Gå til innhold

Refinansiering etter ca. én måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt å kjøpe meg leilighet en gang etter jul siden lånet da kan baseres på en høyere lønn enn den finansieringsbevis blir basert på nå. Jeg har likevel skaffet meg et finansieringsbevis, og har funnet en leilighet som kan passe bra for meg. Har råd til den med dagens lønn så lenge den ikke går langt over prisantydning. Men, om jeg skal kjøpe den med dagens lønn må jeg låne ca. 250k mer enn med et nytt finanseringsbevis like etter jul. Da må jeg bruke opp alt av egenkapitalen min. Vil ha råd til å flytte, men ikke til vaskemaskin/tørketrommel eller en seng. (For å gi et bilde av hvor lite jeg da har igjen). Vil da heller ikke ha en buffer. 

Har mest lyst til å låne litt mer i banken, så jeg kan bruke mindre av egenkapitalen min (men likevel godt over minimumet på 15%). Er dette noe man kan bruke refinansiering til, eller går ikke det? Og vil det bli mulig å gjøre etter så kort tid som én måned? 

Anonymkode: c65de...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du refinansiere så kan du ikke øke lånet til mer enn boligens verdi

Anonymkode: 30206...526

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal du refinansiere så kan du ikke øke lånet til mer enn boligens verdi

Anonymkode: 30206...526

Takk for svar - hva betyr det i praksis? Hvordan regnes verdien av boligen?

Skrevet

Da jeg kjøpte, tok banken 15% i egenkapital, slik at det faktisk stod 80.000 igjen på egenkapitalkontoen. Det de derimot ikke informerte om, var topplån på de 10% mellom 85 og 75% finansiering. 

Jeg solgte bilen og brukte resten av egenkapital pluss pengene for bilen til å betale inn topplånet. Så flyttet jeg lånet til en annen bank som tilbød mye bedre rente. Den første banken var IKKE villig til å matche det andre tilbudet. 

Anonymkode: 487d5...d7b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg kjøpte, tok banken 15% i egenkapital, slik at det faktisk stod 80.000 igjen på egenkapitalkontoen. Det de derimot ikke informerte om, var topplån på de 10% mellom 85 og 75% finansiering. 

Jeg solgte bilen og brukte resten av egenkapital pluss pengene for bilen til å betale inn topplånet. Så flyttet jeg lånet til en annen bank som tilbød mye bedre rente. Den første banken var IKKE villig til å matche det andre tilbudet. 

TS her. Vet ikke om jeg forklarte dette så godt. Jeg vil måtte bruke opp alt av egenkapitalen min og låne maksbeløpet for å få råd til denne leiligheten med dagens finansieringsbevis. (Ca. 25% i egenkapital). Da har jeg virkelig ikke noe igjen. Men, etter at desemberlønnen er utbetalt vil jeg kunne få låne ca. 250 000 mer (etter å ha søkt om nytt finansieringsbevis), og da trenger jeg ikke bruke like mye av pengene jeg har spart opp. Vil også da ligge innenfor 15%. Har ikke hørt noe om topplån fra banken min, leit at de ikke informerte deg om det. 

Vil det eventuelt være mulig for meg å øke lånebeløpet dersom det skjer før overtakelsedato? (Det er jo oftest ikke før etter noen måneder) Uten at det da blir refinansiering? 

Skrevet

Du kan jo be om overtakelse noen måneder frem i tid, og så søke i annen bank i mellomtiden. Evt kan du søke om refinansiering av lånet etter du har overtatt og da be om å få noe utbetalt. Hvis du har lån med 75% belåning har du litt å gå på.

Anonymkode: ea26e...e55

Skrevet

Leiligheten er jo ikke mer verd, men du kan kanskje låne mer enn 75% med høyere lønn. Men det burde jo banken kunne tatt høyde for da du søkte om lånet. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Leiligheten er jo ikke mer verd, men du kan kanskje låne mer enn 75% med høyere lønn. Men det burde jo banken kunne tatt høyde for da du søkte om lånet. 

Hei! Takker for svar. Banken min ganger opp med 5 og trekker fra studielån. Så lenge jeg har 15% egenkapital er de fornøyd. Grunnen til at jeg må bruke 25% i det første eksempelet mitt er at jeg ellers ikke har nok - siden det er en grense for hvor mye jeg får låne av banken. Derfor må jeg bruk mer av oppsparte midler for å likevel få råd. 

Skrevet

Men hva er det som skjer når desemberlønna er utbetalt? Er det første måned med fast, høyere lønn? I så fall ville jeg hørt med banken om de kan basere seg på den nye lønnen i sitt lånetilsagn, så lenge du kan dokumentere avtale om økt lønn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...