Gå til innhold

Vold i hjemmet - hva kan politi og bv gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Et familiemedlem har tatt ut separasjon etter mange år med vold i hjemmet. Barnevernet er involvert, men den ene parten nekter å samarbeide. Politiet har også dokumentert skader på forelderen som ble utsatt for vold. Barnet har fortalt at det blir slått, kløpet osv. Men tiden drar ut og foreldrene har 50/50 mens undersøkelsen pågår. Det har kommet bekymringsmelding fra skolen fordi barnet sier det blir slått. Likevel blir ikke barnet tatt ut av hjemmet hvor det er utsatt for vold.

Jeg blir så fortvilet og lurer på om jeg i det hele tatt kan gjøre noe. Den voldsutsatte forelderen har ikke anmeldt volden som politiet dokumenterte (de var tilstede da den andre forelderen klikket - derfor de ble tiltalt). Jeg trodde de var pliktet til å anmelde selv da? Det var jo tydelige skader. 

Det andre er bv som lar det skure og gå - hvor lenge kan de la saken gå når de vet et barn blir utsatt for vold. Jeg er helt rystet. 

Håper noen kan komme med noen råd. Forelderen som er voldsutsatt er jo helt klart traumatisert etter mange år med sosial kontroll og slag/spark.

Anonymkode: 7a3ec...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må støtte den voldsutsatte i å kontakte advokat og ta det til retten. Barnevernet vil neppe kunne hjelpe.

Anonymkode: 6a533...fc9

• Liker 3
Skrevet

Jo barnevernet kan gjøre noe her og det burde de. Ville kontaktet dem.

Anonymkode: 3670b...f7d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må støtte den voldsutsatte i å kontakte advokat og ta det til retten. Barnevernet vil neppe kunne hjelpe.

Anonymkode: 6a533...fc9

Det er endelig tatt ut stevning, men nå i disse dager blir det neppe rettssak før neste år. Og bv har ikke noe med barnefordelingen å gjøre nei, men de skal jo likevel verne om barna!  Den voldsutsatte har mye støtte i familien. Det jeg ikke klarer å forstå er at bv kan la et barn bo i et hus hvor det blir utsatt for vold. Har barn virkelig så liten rettssikkerhet? Og politiet som har vært på døra flere ganger pga vold. Er det virkelig ikke noe man kan gjøre? 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Kan ikke du TS ringe til barnevernet for å få råd i denne vanskelige situasjonen? Hva kan de gjøre, hva kan den traumatiserte gjøre osv?

Skrevet

Uff - ikke si at det er moren som står for volden? Jeg fikk en vondt følelse i magen av at dette hadde blitt tatt mye mer på alvor om det var en mann. Håper jeg tar feil. 

Anbefaler deg å støtte den voldsutsatte så mye du kan og selvsagt nekte å sende barnet til en mishandler. Om barnevernet ikke gidder å bry seg hadde jeg klaget på dem til fylkesmannen og levert min egen anmeldelse. 

Anonymkode: 627f9...8fc

• Liker 2
Skrevet

Det eneste tenkelige i denne situasjonen, er at du har oppfattet dette på en annen måte enn barnevern, skole og politi. Jeg har svært liten tro på at om alle disse tror at barnet opplever pågående vold i hjemmet, ikke tar grep om situasjonen. Skolen har for eksempel en avvergerplikt, som plikter dem i å anmelde til politi/ og eller melde til barnevern. Og barnevernet igjen har lovpålagt tidsfrist. Saker hos politiet som handler om barn som opplever vold har også korte frister og de er pålagt å aksjonere innen korte frister. Pågående vold i hjemmet er noe som står høyt på prioriteringslista, dette vet jeg veldig godt. 

Så derfor har jeg litt vanskeligheter med å tro at dette er akkurat slik du oppfatter det. 

Anonymkode: 0b850...59c

Skrevet

Her er det mye som skurrer. 

Anonymkode: 37853...1fa

Skrevet

Den voldsutsatte burde holde barna hos seg og ikke den som utøver vold mot barna. Den personen har plikt til å beskytte barna. 

Anonymkode: 18548...e65

Skrevet

Det er riktig at det er mor som er den voldelige. Jeg har lest rapporten fra bv selv og det er ikke tvil - mor er voldelig. Så dere som mener dette skurrer, det kan jeg ikke gjøre noe med. Bv råder far til å unngå konflikt. Hva enn det måtte bety. Hadde rollene vært snudd er jeg veldig sikker på at politi og bv hadde anmeldt far. 

Jeg kommer til å ta kontakt med bv og drøfte situasjonen. Takk til deg som nevnte fylkeskommunen. Det har jeg ikke tenkt på. Barnevernet i denne kommunen har tidligere fått kritikk for ikke å gripe inn i alvorlige saker, så dette er nok dessverre ikke noe ukjent fenomen her. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...