tonelise10 Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Jeg var på butikken i sted og kjøpte meg litt helgegoderi og brus, men etter nå i etterkant jeg har ikke lyst til kose meg med det jeg kjøpte til kvelds. Det gjør meg rett og slett kvalm og uvel bare jeg tenker på det. Det som gjør meg det var at foran meg gikk det inn polske byggearbeidere som skulle inn og handle. De bare gikk rett forbi spriten for å vaske hende og begynte å snakke høyt på polsk. De fant frem varer som de skulle kanskje kjøpe, men etter noe debatt frem og tilbake på polsk så kastet de det tilbake i hylla for så videre og finne noe annet. Slik holde på gjennom hele butikken. En skulle tro det var galehus. Til slutt kom de frem til hylla med pils, da fant de to sixpakker med drikke hver også var de på vei til kassen fortsatt høylytte. De betale og gikk ut igjen uten sprite hendene en dråpe....... Ja, jeg blir skikkelig forbanna av sånn oppførsel. Det var noen andre i butikken som dette provoserte også. Så da lurer jeg på følgende: 1. Forstår ikke utlendingene at de skal sprite seg? Har de tungt for å lære det som er norsk? 2. Det er snakk om smitteværn og ta forhåndsregler? Hvor er den? 3. Er utlendingene redde for gjøre noe som vi gjør her i Norge fordi det strider i mot det som er norsk? 4. Jeg tror at nå får norske myndigheter stenge arbeisinvandringen til Norge for ellers så kan det bli slik som det er nede i Hellas, Italia osv. For det er jo de som drar inn smitten hit i landet.... Jaja, så da vet vi hva som er smittekilden her i landet dersom vi lurer på det på hvorfor vi plutselig får skyhøye tall flere som blir smittet. Norsk myndigheter inkl. regjeringa må bare innse at de tar feil, men om de gjør er en annen sak.... Hva tenker du? 9
Ipomoea Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Jeg tenker at du ikke skal skjære alle utlendinger over en kam, og at det også finnes mange nordmenn som gir blanke i smittevern. 48
Gjest sunriseandsunset Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 (endret) Var en utlending på bussen i forrige uke som satt med munnbindet under haka og jablet noe uforsåelig afrikansk på høy desibel i minst 35 minutter non stop. Mitt generelle inntrykk er at mange av dem gir fullstendig blanke. Endret 14. november 2020 av sunriseandsunset
Visjon Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Jeg har da sett veldig mange nordmenn som har vært uforsiktige med smittevern. Lar ungene løpe løpsk og ta på alt mulig i butikken, dropper maske på bussen, hoster i hånda og trykker deretter på kaffemaskina på jobben, har nachspiel med 10+ pers senest nå i helga (naboen)... Så det kommer vel an på hvem man legger merke til. Om man allerede er skeptisk og irriterer seg spesielt over utlendinger, så følger man også nøyere med på hva disse foretar seg og får sitt verdenssyn bekreftet. 37
Gjest Giftmann30 Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Er ikke bare utledninger .. , jeg var på kiwi i stad følgene skjedde - feit slaskete etisk norsk mann med kona hostet gjentar ganger ut i luften(stygg tør hoste) holder seg ikke foran munnen. - gammel etisk hvit kvinne nyser på samboeren min når de pakker varer - møtte en Pakistan mann, han sa unnskyld meg høflig i det han passerte meg med 2 meter avstand👍🏻🙂
Gjest Villfisker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Noen av dem har nok ikke like god info pga språkbarriere. Men det er nok ytterst få. Mange av dem spriter seg nok før de går inn, uten at du ser det.
kølla Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Hva er vitsen med å dynke hendene i sprit?
Gjest Villfisker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, Giftmann30 skrev: Er ikke bare utledninger .. , jeg var på kiwi i stad følgene skjedde - feit slaskete etisk norsk mann med kona hostet gjentar ganger ut i luften(stygg tør hoste) holder seg ikke foran munnen. - gammel etisk hvit kvinne nyser på samboeren min når de pakker varer - møtte en Pakistan mann, han sa unnskyld meg høflig i det han passerte meg med 2 meter avstand👍🏻🙂 Æsj. Hostegrisen og nysegrisen hadde fått høre det fra meg i hvert fall. Skulle gått an å ha med seg vannpistol med eddik mot sånne, eller hatt med et rått egg jeg kunne kaste på dem, men det kan jeg dessverre ikke gjøre.
Hesmeta Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Jeg var i et sted på Viken her om dagen, der det har vært en del smitteutbrudd. Og ingen av Vikenfolka jeg så brukte munnbind i trengselen på senteret. Ikke de eldre heller, som er i risiko gruppen. De tafset på all frukt før de tok det de skulle. Kan de ikke norsk og klarer de ikke å følge det vi nordmenn gjør? 2
kølla Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Hvorfor skal de eldre bruke munnbind, beskytter deg ikke mot smitte 1
Gjest Saph Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 Her er det staut norsk skoleungdom og søte gamle damer som ikke følger reglene. Så tror det jevnt over står like dårlig til over hele fjøla, og ikke bare hos utlendinger.
bunny princess Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 Du nevner ofte hvilket språk de snakket. At de "snakket høyt på polsk", som om de ikke burde snakke morsmålet sitt, eller i et visst volum, til tross for at mange nordmenn også kan snakke høyt på sitt eget morsmål til tider. Du nevner også at de gikk forbi spriten for å vaske hendene. Visste du at det faktisk er mer hygienisk å vaske hender med varmt vann og såpe, og at det er mer effektivt for å drepe og fjerne skitt og møkk enn ren sprit? Jeg er nordmann, men var tidligere sammen med en polsk mann. Alt jeg kan tilføye her er at polakker er faktisk noen av de rensligste nasjonalitetene jeg har møtt på. Aldri sett så mye husrengjøring og klesvask før som hjemme hos de polske familiene og vennene jeg har besøkt. 9
Jr.Garcon Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 (endret) Relativt uinteressant hva en enkeltperson sitt inntrykk er. Tallenes tale er helt klare på hvem som er dårligst til å følge reglene for smittevern. Da driter jeg selvfølgelig i at du har en venn fra et eller annet land som er veldig flink og påpasselig med alt. Endret 14. november 2020 av Jr.Garcon 3
Hedy Lamarr Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 33 minutter siden, tonelise10 skrev: slik som det er nede i Hellas, Hellas er jo på ingen måte noen versting i Europa, snarere tvert imot. Jeg vet ikke hvilken gruppe i Norge som er verst, men generelt ser jeg at menn spriter mindre, er mindre flinke til å holde avstand, hoster uten å bruke albuekroken og lar vær å bruke munnbind på bussen. 2
Svigermor Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 Ikke tale om at polakker går rett forbi spriten. 21
NorthernLight Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 Fakta er uansett at det er mye smitte i innvandrermiljøer.. 8
Example Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 Oi, jeg som trodde "festfolket", "reisefolket" og "hyttefolket" var grunnen til at det er smitte i Norge. 8
Gjest Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 39 minutter siden, tonelise10 skrev: Jeg var på butikken i sted og kjøpte meg litt helgegoderi og brus, men etter nå i etterkant jeg har ikke lyst til kose meg med det jeg kjøpte til kvelds. Det gjør meg rett og slett kvalm og uvel bare jeg tenker på det. Det som gjør meg det var at foran meg gikk det inn polske byggearbeidere som skulle inn og handle. De bare gikk rett forbi spriten for å vaske hende og begynte å snakke høyt på polsk. De fant frem varer som de skulle kanskje kjøpe, men etter noe debatt frem og tilbake på polsk så kastet de det tilbake i hylla for så videre og finne noe annet. Slik holde på gjennom hele butikken. En skulle tro det var galehus. Til slutt kom de frem til hylla med pils, da fant de to sixpakker med drikke hver også var de på vei til kassen fortsatt høylytte. De betale og gikk ut igjen uten sprite hendene en dråpe....... Skal jeg fortelle deg noe? Jeg er nokså norsk, og jeg har kun en håndfull (pun intended) ganger spritet hendene mine i butikken. Jeg overholder likevel smittevernsreglene.
Gjest Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, Example skrev: Oi, jeg som trodde "festfolket", "reisefolket" og "hyttefolket" var grunnen til at det er smitte i Norge. Ja, det kan tross alt bare være én grunn til noe. 🙄
Bie-damen Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 Fordi de ikke har kunnskap om hygiene, og fordi mange gir blaffen. Og i visse miljøer, fordi religion går foran fornuft. Men våre politikere har valgt at vi skal ha horder av dem i landet... 6
Anbefalte innlegg