettertid. Og det ødelegger gleden min. Kan liksom aldri gå til frisør eller kjøpe noe uten å føle meg dårlig. Gruer meg til å si at nå trenger barna mer klær eller jeg klipp eller at jeg ønsker noen nye klær. Jeg forstår at vi ikke bare kan kjøpe, men måten han gjør det på synes jeg er kjip. Enn om han kunne gitt meg noen penger og sagt, kos deg på shopping, det fortjener du. Dette plager meg hver dag😭 Er dette normalt? Vær så snill å gi meg noen råd. Har nevnt dette til han flere ganger, og han ser også at jeg blir lei meg. Men virker ikke som han bryr seg. Dette gjør at det blir dårlig stemning. Har jeg rett på egne penger til fri bruk? Har så lyst å ha egne penger til å styre til feks kun frisør, hudpleie, barneklær og til meg selv, uten å få dårlig samvittighet. Hvor mye i mnd synes dere er en grei sum? Be om en sum fast hver mnd til egen konto? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 3d993...2e0
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 (endret) Hvorfor overfører du mer enn din del av regningene? Hvorfor kjøper du klær til ham istedenfor deg selv? Hvorfor deler dere ikke på å betale for ungenes klær når dere har felles økonomi? Sitat Har jeg rett på egne penger til fri bruk? Har så lyst å ha egne penger til å styre til feks kun frisør, hudpleie, barneklær og til meg selv, uten å få dårlig samvittighet. Hvor mye i mnd synes dere er en grei sum? Be om en sum fast hver mnd til egen konto? Kommer pengene dine inn på hans konto? Hvorfor har du gått med på det i utgangspunktet? Endret 15. november 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, O.G. skrev: Hvorfor overfører du mer enn din del av regningene? Hvorfor kjøper du klær til ham istedenfor deg selv? Hvorfor deler dere ikke på å betale for ungenes klær når dere har felles økonomi? Kommer pengene dine inn på hans konto? Hvorfor har du gått med på det i utgangspunktet? Han har all kontroll på pengene. Går på felles konto. Trodde det var normalt ved felles økonomi at alt gikk inn på samme konto? Anonymkode: 3d993...2e0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 Jeg overfører ikke noe. Det er han som har full kontroll på kontoen/e. Og regninger og hvor mye vi har å leve for. Det som også er slitsomt, er at jeg aldri vet hvordan vi ligger an, og hvor mye det er på konto. Så må alltid spørre han før evnt kjøp. Må liksom spørre om lov/om det er greit. Om det er nok peng på konto. Jeg har ikke nettbank og oversikt på økonomien vår. Anonymkode: 3d993...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Du har rett til å bruke de pengene du får i uføretrygd, AKKURAT slik du vil. Dette er DINE penger. Dere må selvsagt spleise på mat, klær til barna og bokostnader. Han kan kjøpe sine egne klær selv. Hvis han får deg til å tro at du ikke har rett på egne penger, så tror jeg at jeg ville trykket på diktator-alarmknappen. Og det heter "penger". Jeg ble rett og slett litt fnisete da jeg leste hele det (ellers triste) innlegget med så mange steder der det stod "peng". Ikke at jeg er noe grammatikkgeni, altså! Anonymkode: 94dba...159 21
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har all kontroll på pengene. Går på felles konto. Trodde det var normalt ved felles økonomi at alt gikk inn på samme konto? Anonymkode: 3d993...2e0 Hvorfor har dere felles økonomi? Dere får hver deres lønn på DERES egen konto, overfører X kr tip regningskonto,matkonto , felles sparekonto etc det du står igjen med bruker du som du vil. lurer også på he du egen buffer/sparekonto TS? Anonymkode: 8ee0a...633 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har rett til å bruke de pengene du får i uføretrygd, AKKURAT slik du vil. Dette er DINE penger. Dere må selvsagt spleise på mat, klær til barna og bokostnader. Han kan kjøpe sine egne klær selv. Hvis han får deg til å tro at du ikke har rett på egne penger, så tror jeg at jeg ville trykket på diktator-alarmknappen. Og det heter "penger". Jeg ble rett og slett litt fnisete da jeg leste hele det (ellers triste) innlegget med så mange steder der det stod "peng". Ikke at jeg er noe grammatikkgeni, altså! Anonymkode: 94dba...159 Hvorfor må vi spleise når vi har felles økonomi? Anonymkode: 3d993...2e0 1
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har all kontroll på pengene. Går på felles konto. Trodde det var normalt ved felles økonomi at alt gikk inn på samme konto? Anonymkode: 3d993...2e0 Hvis navn står denne kontoen på? Dere begge? I såfall har du rett til kort til kontoen og total bruksrett. Står den på hans navn og kun hans navn må du gå til NAV å få ordnet videre overføringer til DIN brukskonto. Det vanlige er at hver og en i et parforhold har sin brukskonto også overfører de til felles regningskonto for de regningene paret har blitt enige om skal betales sammen. Hvem fikk deg til å tro at det var sånn det ble gjort? Din mann? Isåfall kan han umulig ha ditt beste i tankene.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Vi er en felles brukskonto hvor vi setter inn penger begge to hver måned - jeg overfører litt mindre enn han pga at han tjener bedre enn meg. Dette er til mat, drivstoff og mindre utgifter. Så har vi tilsvarende til en felles regningskonto hvor regninger, lån etc trekkes fra. Her betaler han også mer. Resterende beløp på egen konto er til vårt eget forbruk. Om barna trenger klær og sko så spleiser vi på det fra kontoene våre. Fungerer fint hos oss. Anonymkode: ac1c9...35f 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har dere felles økonomi? Dere får hver deres lønn på DERES egen konto, overfører X kr tip regningskonto,matkonto , felles sparekonto etc det du står igjen med bruker du som du vil. lurer også på he du egen buffer/sparekonto TS? Anonymkode: 8ee0a...633 Det er jo ikke felles økonomi? Med hver sin konto? Trodde felles økonomi var felles konto med alt inn der og da det blir automatisk delt og spleiset på? Nei, jeg har dessverre ingen konto eller noen penger. Er det unormalt? Slik har vi hatt det i 15 år. Anonymkode: 3d993...2e0 1
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Ellers da så synes jeg det er ei tafatt overskrift siden det er TS som har gitt sin mann kontroll over hennes penger og det er ikke greit at hun har holdt på sånn.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 Sett deg ned med han og snakk om penger og økonomi. Få tilgang til alle felleskontoer i nettbank og lær deg hvordan du kan bruke nettbanken. Ser flere skriver at felles økonomi er en dårlig idé. Men det er ikke nødvendigvis det så lenge begge er like mye involvert i økonomien. Viktigst av alt: sett opp ett budsjett sammen, slik at begge vet hvor mye penger dere kan bruke på de ulike postene. Anonymkode: f4fda...795 6
Nymerïa Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har all kontroll på pengene. Går på felles konto. Trodde det var normalt ved felles økonomi at alt gikk inn på samme konto? Anonymkode: 3d993...2e0 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg overfører ikke noe. Det er han som har full kontroll på kontoen/e. Og regninger og hvor mye vi har å leve for. Det som også er slitsomt, er at jeg aldri vet hvordan vi ligger an, og hvor mye det er på konto. Så må alltid spørre han før evnt kjøp. Må liksom spørre om lov/om det er greit. Om det er nok peng på konto. Jeg har ikke nettbank og oversikt på økonomien vår. Anonymkode: 3d993...2e0 Det er jo ikke FELLES økonomi hvis du ikke har tilgang til nettbanken. Da er alt hans økonomi. Dine penger er hans penger men ikke omvendt. Hvis du ønsker å leve som et moderne, selvstendig menneske må du nesten opprette din egen konto, gå til NAV og be om å få utbetalt trygda til den kontoen og når HAN begynner å etterlyse pengene stiller du noen krav for å gå tilbake til den opprinnelige løsninga. Hvis du ikke ser noe poeng i å leve som et moderne, selvstendig menneske kan du fortsette som før men be han pent om å gi deg noen penger for å være grei. 26
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har dessverre ingen konto Anonymkode: 3d993...2e0 Gå i nærmeste bank og opprett egen konto. Husk å ta med gyldig legitimasjon. Når det har blitt gjort så går du rett til NAV og gir beskjed om at du skal ha din trygd overført til den kontoen fra nå av. Ikke si noe til din mann før du har fått kortet til din bank og kodene til til din nettbank. Kan være han vil prøve på noe. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det unormalt? Anonymkode: 3d993...2e0 Nei det er ikke normalt, og det vet du godt når du tenker deg om. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik har vi hatt det i 15 år. Anonymkode: 3d993...2e0 Så din mann har hatt kontroll over din økonomi og kanskje har sparekonti du ikke vet om hvor han har fylt på fra din trygd.....
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 Når han tjener mer enn deg betaler han sikkert også mer av fellesutgiftene. Dersom dere delte alt 50/50: hva hadde du hatt igjen da av din ‘lønn’? Anonymkode: d7841...860 7
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Folkens, vi har tilfelle med seriøs finansielt misbruk her.
Gjest O.G. Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når han tjener mer enn deg betaler han sikkert også mer av fellesutgiftene. Dersom dere delte alt 50/50: hva hadde du hatt igjen da av din ‘lønn’? Anonymkode: d7841...860 Hvor mye er ikke poenget. Denne mannen behandler TS som en unge han puler.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #18 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke felles økonomi? Med hver sin konto? Trodde felles økonomi var felles konto med alt inn der og da det blir automatisk delt og spleiset på? Nei, jeg har dessverre ingen konto eller noen penger. Er det unormalt? Slik har vi hatt det i 15 år. Anonymkode: 3d993...2e0 Dette er unormalt, Ts. Du mister jo all kontroll, nesten så du umyndiggjøres i forhold til penger. Dette må du ordne opp i, sånn skal du ikke ha det. Dine uførepenger må settes inn på din konto, også oppretter dere en felleskontoen til mat, klær og nødvendige ting til barna, og regninger, hvor dere betaler inn fast månedlig beløp utfra inntekt. Hvis han f.eks tjener 2/3 mer enn deg, så betaler han 2/3 mer enn deg inn på felleskonto, og så har dere like mye igjen å bruke til dere selv. Dette kalles felles økonomi. Om man gjør det sånn som dere, så må begge ha lik tilgang til alle kontoer, og hvordan pengene skal brukes må dere bli enig om, begge to. Det er IKKE han som skal bestemme. Anonymkode: 11db6...187 20
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke felles økonomi? Med hver sin konto? Trodde felles økonomi var felles konto med alt inn der og da det blir automatisk delt og spleiset på? Nei, jeg har dessverre ingen konto eller noen penger. Er det unormalt? Slik har vi hatt det i 15 år. Anonymkode: 3d993...2e0 Ja, det har ikke vært normalt siden rundt 1970. Alle kvinner jeg kjenner (og det er ganske mange) har egne kontoer og egne penger. Anonymkode: 9c198...f56 18
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, O.G. skrev: Hvor mye er ikke poenget. Denne mannen behandler TS som en unge han puler. Det er jo poenget når TS vil beholde sine penger til frisør osv. Da er det relevant hvor mye penger hun bidrar med til fellesen og hva hun har igjen. Anonymkode: d7841...860 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå