AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Noen som har lyktes med å få ordinære dagpenger mens de har gått på påbygg til studiekompetanse i videregående, eller studert i høyskole/uni? har lest gamle tråder om folk som har klart å bli enig med NAV om utdanning, men som oftest er det de som går på AAP, som får studere.. hvordan overbevise sin saksbehandler og NAV om støtte til utdanning? Anonymkode: 3e058...e77
Baktusen Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå så oppfordrer de jo til det. Regjeringen har avsatt mangfoldig mye penger til kompetanseheving av mennesker som er arbeidsledige nå.. Så akkurat nå er det jo veldig lov! Usikker hvordan det blir til neste år.. Så, dumt du ikke har fått med deg det og tatt noe utdanning denne høsten.. Ellers så ja! Jeg begynte på dagpenger, og mangler 3 fag for å fullføre en bachelor. De kunne jeg ta via nettstudier, og fikk det godkjent av nav.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 7 minutter siden, Baktusen skrev: Akkurat nå så oppfordrer de jo til det. Regjeringen har avsatt mangfoldig mye penger til kompetanseheving av mennesker som er arbeidsledige nå.. Så akkurat nå er det jo veldig lov! Usikker hvordan det blir til neste år.. Så, dumt du ikke har fått med deg det og tatt noe utdanning denne høsten.. Ellers så ja! Jeg begynte på dagpenger, og mangler 3 fag for å fullføre en bachelor. De kunne jeg ta via nettstudier, og fikk det godkjent av nav. har sett litt på tilbudene de har på NAV.. ikke mye jeg kan bygge videre på der.. ønsker en solid utdanning fra videregående til høyskole. gikk du hele løpet gjennom nettstudie? ts Anonymkode: 3e058...e77
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: har sett litt på tilbudene de har på NAV.. ikke mye jeg kan bygge videre på der.. ønsker en solid utdanning fra videregående til høyskole. gikk du hele løpet gjennom nettstudie? ts Anonymkode: 3e058...e77 Du vil aldri få hele løpet. Vgs kan du få, eller endret utdanning på høyskole. Ene eller andre. Og skulle jo bare mangle at alle skal gi akkurat deg utdanning uten å bruke lånekassen. Anonymkode: 507db...268 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil aldri få hele løpet. Vgs kan du få, eller endret utdanning på høyskole. Ene eller andre. Og skulle jo bare mangle at alle skal gi akkurat deg utdanning uten å bruke lånekassen. Anonymkode: 507db...268 Jeg fikk 3 årig utdanning betalt av NAV. Det er selvfølgelig mulig!! Anonymkode: fc37e...b49
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil aldri få hele løpet. Vgs kan du få, eller endret utdanning på høyskole. Ene eller andre. Og skulle jo bare mangle at alle skal gi akkurat deg utdanning uten å bruke lånekassen. Anonymkode: 507db...268 det er jeg ikke så sikker på. nå har jeg 2 år yrkesfag fra vgs. må sjekke med nav. takk for innspill! Anonymkode: 3e058...e77
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det er jeg ikke så sikker på. nå har jeg 2 år yrkesfag fra vgs. må sjekke med nav. takk for innspill! Anonymkode: 3e058...e77 Det er jeg. Siden jeg har vært i din situasjon. Og vet man kun får 3 år, max 4. Anonymkode: 507db...268
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Ja, det mulig å studere samtidig som mottar dagpenger. https://www.nav.no/arbeid/no/student/ https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenger-rett-til-a-kombinere-dagpenger-med-utdanning/id2704154/ Regjeringen ønsker også å forlenge det ytterligere og at det skal bli en permanent løsning. Anonymkode: 26058...d38
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det mulig å studere samtidig som mottar dagpenger. https://www.nav.no/arbeid/no/student/ https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenger-rett-til-a-kombinere-dagpenger-med-utdanning/id2704154/ Regjeringen ønsker også å forlenge det ytterligere og at det skal bli en permanent løsning. Anonymkode: 26058...d38 nå har jeg bare skumlest den siste lenken din, men ser ikke at d blir en permanent ordning. gjelder bare ut 2020.. ts Anonymkode: 3e058...e77
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 Oppdatert melding fra sept i år https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utvidet-mulighet-for-a-kombinere-dagpenger-og-opplaring-forlenges/id2765408/ Anonymkode: 26058...d38
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oppdatert melding fra sept i år https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utvidet-mulighet-for-a-kombinere-dagpenger-og-opplaring-forlenges/id2765408/ Anonymkode: 26058...d38 Dette gjelder ikke 7 år utdanning uansett. Og det er da helt greit at man betaler sin utdanning selv, men at vi kan hjelpe til med en dytt. Så 3 år, som det alltid har vært er helt innafor. Men å betale andres utdanning fult ut fra vgs til og med høyskole er uaktuelt. Hvorfor skulle ikke da alle utdannede ta samme løp. Anonymkode: 507db...268 1
Baktusen Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 Du kan selvsagt ikke få begge deler.. hallo, du må ta studielån som alle oss andre må, du er ikke noe unntak... Men det er massevis av studieplasser som har tilbudt gratis kursing, fag eller utdannelse i år.. både på vgs nivå og høyskolenivå. Du får være litt mer på hugget å se om det er til våren igjen og. Men du kan ikke få begge deler. Dessuten er jo dagpenger inntil 2 år, så det handler om å kunne fullføre noe vanligvis. Evt spesifikk tiltak fra veileder kan gjøre saken noe annerledes. Men ikke flere år med fulltidsstudium. Det sier seg selv.
Nalini Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 Ingen forventer at 7 års utdanning skal dekkes. Dagpenger kan ikke kombineres med støtte fra lånekassen. Det blir sikkert flere som benytter seg av løsningen til våren. Som du skriver, en har maks 2år med dagpenger. Myndighetene oppfordrer til omskolering. Jeg synes det er en god løsning. Løsningen er rettet mot folk som har vært i full jobb. Disse vil helst ha vært i sin gamle jobb, enn å gå på dagpenger. Ingen vet hvor lang tid det tar før reiselivet/hotel/fly osv er oppe å går igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå