Gå til innhold

7600 innlagt på sykehus og 1400 døde – i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vinteren 2017/2018 ble 7600 nordmenn innlagt på sykehus pga. influensa, og 1400 døde. 

Så langt i pandemien har 294 mistet livet. 9 av 10 var over 80 år og så godt som alle hadde underliggende sykdommer fra før. Vi har tapt så mange milliarder kroner på dette, og flere hundretusen arbeidstakere (og arbeidsgivere) ble permittert på det verste. Og man må jo bare spørre om det virkelig er verdt å ruinere landet økonomisk for å forlenge livene til noen gamle mennesker noen få år? Det må jo være stadig flere som innser at disse restriksjonene er helt ute av proporsjoner? Tallene fra 2017/2018 setter ting litt i perspektiv mtp. hysteriet rundt dette.

Noen restriksjoner må jo selvsagt til i en pandemi, men jo lenger tid som går, jo mer ser vi at våre ledere egentlig ikke aner hva de driver med. Mediene har også stilt altfor få kritiske spørsmål til våre folkevalgte, som nå har bedrevet maktmisbruk mot oss i over 9 måneder. Til og med min bestefar på snart 90 år sier selv at det er helt på trynet at landet kjøres i grøfta økonomisk for å redde noen "gamlinger som han" (det var hans egne ord).

Nå snakkes det allerede om en tredje bølge, og Bent Høye la ikke skjul på hvem som fortsatt sitter på makta. Her skal det stenges ned, koste hva det koste vil. Og det kommer til å koste jævlig mye. Og de nye generasjonene kommer stort sett til å bli en gjeng med lutfattige pensjonister som så vidt vet hva velferd er.

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endelig noen som tør å si det flesteparten i  Norge tenker. Støtter det fullt ur. Stå på

• Liker 16
Skrevet

Støttes 110%. 

Lurer spesielt på hvor den kritiske pressen og opposisjonen har vært i 9 måneder. 

Jeg er spent på ettermæle til de som styrer landet med disse fullstendige hinsides reglene. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg tror problemet er at dere ikke forstår (eller ikke vil forstå, da kan jeg ikke hjelpe dere) hva restriksjonene påvirker. De setter ikke en grense for hvor mange som maksimalt blir smittet samtidig. Det er altså ikke slik at om man har x mengde restriksjoner, så blir det aldri mer enn et visst antall smittede samtidig, og at det blir litt flere smittede samtidig hvis man har litt færre restriksjoner.

Det restriksjonene påvirker er reproduksjonsverdien, den prosentvise økningen eller reduksjonen i smittede fra dag til dag og uke til uke. Hvis den er under 1 får man en reduksjon. Er den over 1 får man en økning, som avhengig av størrelse vil føre til et veldig stort antall samtidige smittede i løpet av uker eller få måneder vil.

Se tidligere tråd om reproduksjonsverdien:

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, Fuckman1983 skrev:

Vinteren 2017/2018 ble 7600 nordmenn innlagt på sykehus pga. influensa, og 1400 døde. 

Så langt i pandemien har 294 mistet livet. 9 av 10 var over 80 år og så godt som alle hadde underliggende sykdommer fra før. Vi har tapt så mange milliarder kroner på dette, og flere hundretusen arbeidstakere (og arbeidsgivere) ble permittert på det verste. Og man må jo bare spørre om det virkelig er verdt å ruinere landet økonomisk for å forlenge livene til noen gamle mennesker noen få år? Det må jo være stadig flere som innser at disse restriksjonene er helt ute av proporsjoner? Tallene fra 2017/2018 setter ting litt i perspektiv mtp. hysteriet rundt dette.

Noen restriksjoner må jo selvsagt til i en pandemi, men jo lenger tid som går, jo mer ser vi at våre ledere egentlig ikke aner hva de driver med. Mediene har også stilt altfor få kritiske spørsmål til våre folkevalgte, som nå har bedrevet maktmisbruk mot oss i over 9 måneder. Til og med min bestefar på snart 90 år sier selv at det er helt på trynet at landet kjøres i grøfta økonomisk for å redde noen "gamlinger som han" (det var hans egne ord).

