AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Hva gjør man da? Det er 3 uker til permisjonen min er over og pappaen skal ha sin kvote, og babyen vil ikke ha fast føde eller flaske.. Kun pupp er godt nok. Føler vi har forsøkt det meste av forskjellige typer mat, konsistens, x antall flasketyper, pumpet mm, prøvd mme, jeg har dratt ut av huset og prøvd at far mater med mm-flaske når baby er supersulten.. Startet med forsøket på smaksprøver/flasketilvenning for ca 2 mnd siden. Baby er overhodet ikke interessert 😕 forøvrig er vekt, lengde og utvikling tipp topp, fornøyd og glad baby som sover godt. Turnusen min består av døgnvakter, 07-07 2 døgn i uka og 3 døgn hver 6 helg, har 40 min kjøretid en vei til jobb.. Det er ikke mulig for tilrettelegging med kortere vakter, og mannen kan vel neppe henge på jobben for 2 timers ammefri heller + lang reisevei. Noen andre som har vært i samme situasjon? Tips/forslag? Mye kan forhåpentligvis endre seg på 3 uker🤞 Anonymkode: dd3bd...135
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Her ville jeg tatt kontakt med lege og undersøke mulighet for å få pleiepenger. Hadde selv en gutt som brukte laaang tid på tilvenning til fast føde, og jeg følte egentlig ikke jeg kunne forlate han hele dager før han begynte i bhg da han var over året. Her løste vi det med ulønnet permisjon for meg, men jeg syns det smaker dårlig at pappaen uten pupp skal være i betalt pappapermisjon mens man som mor må benytte ulønnet perm for å få ammet iht barnets behov. Anonymkode: fa426...c36 25
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Dette er grunnen til at jeg alltid starter deltid og har ulønnet permisjon en periode først. Jeg ville tatt det opp med barnets lege. Anonymkode: 6f729...95f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 Har dere prøvd å gi melk fra kopp? Anonymkode: b38fc...334 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Vi hadde samme problem, og løsningen var brødskive. Alt av grøt, most frukt, babyglass osv var uaktuelt, men da hun fikk brødskive var det som en helt ny verden. Hun ble også glad i sånn "grøt" på pose, som egentlig bare er smoothie med bittelitt havre. Det kan hende dere har prøvd, men det er altså mitt beste tips. Ellers støtter jeg forslaget om lege og evt helsesøster over her. Anonymkode: 0a518...5f0 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 Hvorfor startet dere ikke med smaksprøver ved 4 mnd? Anonymkode: 287f1...7ec 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor startet dere ikke med smaksprøver ved 4 mnd? Anonymkode: 287f1...7ec Jeg er ikke ts, men det er fremdeles 6 måneder som er anbefalt. Anonymkode: 0a518...5f0 38
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere prøvd å gi melk fra kopp? Anonymkode: b38fc...334 Med en så stor unge ville det tatt neSten hele dagen å koppmate da. Anonymkode: f75c7...b5c 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor startet dere ikke med smaksprøver ved 4 mnd? Anonymkode: 287f1...7ec Det hjelper nødvendigvis ikke. Det har ikke hjulpet oss i hvert fall. Kan ikke svare for ts Anonymkode: 6f729...95f 15
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 Synes også du skal høre med legen om tips her. I verste fall ulønnet permisjon, men det er jo helt på tryne at du skal gå uten lønn og tape rettigheter for å kunne ta vare på barnet ditt. Hvor gammelt er barnet nå? 6 mnd? Anonymkode: 6894d...dd9 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Nei, da må du ta ulønnet perm da Anonymkode: 287f1...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Med en så stor unge ville det tatt neSten hele dagen å koppmate da. Anonymkode: f75c7...b5c Nei, vet om mange som gir fra kopp ved 6 mnd og det tar ikke veldig lang tid. Anonymkode: b38fc...334 1
Cyndaquil Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 (endret) Huff er så håpløst at politikerne skulle detaljstyre foreldrepermisjon. Hva var galt med ar foreldrene fordele selv og at mor kunne være lengre hjemme enn 7-8 mnd hos de som ville det ? vel siden permisjon er over og dere har lykkes må baby rett og slett oppleve fortvilende noen dager før hun til slutt skjønner hun ikke Har noe annet valg enn flaksen. Kan også hende det blir lettere når du ikke er der. Har hørt om flere der det gikk lettere å lære baby når mamma og puppen ikke var der. mest sansynelig ordner det seg, iløpet av få dager. Om ikke blir du nok sykemeldt vil jeg tro . Men da skal deg være ille. Da må deg være langvarig med 0 mat og få våte bleier Andre gravide mødre som leser dette. Husk at permisjon er kortere nå, og at vi ikke får gjort noe med det. Vil anbefale dere å venne baby til både flaske og pupp fra tidlig alder . Det gjorde vi med siste født i 2019. Da mista ikke lillegutt kosen eller melka si, selvom jeg måtte på jobb . All brystmelk er nyttig og uansett om deg ikke blir til alle måltid,eller om det gis i flaske noen ganger . Å ha baby som kan ta flaske også gjør det litt lettere om man feks vil dra å spise middag sammen . anebfaler også å gi små grøtposjoner med grøt fra 4 mnd. Min erfaring er at de er mindre kresen da enn når de bare får smake på ting fra 6 mnd. Endret 16. november 2020 av Cyndaquil Skrivefeil 14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, da må du ta ulønnet perm da Anonymkode: 287f1...7ec Enig. Dette får de ta på egen kappe. Mest sannsynlig går dette, seg til når ts begynner på jobb. Eller så få ungen gå sulten noen dager, dør ikke av det, lærer bare å spise til slutt. Anonymkode: ebe08...1aa 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Dette får de ta på egen kappe. Mest sannsynlig går dette, seg til når ts begynner på jobb. Eller så få ungen gå sulten noen dager, dør ikke av det, lærer bare å spise til slutt. Anonymkode: ebe08...1aa Helt klart. Synes en del foreldre (særlig mødre) diller og duller og lager litt for mye styr ut av nærmest ingenting.... Unger lærer fort, og her har jo ungen allerede lært at det er bare å klage på serveringa så dukker favoritt-retten opp igjen 😄 Anonymkode: fce67...69f 13
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Hadde samme problemet med yngste. Hun tok til slutt flaske da jeg var borte hele arbeidsdager, men fast føde var svært lite populært. Hun drakk også ganske lite fra flaske fremfor bryst. Hun hadde en veldig dårlig vektoppgang, så her måtte jeg til slutt jobbe deltid. Hun ble faktisk ikke interessert i fast føde før ved 16 mnd, spiste lite frem til da. Så det er ikke nødvendigvis sånn at alt løser seg bare man er konsekvent. Her var både helsestasjonen og lege veldig på at hun måtte få i seg den næringen hun kunne. Barn er veldig forskjellige hva gjelder introduksjon til fast føde og jeg har definitivt erfart dette, selv om vi startet med smaksprøver ved 4 mnd med begge to. Anonymkode: 9385a...052 7
Gjest Albbas Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Med en så stor unge ville det tatt neSten hele dagen å koppmate da. Anonymkode: f75c7...b5c Nei det går da veldig fort... Ingen grunn til å gi flaske til store babyer. Anbefaler ts å prøve med tutekopp eller vanlig kopp. Ikke stress sånn med dette, sannsynligvis finner far og baby ut av det i løpet av noen dager. Baby sulter ikke ihjel, men kan bli litt grinete. Bruk ammefri, og husk at du også har rett på ulønnet ammefri. Kanskje aktuelt de første dagene?
Gjest tranedatter Skrevet 15. november 2020 #18 Skrevet 15. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man da? Det er 3 uker til permisjonen min er over og pappaen skal ha sin kvote, og babyen vil ikke ha fast føde eller flaske.. Kun pupp er godt nok. Føler vi har forsøkt det meste av forskjellige typer mat, konsistens, x antall flasketyper, pumpet mm, prøvd mme, jeg har dratt ut av huset og prøvd at far mater med mm-flaske når baby er supersulten.. Startet med forsøket på smaksprøver/flasketilvenning for ca 2 mnd siden. Baby er overhodet ikke interessert 😕 forøvrig er vekt, lengde og utvikling tipp topp, fornøyd og glad baby som sover godt. Turnusen min består av døgnvakter, 07-07 2 døgn i uka og 3 døgn hver 6 helg, har 40 min kjøretid en vei til jobb.. Det er ikke mulig for tilrettelegging med kortere vakter, og mannen kan vel neppe henge på jobben for 2 timers ammefri heller + lang reisevei. Noen andre som har vært i samme situasjon? Tips/forslag? Mye kan forhåpentligvis endre seg på 3 uker🤞 Anonymkode: dd3bd...135 Hvor gammel er barnet? Uten å vite dette er det helt håpløst og gi råd.
Maleficenta Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts, men det er fremdeles 6 måneder som er anbefalt. Anonymkode: 0a518...5f0 Hs sa 4 til meg...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 Ulønnet permisjon blir jo «løsningen» (ikke en løsning, men er jo den verden vi lever i dessverre). Men det er enda 3 uker igjen. Mye kan skje med en baby på 3 uker. Fortsett å prøve å se om dere ikke får det til snart Anonymkode: 4172f...85b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå