Gå til innhold

Er dette sekundærbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at DNB skriver:

"Skal du kjøpe sekundærbolig er kravene til egenkapital i henhold til boliglånsforskriften 40 prosent i Oslo, og 25 prosent i resten av landet."

Jeg har en bolig utenfor Oslo, men jeg ønsker å leie ut denne og kjøpe primærbolig i Oslo. Regnes dette som en sekundærbolig?

Anonymkode: 5535f...791

Skrevet

Ja, vil tro det, siden du allerede eier en bolig. Hva du anser som din primærbolig har forhåpentligvis ingenting å si for bankene. 

Anonymkode: 23951...ffd

• Liker 1
Skrevet

Boligen du har folkeregistrert adresse i ved utgangen av året regnes vel som primærbolig? Sjekk Skatteetatens sider

Anonymkode: b5c04...7ce

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boligen du har folkeregistrert adresse i ved utgangen av året regnes vel som primærbolig? Sjekk Skatteetatens sider

Så da må man først flytte før året er omme og deretter kjøpe ny bolig i Oslo for at den skal regnes som primærbolig?

Skrevet

godt spørsmål

Skrevet

Tittelen gir meg minner fra mars, hvor folk lurte på hva som var en sekundærbolig/hytte ol, for å omgå hyttereglene som kom som et resultat av korona i påsken. Enhver bolig du eier som du ikke bor i (du kan bare bo i én bolig), er en sekundærbolig om jeg har forstått det riktig.

Anonymkode: e15b7...83d

Skrevet

Boligen du bor i (og har folkeregistrert adresse i) er din primærbolig. Hvis du skal flytte til den nye boligen i Oslo blir det din primærbolig og den du har i dag som skal leies ut blir sekunærbolig.

Anonymkode: bf007...022

Skrevet

Om det er snakk om å få lån så vil jo boligen i Oslo regnes som Sekundær bolig frem til du evt flytter dit, så mtp lån så må du da ha 40% ege kapital uansett hvordan du vrir og vender på det... 

Anonymkode: 1c66f...dab

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er snakk om å få lån så vil jo boligen i Oslo regnes som Sekundær bolig frem til du evt flytter dit, så mtp lån så må du da ha 40% ege kapital uansett hvordan du vrir og vender på det... 

Anonymkode: 1c66f...dab

Nei, så lenge TS skal flytte dit når hun overtar er det primærbolig og 15% EK som gjelder. Ellers hadde jo mellomfinansiering vært umulig for de fleste. 

Anonymkode: bf007...022

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet
På 15.11.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: b5c04...7ce

Dette gjelder i forhold til fastsetting av skattepliktig formue og det skjer kun per 31.12.

Primærboligen vil være den boligen man er folkeregistrert på uansett når på året det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...