Nå snakkes det allerede om en tredje bølge, og Bent Høye la ikke skjul på hvem som fortsatt sitter på makta. Her skal det stenges ned, koste hva det koste vil. Og det kommer til å koste jævlig mye. Og de nye generasjonene kommer stort sett til å bli en gjeng med lutfattige pensjonister som så vidt vet hva velferd er.

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Disse tallene på innleggelse går over en influensa sesong fra oktober til april. Influensa pasienter har som regel et kort opphold på sykehus. Influensapasienter krever  sjelden intensivplass. Corona pasienter kan bli lignende i ukevis og mange trenger intensiv behandling. Og det er akkurat der problemet ligger. Norge mangler 500-1000 intensiv sykepleiere. Influensa og Corona har også stor forskjell i smittsomhet. Denne forskjellen er veldig vesentlig !!! Dette dreier seg om Norges muligheter om og gi forsvarlig helsehjelp. Også til alle andre som kan trenge en intensivplass. Blir man utsatt for en alvorlig ulykke f. Eks er det kjekt at Norges  få intensiv plasser ikke  svømmes over av Corona pasienter. Long covid , og folk med skader på lunger vil også gi utrolige kostnader i form av opptrening , og nav ytelser. I tillegg hva det koster for hver og en pasient som havner på intensiv er det ingen som tenker på. Stol på Holden utvalget. De har forsket på hva som lønner seg økonomisk for Norge. Det er og holde smitten nede.

• Liker 17
Skrevet

Here we go again.. «ingentiltak-banden» slår til igjen og sammenligner vanlig influensa mot covid-19... hvordan tror dere at det hadde vært hvis man levde som i 2019 i år? Hallo i luken...

• Liker 16
Skrevet

Ikke værre enn det er nå.  Bruk hodet 

Skrevet
4 minutter siden, NorthernLight said:

Here we go again.. «ingentiltak-banden» slår til igjen 

36 minutter siden, Fuckman1983 said:

Noen restriksjoner må jo selvsagt til i en pandemi

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Here we go again.. «ingentiltak-banden» slår til igjen og sammenligner vanlig influensa mot covid-19... hvordan tror dere at det hadde vært hvis man levde som i 2019 i år? Hallo i luken...

Det ble stille i fra konspi folka... men bagatelliseringsfolka formerer seg her... den sammenligningen med influensa og covid viser at man ikke har fått meg seg en eneste ting på snart 1 år. 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Fakta? skrev:

Jeg tror problemet er at dere ikke forstår (eller ikke vil forstå, da kan jeg ikke hjelpe dere) hva restriksjonene påvirker. De setter ikke en grense for hvor mange som maksimalt blir smittet samtidig. Det er altså ikke slik at om man har x mengde restriksjoner, så blir det aldri mer enn et visst antall smittede samtidig, og at det blir litt flere smittede samtidig hvis man har litt færre restriksjoner.

Det restriksjonene påvirker er reproduksjonsverdien, den prosentvise økningen eller reduksjonen i smittede fra dag til dag og uke til uke. Hvis den er under 1 får man en reduksjon. Er den over 1 får man en økning, som avhengig av størrelse vil føre til et veldig stort antall samtidige smittede i løpet av uker eller få måneder vil.

Se tidligere tråd om reproduksjonsverdien:

Jeg forstår godt R-tallet og hvorfor alt over 1 øker smitten. Poenget mitt er at de aller, aller fleste som dør av dette er skrøpelige gamle mennesker som allerede er over gjennomsnittsalderen. Og vi kan ikke kaste mange hundre tusen mennesker ut i arbeidsledighet for å redde dem, den økonomiske kostnaden er rett og slett for stor.

Enkelte jeg har diskutert dette med kommer jo med argumentet at man ikke kan sette en pris på noens liv uansett alder. Men det er jo bare tull, for man gjør jo det hele tiden. Et eksempel er jo veiene våre, hadde vi brukt et halvt statsbudsjett på å sette opp midtrabatter, autovern og asfaltere samtlige veier i hele Norge ville langt færre dødd. Og det samme gjelder dyre medisiner i millionklassen. Økonomien er kjempeviktig for at et land skal fungere.

En annen ting er jo at nedstengingen også vil koste oss liv på forskjellige vis. Det var en engelsk økonom (husker ikke navnet hans) på TV i går som mente at faktisk nærmere 200.000 briter kan dø som konsekvens av nedstengingen i det lange løp, og at slik man holder på nå er en kortsiktig panikkhandling.

Men som jeg skrev innledningsvis, så mener jeg ikke at vi ikke skal ha noen restriksjoner.

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, NorthernLight skrev:

Som jeg skrev i mitt første innlegg: "Noen restriksjoner må jo selvsagt til i en pandemi".

• Liker 5
Skrevet

Andre land som Belgia og Italia har jo tiltak, men tydeligvis ikke sterke nok og det går rett til helvete. Det er ikke "bare" de eldste som dør når smittetrykket blir for stort.

Vanskelig balansegang det her. Ser jo selvfølgelig poenget med at det er fullstendig krise å sende hundretusener ut i arbeidsledighet også. Men bedrifter kan bygges opp igjen.

Vaksinene kan ikke komme fort nok.

Skrevet
11 minutter siden, J.E skrev:

Det ble stille i fra konspi folka... men bagatelliseringsfolka formerer seg her... den sammenligningen med influensa og covid viser at man ikke har fått meg seg en eneste ting på snart 1 år. 

Denne professoren har tydeligvis heller ikke fått med seg noen ting.. Det er på tide å innse at man har overreagert når flere og flere fagfolk tar til ordet for at det er ute av proposjoner. Tallene taler for seg.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0K4jQ0/derfor-har-doedeligheten-blant-smittede-i-norge-sunket-kraftig

• Liker 4
Skrevet (endret)

Til alle som sier at covid-19 ikke kan sammenlignes med influensa: da skal vi heller ikke sammenligne Norge med Italia, Spania, Belgia osv...

Endret av AfterTheRain
  • Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Ukjent. skrev:

Denne professoren har tydeligvis heller ikke fått med seg noen ting.. Det er på tide å innse at man har overreagert når flere og flere fagfolk tar til ordet for at det er ute av proposjoner. Tallene taler for seg.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0K4jQ0/derfor-har-doedeligheten-blant-smittede-i-norge-sunket-kraftig

Det er nok en grunn til at få mener dette. De andre som jobber med dette er fullt klar over Norges sine store utfordringer i helsevesenet med mangel på personell og må ta det med i betraktningen. Lund viser til dødelighet når helsevesenet fungerer som normalt og ikke overbelastet, som det ikke har vært i Norge nå. Dessuten er de mest unge smittet siden sommeren. Disse blir da ikke alvorlige syke... ikke rart viruset er mindre dødelig slik det er nå. Men Lund bør jo se til tallene i Sverige så kanskje han endrer mening. 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Guile skrev:

Andre land som Belgia og Italia har jo tiltak, men tydeligvis ikke sterke nok og det går rett til helvete. Det er ikke "bare" de eldste som dør når smittetrykket blir for stort.

Vanskelig balansegang det her. Ser jo selvfølgelig poenget med at det er fullstendig krise å sende hundretusener ut i arbeidsledighet også. Men bedrifter kan bygges opp igjen.

Vaksinene kan ikke komme fort nok.

Både Italia og Belgia har en langt større befolkningstetthet enn i Norge (Brussel har bl.a. en befolkningstetthet på nivå med Mumbai i India). I tillegg har land som Italia og Spania en høy grad av antibiotikaresistens i befolkningen, som også bidrar til de høye dødstallene.

Og jeg skrev at de ikke "bare" er de eldste som dør, men de utgjør likevel den desidert største andelen.

Bedrifter kan bygges opp igjen, ja. Men om plutselig en halv nordmenn mister jobbene sine igjen og pengene strømmer ut av statskassa for å kompensere for denne krisen, er det lettere sagt enn gjort å begynne på nytt igjen. Det vil ta svært mange år i så fall.

Vi får håpe vaksinen kommer fort som bare det, og at neste pandemi ikke kommer før minst 100 år :)

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, J.E skrev:

Det er nok en grunn til at få mener dette. De andre som jobber med dette er fullt klar over Norges sine store utfordringer i helsevesenet med mangel på personell og må ta det med i betraktningen. Lund viser til dødelighet når helsevesenet fungerer som normalt og ikke overbelastet, som det ikke har vært i Norge nå. Dessuten er de mest unge smittet siden sommeren. Disse blir da ikke alvorlige syke... ikke rart viruset er mindre dødelig slik det er nå. Men Lund bør jo se til tallene i Sverige så kanskje han endrer mening. 

Du tror ikke for alvor at en professor i epidemiologi skriver det han gjør uten å ha sett på de faktorene du nevner? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Ukjent. skrev:

Du tror ikke for alvor at en professor i epidemiologi skriver det han gjør uten å ha sett på de faktorene du nevner? 

Nei har jeg grunn til det... Anders Tegnell er eksemplet på hvordan det går når en eneste epidemiolog skal ta alle avgjørelser. Det går jo veldig « fint « i Sverige ikke sant? Jeg tror på flertallet !  Så jeg tror på Helsedirektoratet , FHI, pandemiforskere, og professorer i smittevern, og alle leger og sykepleiere som jobber ved covid 19 avdelinger. Overleger og sykepleieforbundet som gir oss klar informasjon om hvor lite vi har og gå på når det gjelder intensivplasser og intensivsykepleiere  i Norge. De tror jeg på. Mye som går an i teorien som Lund kan sitte og fable om, som ikke går i praksis fordi vi har ikke nok kapasitet i helsevesenet. 

Endret av J.E
  • Liker 6
Skrevet
55 minutter siden, Fuckman1983 said:

Jeg forstår godt R-tallet og hvorfor alt over 1 øker smitten. Poenget mitt er at de aller, aller fleste som dør av dette er skrøpelige gamle mennesker som allerede er over gjennomsnittsalderen. Og vi kan ikke kaste mange hundre tusen mennesker ut i arbeidsledighet for å redde dem, den økonomiske kostnaden er rett og slett for stor.

Det dør så få fordi vi har få på sykehus, slik at de som er der får god oppfølging. Nå er det over 1000 innlagte og 126 på akuttavdeling i Sverige, og de er fortsatt så vidt i startgropen av den eksponentielle veksten. Uten god legehjelp vil mange flere dø, også blandt de langt yngre. Et annet problem med mange smittede er at andre pasienter på sykehusene også vil få mye dårligere oppfølging. Selv svenskene innser dette, og har innført mye strengere tiltak i de fleste regioner.

Hvis du virkelig hadde forstått R-tallet ville du forstått dette.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/lokala-allmanna-rad/

En annen sak er at vi ikke vet mye om ettervirkningene av denne sykdommen, bortsett fra at ganske mange i alle aldre kan få dem i varierende grad. https://www.bmj.com/content/370/bmj.m2815

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/11/05/flokkimmunitet-uten-smittevern-og-vaksine-er-en-farlig-korona-strategi/

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Fuckman1983 skrev:

Både Italia og Belgia har en langt større befolkningstetthet enn i Norge (Brussel har bl.a. en befolkningstetthet på nivå med Mumbai i India). I tillegg har land som Italia og Spania en høy grad av antibiotikaresistens i befolkningen, som også bidrar til de høye dødstallene.

Hvertfall i områdene rundt Oslo, egentlig hele det sentrale østlandsområdet, bor folk tett nok til at det kan bli ganske utrivelig på sykehusene etter hvert. Og som nevnt til det kjedsommelige, kapasiteten er ikke all verdens i utgangspunktet. Ahus hadde drøyt tjue koronapasienter på intensiv i vår og syns det var pes. De planla for seksti men innrømmer at de ikke er sikre på om planene hadde holdt. Det er bare å innse at vi er ikke rustet for en flom av pasienter (skyld på politikerne...) og derfor må vi unngå det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmxR98/ahus-om-foerste-coronafase-var-paa-smertegrensen

• Opprett ny...