Example Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Praten om dugnad er i stor grad over, og retorikken har endret seg. Anbefalinger har blitt til påbud, og politiet blir i større grad brukt i arbeidet. Helsedirektoratet og regjeringen valgte i dag å nekte det norske fotballandslaget å reise ut av Norge på grunn av karantene for en spiller. Stikk i strid med praksisen i resten av Europa. Her velger man altså å kalle tilbake mennesker de mener kan være syke fra flyplassen og holde de i landet. Svært ulogisk. Spørsmålet er da om man har valgt en linje der skjønn og samarbeid er ute av vinduet. Til tross for at smitten har flatet ut og tall fra både mobiloperatører og kollektivselskap rasler man nå med sabelen og truer med stenge julefeiringen i år. Skal befolkningen da begynne å handle derretter, hvor tall og regler er viktigere enn skjønn? Jeg kan for eksempel helt lovlig invitere fem venner på fest hjemme fra alle deler av landet. Har venner i både Oslo, Drammen og Bergen. Lenge siden jeg har sett dem, og det hadde jo vært hyggelig i en litt tung tid. Hva med å legge ukeshandelen med hele familien fredag ettermiddag? Er du fra Oslo trenger du jo ikke reise så langt for å finne et sted man kan gå ut på byn, eller ta en tur på treningssenter? Eventuelt ta seg en liten Norgesferie nå. Starte med en hyggelig weekend i Oslo, og så reise Norge på langs for å se vår flotte norske natur og besøke hyggelige små lokalsamfunn langs veien? Fullt lovlig. Personlig tror jeg de mistet en del i dag, og det er liten tvil om at julen vil bli et enormt problem dersom denne linjen følges. De langsiktige virkningene av dette kan man bare spektakulere i. 14
Bernardette Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Example skrev: Praten om dugnad er i stor grad over, og retorikken har endret seg. Anbefalinger har blitt til påbud, og politiet blir i større grad brukt i arbeidet. Helsedirektoratet og regjeringen valgte i dag å nekte det norske fotballandslaget å reise ut av Norge på grunn av karantene for en spiller. Stikk i strid med praksisen i resten av Europa. Her velger man altså å kalle tilbake mennesker de mener kan være syke fra flyplassen og holde de i landet. Svært ulogisk. Spørsmålet er da om man har valgt en linje der skjønn og samarbeid er ute av vinduet. Til tross for at smitten har flatet ut og tall fra både mobiloperatører og kollektivselskap rasler man nå med sabelen og truer med stenge julefeiringen i år. Skal befolkningen da begynne å handle derretter, hvor tall og regler er viktigere enn skjønn? Jeg kan for eksempel helt lovlig invitere fem venner på fest hjemme fra alle deler av landet. Har venner i både Oslo, Drammen og Bergen. Lenge siden jeg har sett dem, og det hadde jo vært hyggelig i en litt tung tid. Hva med å legge ukeshandelen med hele familien fredag ettermiddag? Er du fra Oslo trenger du jo ikke reise så langt for å finne et sted man kan gå ut på byn, eller ta en tur på treningssenter? Eventuelt ta seg en liten Norgesferie nå. Starte med en hyggelig weekend i Oslo, og så reise Norge på langs for å se vår flotte norske natur og besøke hyggelige små lokalsamfunn langs veien? Fullt lovlig. Personlig tror jeg de mistet en del i dag, og det er liten tvil om at julen vil bli et enormt problem dersom denne linjen følges. De langsiktige virkningene av dette kan man bare spektakulere i. "Smitten har flatet ut"? Hvilken stein bor du under? 34
Muskath Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 (endret) Det er ikke riktig at det var karantene for bare en spiller. Alle som hadde trent sammen med han ble satt i karantene. Og det er da helt innlysende at man reiser ikke ut av landet for å spille fotball, være svært nær et helt fotballag til når man er i karantene. Teoretisk da har vi 22 smittet plutselig. Og som bringer smitten videre før de får symptomer. Endret 14. november 2020 av Muskath 17
Example Skrevet 14. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Bernardette skrev: "Smitten har flatet ut"? Hvilken stein bor du under? Den har det. Denne uken har hatt kun en liten økning, og den veksten vi har sett i det siste har stoppet opp. 7
Gjest theTitanic Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Jeg føler ikke for å trasse, og har nok egne ting å konsentrere meg om, men tenker at det vil bli sterke protester fra mange etterhvert. Det hele har blitt for dumt. De sitter å leker gud for å bestemme hvem som skal komme inn i landet, nekter noen, for så å gi lov allikevel ved å kalle det en julegave. Altså... jeg har ikke behov for å lese mer aviser eller se mer nyheter hvertfall.
Thaila Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Selv om jeg tror staten vil det beste for oss så begynner det å bli litt vel inngripende når det f.eks. er ulovlig å fredes rundt i byen uten maske. 12
Frøyamor Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Skremsels propaganda. Og Norge er godt på vei til å bli en politistat. Det er nå to typer mennesker, de som ikke bryr seg nevneverdig å ser galskapen og de som er livredd corona og fordømmer de som ikke er det. Jeg fikk kjæft av en dame på butikken fordi jeg la ned igjen en pill råtten tomat. «Har du tatt på den må du kjøpe den» eeh nei, jeg kjøper ikke en råtten tomat fordi du er hysterisk. 18
Rosasko Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, Thaila skrev: Selv om jeg tror staten vil det beste for oss så begynner det å bli litt vel inngripende når det f.eks. er ulovlig å fredes rundt i byen uten maske. Staten bryr set ikke om noen. Dei bryr seg om penger og makt. Ingenting annet.. 7
Muskath Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Regjeringen og Fhi gjør dette for om mulig å bremse smitten så vi kan ha en tilnærmet «normal» jul. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke forstår dette. 24
Thaila Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, Rosasko skrev: Staten bryr set ikke om noen. Dei bryr seg om penger og makt. Ingenting annet.. Hadde de brydd seg om penger og makt hadde de ikke stengt ned norge til å begynne med. 9
Fakta? Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 Smitten har gått ned i distriktene, men fortsetter å øke i de største byene. Om en måned skal halve Oslo "hjem til jul", og med høyt smittenivå der vil den bli spredd over hele landet igjen. 11
Example Skrevet 14. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Muskath skrev: Regjeringen og Fhi gjør dette for om mulig å bremse smitten så vi kan ha en tilnærmet «normal» jul. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke forstår dette. Så å holde det de mener er potensielt smittede personer i Norge mot sin vilje, hjelper smittevernet i Norge? 5
Hedy Lamarr Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 (...) svært selvsentrerte personer med lav empati og tendens til å være ondsinnet opponerte aktivt mot anbefalinger og smittevernråd. (https://forskersonen.no/kronikk-meninger-politikk/covid-19personligheten-din-har-en-overraskende-stor-effekt-pa-hvordan-du-reagerer-pa-myndighetenes-smittevernregler/1764378) Mange her i tråden samt fotballspillere og -organisasjoner er blant dem, tydeligvis. 11
Muskath Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Just now, Example said: Så å holde det de mener er potensielt smittede personer i Norge mot sin vilje, hjelper smittevernet i Norge? Det er fotballgutta du mener? De er i karantene, og folk som er i karantene skal holde seg i ro og ikke tumle rundt på en fotballbane med andre mennesker i karantenetiden. 16
Example Skrevet 14. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2020 https://www.nettavisen.no/sport/firkantet-maktbruk-rammer-landslaget-og-har-knapt-betydning-for-koronasmitten/3424047087.html Sitat Den firkantede holdningen til Helsedirektoratet er ikke overbevisende verken juridisk eller smittevernmessig, men skaper en mistanke om at det har gått prestisje i saken. Det er i hvertfall skadelig for befolkningens oppslutning om koronatiltak. Så sant. 8
Example Skrevet 14. november 2020 Forfatter #16 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, Muskath skrev: Det er fotballgutta du mener? De er i karantene, og folk som er i karantene skal holde seg i ro og ikke tumle rundt på en fotballbane med andre mennesker i karantenetiden. I Romania og Østerrike, og testet mange ganger før og etter. Igjen, hvordan hjelper dette smittevernet i Norge? 6
AfterTheRain Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Muskath said: Regjeringen og Fhi gjør dette for om mulig å bremse smitten så vi kan ha en tilnærmet «normal» jul. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke forstår dette. Regjeringen bruker julen som en gulrot foran nesa til folk akkurat nå for at folk skal oppføre seg fint. Akkurat sånn som den enda ikke eksisterende vaksinen. Men hele denne "slå ned" idioti koster skjorta for landet, folk blir ødelagt psykisk og økonomisk. Når vi er ferdig med jula, så kommer det sikkert neste bølge til våren, da bruker de 17. mai igjen som gulrot, osv. Og når vaksinen evt. kommer, da kommer pisken frem, Bare vent og se. 14
Muskath Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 (endret) 2 minutter siden, Example said: https://www.nettavisen.no/sport/firkantet-maktbruk-rammer-landslaget-og-har-knapt-betydning-for-koronasmitten/3424047087.html Så sant. Hva slags eksempel setter de for andre folk i karantene hvis de bare lot landslaget reise ut i karantenetiden? Da vil andre si at kan de reise, så kan jeg også. Ser du ikke det? Da handler det om smittevernet ikke hare i Norge, men alle andre steder også. Endret 14. november 2020 av Muskath 10
AfterTheRain Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 (endret) 5 minutter siden, Muskath said: Hva slags eksempel setter de for andre folk i karantene hvis de bare lot landslaget reise ut i karantenetiden? Da vil andre si at kan de reise, så kan jeg også. Ser du ikke det? Ja, janteloven er jo viktigere enn sunn fornuft. Endret 14. november 2020 av AfterTheRain 3
Thaila Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 Problemet er også at jo strengere reglene blir jo mer svekkes tilliten og tålmodigheten til å samarbeide, og jo mer tvangstanker og helseangst blir det også. 9
Anbefalte innlegg