AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Hvis veldig hårskjær ved greiing av håret, er det veldig vondt og ømt uansett? Tips? Anonymkode: ec275...8cf
Emma Belikova Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Mener du hårsår? Isåfall er det best å la barnet gre håret selv. 26
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Ja jeg har en søster som var det Hjelper å bruke balsam og hårolje eventuelt "floke spray" som man får i baby hylla. Og en detangeling brush! Dette hjelper ikke mot å være hårsår men det gjør det lettere å få ut floker. Anonymkode: 729c7...498 5
Kenelz Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 La snart-tenåringen børste selv og om det blir for ille har man bare nødt til å korte ned håret. 13
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Mitt barn er veldig hårsår, men klippet det kort og nå er hun omtrent ikke plaget med floker. Anonymkode: 887e8...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 La ungen gjøre det selv? Så kjøper du flokespray og tangle teezer (hårbørste). Anonymkode: 6e3f1...ef1 3
Raven.Writingdesk Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Om barnet har langt og tykt hår så skaper dette mer floker. Frisørtime er svaret da. Det er ikke sikkert barnet trenger klippe ser kort, men det hjelper å tynne ut håret og klippe bort det slitte, det er ofte det som kan skape vonde floker. Når det gjelder selve spørsmålet ditt om dette er normalt så er svaret ja, spesielt om det er en voksen som kammer håret på barnet og barnet synes det blir vondt, som skaper en ubehagelig og ugrei situasjon for barnet. Da bør du heller ha forståelse for barnet enn å stille spørsmål ved dets «normalitet»..... 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Bruk skikkelig hårkur på håret en gang i uken, det bidrar til å holde det så mye glattere. Anonymkode: b2d76...f24 4
*Marihøna* Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Anbefaler leave-in balsam etter dusj, flokespray før børsting og børst håret fra endene og opp, ikke øverst på hodet og ned. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 Jeg var det. Er fortsatt hårsår, nå er jeg 30 🤷🏻♀️ Men håret må børstes uansett, så jeg hadde latt henne børste det selv. Kjøp balsamspray og detangle-børste, hvis du børster håret hennes; begynn nederst, hold igjen håret over floka du skal børste ut før du går videre til neste. Tar litt ekstra tid, men er man hårsår, bør man bruke den tiden det tar Anonymkode: 51ff8...948 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Det er vel ikke unormalt å gråte hvis noe gjør vondt, uansett alder? Hvis du greier håret hennes så det gjør vondt, gjør du det feil. Som en annen påpeker må du ikke begynne øverst på hodet. Da drar du bare alle flokene sammen til en enda større floke. Ta tak i en del av håret der du får tak uten å stramme fra hodebunnen. Hold hardt tak i håret. Da kan du børste den delen av håret som henger ut av hånden din uten at det lugger. Børst slik gjennom hele nedre del av håret. Deretter tar du midten forsikitg, og til slutt toppen. Du må også ta håret del for del om det er tykt, venstre siden fremst, venstre side bakerst, midt bak osv. Ikke hele håret på en gang. Tenk at det å børste ut håret, særlig etter vask, skal gjøres rolig og med god tid. Ellers klarer tolvåringen fint å børste selv når det ikke er nyvasket. Anonymkode: 05398...19e 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 Hårsår ja. Er det virkelig så vondt? Hun vil ikke ha hjelp. Men håret er veeeeeldig tykt og tørt også. Så hun klarer dessverre ikke å vaske og gre det skikkelig selv. Og da blir det sinnsyke floker. Jeg måtte bare klippe de bort, siden hun tydeligvis er så hårsår. Har prøvd og tynne ut håret mye hos frisør, men hjelper lite. Hun vil helst ha langt hår. Men det er jo enda verre vel? Jeg gir snart opp! Er så lei av å mase og å passe på. Hun er ikke som andre 12 åringer. Hun bryr seg ikke om sitt eget utseende og hvordan håret ser ut. Men jeg kan jo ikke la hun gå med fett og flokete hår. Flokene løser seg jo ikke av seg selv. Noen tips? Hvilken sjampo og balsam er best på slik hår? Skulle nesten hatt en hestesjampo, for håret ser slik ut. Trått og tørt, også har hun endel fall/bølger i det. Det er så tykt at hun nesten ikke får det i strikk. Uansett vil hun ikke bruke strikk, dessverre. Vil ikke ha det i hale. Hvilken lengde er best for slik hår? Og klipp? Klippe opp og tynne ut? Må prøve hårkur da, kanskje det hjelper. Mem føler hun må klippe endel på lengden og tykkelsen. Frisører, tips? Anonymkode: ec275...8cf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, *Marihøna* skrev: Anbefaler leave-in balsam etter dusj, flokespray før børsting og børst håret fra endene og opp, ikke øverst på hodet og ned. Børste fra endene og opp??? Blir jo mer floker da? Anonymkode: ec275...8cf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var det. Er fortsatt hårsår, nå er jeg 30 🤷🏻♀️ Men håret må børstes uansett, så jeg hadde latt henne børste det selv. Kjøp balsamspray og detangle-børste, hvis du børster håret hennes; begynn nederst, hold igjen håret over floka du skal børste ut før du går videre til neste. Tar litt ekstra tid, men er man hårsår, bør man bruke den tiden det tar Anonymkode: 51ff8...948 Har prøvd det. Har også slik børste. Men fremdeles veldig vondt. Balmsamspray hjelper lite. Anonymkode: ec275...8cf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke unormalt å gråte hvis noe gjør vondt, uansett alder? Anonymkode: 05398...19e Det er ganske unormalt å gråte på grunn av hårsårhet om man er over barnehagealder. Kjenner du mange voksne som gråter når de må børste håret, virkelig? Og jo, det er unormalt å gråte på grunn av smerte når man er voksen, men jeg ville regnet med at en på 12 gråt om hun brakk armen eller lignende, selv om det er svært sjeldent at voksne gjør det. Fra tenårene og opp gråter man stort sett om man er lei seg, ikke på grunn av smerter. Anonymkode: a8d5c...716 1
*Marihøna* Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Børste fra endene og opp??? Blir jo mer floker da? Anonymkode: ec275...8cf Kunne kanskje spesifisert bedre ser jeg. Men begynn "midt" i floken. Gre nedover, men midt i floken. Begynner du på toppen av floken må du dra børsten gjennom hele floken. Ga det mer mening? Kan finne link om ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Børste fra endene og opp??? Blir jo mer floker da? Anonymkode: ec275...8cf Hun mener nok at man begynner med å børste de nederste kanskje 5 cm, når det er glatt går man til 10 cm fra tuppene og børster nedover, når det er glatt 15 cm fra tuppene og nedover, og fortsetter oppover på den måten. Ikke at man drar børsten oppover. Anonymkode: a8d5c...716 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #18 Skrevet 15. november 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke unormalt å gråte hvis noe gjør vondt, uansett alder? Hvis du greier håret hennes så det gjør vondt, gjør du det feil. Som en annen påpeker må du ikke begynne øverst på hodet. Da drar du bare alle flokene sammen til en enda større floke. Ta tak i en del av håret der du får tak uten å stramme fra hodebunnen. Hold hardt tak i håret. Da kan du børste den delen av håret som henger ut av hånden din uten at det lugger. Børst slik gjennom hele nedre del av håret. Deretter tar du midten forsikitg, og til slutt toppen. Du må også ta håret del for del om det er tykt, venstre siden fremst, venstre side bakerst, midt bak osv. Ikke hele håret på en gang. Tenk at det å børste ut håret, særlig etter vask, skal gjøres rolig og med god tid. Ellers klarer tolvåringen fint å børste selv når det ikke er nyvasket. Anonymkode: 05398...19e Har gjort det slik. Men hun synes alt er veldig vondt. Hun klarer bare å gre ytterste lag av håret sitt. Har sagt hun må dele opp og bøye seg frem. Men hun bryr seg som sagt lite. Er redd hun må klippe seg kort. Anonymkode: ec275...8cf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske unormalt å gråte på grunn av hårsårhet om man er over barnehagealder. Kjenner du mange voksne som gråter når de må børste håret, virkelig? Og jo, det er unormalt å gråte på grunn av smerte når man er voksen, men jeg ville regnet med at en på 12 gråt om hun brakk armen eller lignende, selv om det er svært sjeldent at voksne gjør det. Fra tenårene og opp gråter man stort sett om man er lei seg, ikke på grunn av smerter. Anonymkode: a8d5c...716 Mulig hun er veldig sensetiv? Hun får fort vondt i kroppen også. Ved trykk. Mistenker fibromyalgi. Jeg har det selv. Men ikke merket å være hårsår. Anonymkode: ec275...8cf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, *Marihøna* skrev: Kunne kanskje spesifisert bedre ser jeg. Men begynn "midt" i floken. Gre nedover, men midt i floken. Begynner du på toppen av floken må du dra børsten gjennom hele floken. Ga det mer mening? Kan finne link om ikke. Jeg har gjort det slik. Men takk for tips. Anonymkode: ec275...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå