AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Det virker så trist å bli gammel. Er det i det hele tatt noen positive sider ved det? Kan man ha god livskvalitet i siste del av livet? Ønsker dere å bli over 80+? Anonymkode: 6d033...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Oldebarn 💗 Anonymkode: 51fbf...5fe 4
Chomsky89 Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker dere å bli over 80+? Tja, 80 i 2020, kan være noe helt annet en 80 i 2070, så det blir litt vanskelig å svare på, men 80 i 2020-versonen, usikker 😛
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Dersom man er nogenlunde frisk (sett bort i fra normal slitasje som følge av alderen) er det fint å kunne leve lenge og få flere opplevelser, mer tid med familien etc. Anonymkode: 7d4d4...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Jeg har ikke lyst til å bli over 80 ihvertfall. Har lite familie ( en søster og ett søskenbarn ) og skal ikke ha egne barn, så det kommer til å bli ensomt og veldig tungt å klare seg. Anonymkode: 36d56...77e
Frøyamor Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Når vi (dagens mennesker under 35) blir så gamle kommer vi jo ikke til å sitte å strikke eller se på bonanza repriser, vi kan spille Playstation og røyke hasj på gamlehjemmet liksom... Det blir helt helt annerledes for oss å være gamle enn de som er gamle i dag. Hvis velferdsstaten Norge består da. 5
Gjest Lille Potet Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Olav Thon ser ut til å trives? Det er sikkert mye bra med å bli gammel om helsa og vettet er sånn noenlunde. Jeg har møtt mennesker på nesten hundre år som har evna å kose seg. Jeg delte hus med ei på 97 år. Hun tulla masse med meg og fortalte mange spennende historier. Hun fulgte med på nyhetene og leste avisa. Hun hadde masse besøk av barn, barnebarn og oldebarn. Hun tok seg en dram i blant og lytta til musikk. Hun sminka seg og tok på seg pene kjoler. Helt herlig dame! Hun døde av lungebetennelse da hun var 98 år.
Frøyamor Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lyst til å bli over 80 ihvertfall. Har lite familie ( en søster og ett søskenbarn ) og skal ikke ha egne barn, så det kommer til å bli ensomt og veldig tungt å klare seg. Anonymkode: 36d56...77e Hvirfor blir det ensomt? Du kan sitte på forum på nett å snakke med andre i samme situasjon. Det blir bare ensomt hvis du velger å ha det ensomt. 1
Anonymburker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 6 minutter siden, Frøyamor skrev: Når vi (dagens mennesker under 35) blir så gamle kommer vi jo ikke til å sitte å strikke eller se på bonanza repriser, vi kan spille Playstation og røyke hasj på gamlehjemmet liksom... Det blir helt helt annerledes for oss å være gamle enn de som er gamle i dag. Hvis velferdsstaten Norge består da. Tror ikke dagens unge blir så gamle.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Min bestefar sa «det er jævlig å bli gammel». Han var ikke alene, han hadde barn og barnebarn og han var sprek og hogde ved helt til han døde 92 år gammel. Men jeg tror han mente hvordan gamle blir sett på og oversett i samfunnet. Man blir bare en av de hvite hodene. Ingen som har respekt eller regner en som noe lenger. Anonymkode: 99f02...fa5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, Frøyamor skrev: Hvirfor blir det ensomt? Du kan sitte på forum på nett å snakke med andre i samme situasjon. Det blir bare ensomt hvis du velger å ha det ensomt. Joda selvsagt kan man det, men jeg får ikke mye sosialt ut av å skrive på forumer. Anonymkode: 36d56...77e 1
Nymerïa Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 Jeg er disponert for demens, hvis det ikke er kommet en kur innen jeg er 80 så jeg tviler jeg på at jeg kommer til å ha så mye nytte av å leve så lenge. På den andre sida så vil jeg egentlig ikke si at man har noen særlig skade av å leve med demens heller, jeg anser ikke livet verdiløst hvis man er over 80 og dement, slik enkelte fremstiller det i koronadebatten. 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Min mormor er 86, frisk og mentalt tilstede. Klart hun har livskvalitet! Hun har barn, barnebarn og oldebarn som hun ser flere ganger i uka. Har også en svigerinne (svigerfar fikk barn fra han var 20 til han var 60) på 92 år som reiser (når det var lov) og går på kafé, klipper plenen og nyter tilværelsen. Det eneste hun har å klage over er at alle vennene hennes er døde. Anonymkode: 0aa51...f06 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Jeg håper jeg ikke blir 80 år aller helst vil jeg slippe å se 60 år også. Så lenge jeg er i stand til å jobbe så er det greit, men når pensjonisttilværelsen kommer er det ingen grunn til å leve for min del. Anonymkode: c2dc3...3fe
Frøyamor Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper jeg ikke blir 80 år aller helst vil jeg slippe å se 60 år også. Så lenge jeg er i stand til å jobbe så er det greit, men når pensjonisttilværelsen kommer er det ingen grunn til å leve for min del. Anonymkode: c2dc3...3fe Trist. 2
Frøyamor Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda selvsagt kan man det, men jeg får ikke mye sosialt ut av å skrive på forumer. Anonymkode: 36d56...77e Mange chatterom osv, har du feks en spesefikk interesse/hobby kan du møte mange likesinnede på chatte/forum sider.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 Naboen min er over 80, husker ikke nøyaktig hvor gammel, 83 kanskje. Kona hans døde for noen år siden, og han bor alene i huset. Men han er sprek og frisk, og helt klar i hodet. Han har full oversikt over nabolaget og kommer i prat med alle. Han styrer i hagen hver dag, både med hagearbeid og bygger noe. Han kjører fortsatt bil, så han kommer seg rundt. Han har også en venninde Ser ut til å trives veldig godt. Anonymkode: c703d...751 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 Det er jo mange faktorer som spiller inn. Hvis jeg, når jeg er 85, har helsa i behold, familie og venner i nærheten og noe å fylle dagene med, er det sannsynlig at jeg har lyst til å bli både 86 og 87. Men jeg ser det ikke som noe poeng å bli så gammel som mulig, uansett. Vi har 5 over 80 i slekta vår nå, og ingen av disse har det egentlig så innmari bra. To er helt demente, i den grad at de ikke kan klare seg selv overhodet og den ene kjenner ikke igjen verken kone eller barn. To er veldig fysisk redusert og til dels kognitivt redusert etter sykdom. Den siste, som er den mest oppegående, har akkurat fått konstatert en alvorlig sykdom og gjennomgår tung behandling. Men hvis hun blir frisk av dette kan hun ha flere gode år igjen. Så hvis jeg skal tenke utfra egne erfaringer, så vil jeg vel si at det ikke må være trist og leit å bli gammel, men hvis de helsemessige utfordringene blir store nok ser jeg ikke så lyst på å ende opp sånn heller. Ser ikke helt poenget med å bli 94 hvis de ti siste årene bare er en tåke, liksom. Anonymkode: b8467...1fb 1
Kokeshi Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 For noen er det mye positive sider ved livet selv om man er gammel. Du hører jo oftere om de som ikke trives, enn om de som gjør det. Det betyr ikke at de ikke finnes. Helse og nettverk har nok mye med saken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 De jeg kjenner som er passert 80 er friske og raske, bor hjemme, går turer, langrenn om vinteren, møter venner på restaurant osv. Anonymkode: 2e5e7...0c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå