Gå til innhold

Kan man få hjelp til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Ønsker å rette meg til dere inne her på kvinneguiden om råd og tips. Her er man gode på det. Jeg er 23 år gammel og veier snaut 120 kg. I min ungdomstid var jeg normalvektig, og aldri hatt et problem med vekten min sådan. Ett av mine problemer er at jeg ikke er noe flink til å holde på vekta. Jeg går bare oppover. Har aldri prøvd å slanke meg konsekvent, men har i perioder vært flink til å trene og spise fornuftig. De siste årene har jeg lagt merke til hvor mye vekten påvirker meg. Ikke tallet men kiloene som følger med tallene. Syntes det er ubehagelig å ligge på siden, for fettet på magen skvulper etter. Sex er heller ikke like godt da magen henger, og det er vondt når fettet blir klemt og jeg ikke føler meg like sexy og deilig som jeg tidligere har gjort. Når jeg ligger på ryggen, og slapper av i sofaen er partiet over puppene kvelende, på kragebeinet er det rett og slett for mye fett og går oppi halsen og føler at jeg får dårligere pust. Jeg ønsker dermed og gjøre noe med dette som irriterer meg. Men selv eier jeg ikke selvmotivasjon og tenker ofte kort. Er rett og slett dårlig på å nå egne mål uansett hvor mye jeg ønsker å nå dem når jeg står alene. Selv kan jeg være motivert i en dag, så tenker jeg at jeg likevel kan leve med å ikke ha det bra med meg selv. Jeg vet jo hvor problemet ligger, og det er overspising. Jeg spiser når jeg stresser, er lei meg, er glad, sint, og når jeg "fortjener" det. Har ikke funnet noe, eller en metode om man kan kalle det som funker meg. Mitt store spørsmål som i overskriften tyder - kan man få hjelp til dette? Som kan hjelpe meg å legge opp en kostholdsplan, som følger meg opp, og som følger med meg og motiverer meg dager jeg trenger det. Kanskje jeg har funnet opp en tittel nå. Men hadde virkelig trengt noe i den duren. Enten om det er noen av dere som vil ta kontakt med meg privat eller vet om noe, eller hørt om noe som kunne funket for meg. Motivasjonen er der, må bare ha noe som funker for meg. 

Hørtes ekstremt rart ut, men håper å blir tatt serriøst. 😌 

Milliemoo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært der du er. 
Jeg gikk til fastlegen, og fikk "slankepiller". De er bare et lite hjelpemiddel på veien. De var motivasjon for å komme i gang.
Jeg la om kostholdet og begynte å trene og gå turer hver dag. Fastlegen fulgte meg opp hver 14 dag til å begynne med.

Anonymkode: e3622...af7

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der du er. 
Jeg gikk til fastlegen, og fikk "slankepiller". De er bare et lite hjelpemiddel på veien. De var motivasjon for å komme i gang.
Jeg la om kostholdet og begynte å trene og gå turer hver dag. Fastlegen fulgte meg opp hver 14 dag til å begynne med.

Takk for svar! Hva slags «slankepiller» var dette snakk om? Hva heter de? Ønsker bare å lese litt om det. Hadde vært gull med et hjelpemiddel! 

Skrevet

Dumt at det første du ble møtt med, var "slankepiller". Det du ber om, og ser ut til å trenge, er en coach.

Behersker du engelsk? Jeg vet om noen dyktige som du ser ut til å være en perfekt kandidat for.

Anonymkode: f1171...e90

• Liker 2
Skrevet

Det er mange steder du kan få hjelp, men det koster jo noe selvfølgelig: ernæringsveiledere, «slankeklubber» som Roede, osv.

Anonymkode: 3738b...b2b

• Liker 1
Skrevet

Ta en snakk med fastlegen din. De vet nok om steder du kan komme inn for en snakk om kosthold, og oppsett av kostplan.

Det viktigste for å komme ned i vekt er godt kosthold. Treningen er bare en bonus du i førsteomgang ikke trenger å tenke så mye på. Det jeg har funnet ut er best, er å først sette meg inn i et godt kosthold. Når kostholdet sitter kan du begynne å tenke på trening.

Og du kan faktisk spise ganske mye selv om du slanker deg. Det gjelder bare å velge de riktige tingene. Feks popcorn istedenfor chips, og en smoothie isteden for brus. Spis mindre kjøtt og MASSE grønnsaker. Sunt, godt og du blir mett.

Anonymkode: 19463...723

• Liker 1
Skrevet

Å overspise og å spise følelsene sine er en form for selvskading. Coach og slankepiller vil ikke hjelpe deg med det. Det beste er å bestille time hos fastlegen. Be om hjelp med både mat og tanker. Eksempel henvisning til samtale hos psykistrisk sykepleier og ernæringsfysiolog. For en ting er å gå ned i vekt. En annen ting er å forbli der. 

Anonymkode: afdda...8b4

• Liker 1
Skrevet

Du kan gå til fastlegen og be om henvisning til overvekts-/fedmepoliklinikken ved nærmeste sykehus som tilbyr dette. Da får du utredning og hjelp til å finne relevante langvarige behandlingstilbud ved både offentlige og private overvektsklinikker (men som er subsidiert, så du betaler ikke mer enn egenandelen). Det finnes både dag- og døgntilbud. Det kan være noe ventetid, men du får en solid start, med erfarne leger, fysioterapeuter, ernæringsfysiologer, psykologer etc. Kunnskap er ofte veien til motivasjon. Hvem er motivert når de ikke vet hvor de skal begynne?

Anonymkode: bc6dd...d30

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, milliemoo skrev:

Takk for svar! Hva slags «slankepiller» var dette snakk om? Hva heter de? Ønsker bare å lese litt om det. Hadde vært gull med et hjelpemiddel! 

Jeg brukte Mysimba. Men det er ikke en "enkel" løsning. Du må være motivert til å legge om kostholdet og begynne med fysisk aktivitet. Pillene gjør ikke at du går ned i vekt, det de gjør er at de kan hjelpe deg til å ikke å overspise. Men fortsetter du å spise feil mat og ikke teller kalorier, vil du ikke gå ned i vekt.

Jeg kunne veldig mye om kosthold fra før, og hadde ikke behov for veiledning der, om du ikke vet hva som er riktig mat å spise, bør du få hjelp til det fra ernæringsfysiolog til å sette opp en kostholdsplan.

Skrevet (endret)

Har selv slitt med overspising og vet at det er en utfordring å komme ut av. 

Det som hjalp meg var å ta tak i følelser og tankesett. Ser noen har skrevet at coach ikke hjelper, men det var det som hjalp meg. 

Etter å ha forsøkt det meste og blitt misforstått(??) Bare fått beskjed om å skjerpe meg.

Det hjelper ikke når man har har misforstått hvordan det å skjerpe seg egentlig burde kjennes og ser ut. Men vet også om folk som har fått god hjelp gjennom fastlege.

Endret av LetLoose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...