Gå til innhold

Hvor mye gir dere i gave til søsken? Bursdag/jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er voksne (30-årene alle). Jeg kjøper gaver til 500-700kr. Som regel rundt 500,- til bursdag og 700 til jul. Det er lite man får under 300,- syns jeg. Jeg får som regel 200-250 av de. De har bedre betalt enn meg. Ikke at jeg skal virke utakknemlig, men er det ikke lite å gi gave til 200,- til søsken? 🤔🤭 jeg hadde forstått det om de hadde dårlig økonomi, men det har de absolutt ikke. 

Anonymkode: 4a019...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er voksne (30-årene alle). Jeg kjøper gaver til 500-700kr. Som regel rundt 500,- til bursdag og 700 til jul. Det er lite man får under 300,- syns jeg. Jeg får som regel 200-250 av de. De har bedre betalt enn meg. Ikke at jeg skal virke utakknemlig, men er det ikke lite å gi gave til 200,- til søsken? 🤔🤭 jeg hadde forstått det om de hadde dårlig økonomi, men det har de absolutt ikke. 

Ta en prat om det? 
Min erfaring er at voksne ikke er så opptatt av gaver i den forstand at man skal få ting, de fleste her mer enn nok og ønsker seg ikke flere ting. (Heller tvert imot, ofte..). 

Jeg for min del foretrekker heller god sjokolade, Lakrids, vin utvalgt med omhu sammen med enn nedskrevet oppskrift på en rett som passer til (trenger absolutt ikke være til 500,- + for flaska for å få noe bra!), et par med tekniske ullsokker eller en bra bok i pocketformat, enn enda et par lysestaker eller vase fra søsken/ svigersøsken.

Uansett er det fornuftig å ta en prat om felles kjøreregler:)

Anonymkode: fc1ef...e1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat om det? 
Min erfaring er at voksne ikke er så opptatt av gaver i den forstand at man skal få ting, de fleste her mer enn nok og ønsker seg ikke flere ting. (Heller tvert imot, ofte..). 

Jeg for min del foretrekker heller god sjokolade, Lakrids, vin utvalgt med omhu sammen med enn nedskrevet oppskrift på en rett som passer til (trenger absolutt ikke være til 500,- + for flaska for å få noe bra!), et par med tekniske ullsokker eller en bra bok i pocketformat, enn enda et par lysestaker eller vase fra søsken/ svigersøsken.

Uansett er det fornuftig å ta en prat om felles kjøreregler:)

Glemte å svare hva vi gir søsken:

varierer, ca 500-600,- - pr pers (søsken/ svigersøsken). 
Gir gjerne «forbruksvarer». I fjor fikk brødrene cognac, svigerinner fikk kremer og godlukt av merker de bruker. Tidligere har de fått gavekort på restaurant. Vurderer gavekort på en morsom familieaktivitet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir julegave til rundt 300kr til søsken. Med tre søsken, to foreldre, besteforeldre, mann, barn, venner og fadderbarn, blir det fort veldig mye penger! Skulle jeg gitt gave for 700kr til søsken  ville bare dette kostet meg 2.100kr.  Jeg har god råd, men ønsker likevel ikke å bruke så mye penger på julegaver. 

Anonymkode: 3076a...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke et veldig klart budsjett, det avhenger litt av hva jeg finner, men +/- 300 er et omtrentlig snitt. Hvor mye de bruker på meg pleier jeg ikke regne på, ei heller har jeg den store oversikten over økonomien deres. Så kan man selvfølgelig også legge inn i dette regnestykket at de, i motsetning til meg, har ektefelle og barn, så sånn sett går jeg jo i minus uansett, men gaver er vel ikke en ligning som skal gå opp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir gave til ca 500kr til søsken, er da felles gave til søsken+samboer. Regner ca 250kr pr siden vi er to stk som gir gave. Dvs, hadde jeg vært alene hadde jeg gitt til rundt 250-300kr. Finner jo så mye fint på salg 😊

Anonymkode: bcd63...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tidligere kun vært på 200kr, jeg har syntes det har vært vanskelig lite for å kjøpe noe som helst. Fikk presset bursdagsgaven opp til 300kr nylig og nå til jul blir det 500kr 😄👌🏻 Nå kan jeg faktisk prøve å kjøpe noe. Men selv 500kr er litt lite. Skulle blant annet kjøpe ullundertøy, og de gode med mye «ull» i seg ligger på 599kr++ 😳

Anonymkode: 71624...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250-300 kr, til jul og bursdag. Vi tjener greit alle sammen. Som regel spleiser vi så hver gave koster ca 500-600 kr. Ingen av oss er særlig snobbete så det er mye fint å få til den prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fire søsken, vi pleier å droppe julegaver til hverandre da det blir bare bytting av penger/gavekort.

Anonymkode: f2978...e1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt søsken vil ikke at vi skal gi gaver til hverandre, og da ble det slik.
Men før vi sluttet ble det en gave til rundt 300-350 kr

Vi gir kun til jubileum/runde dager, og da en gave til 750-1000 kr.

Anonymkode: 8bd20...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir til broren min og fruen hans for kanskje 500-600 kr, vi er ganske nær og han har en stor plass i hjertet mitt. Og så eeelsker jeg å gi gaver til de jeg er glad i 😅

Anonymkode: 1bbc0...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca tre hundre til søsteren min, broren min er student så han får alltid for litt mere. I år får han tannlegetime. 

Anonymkode: eea6a...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir ikke gaver til søsken.

Anonymkode: 9e9ed...187

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg gir heller ingen gaver til bursdager eller julefeiring. 

sånne ting er for småbarn, ikke for voksne...     

Anonymkode: 94faf...2d6

Gir heller ikle til søsken. Det er bare tull nå som vi er voksne, bytte penger og stress nok med å løpe rundt å kjøpe til barna i familien.

Anonymkode: 3e43b...e4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ukoselig å ikke gi gaver til søsken 🥰🎁 Vi er 4 søsken, alle har partner og 3 barn hver. Vi gir 150-200 kr til hvert tantebarn, og samlet 400 kr til de voksne (pargave eller 200 til hver av de voksne). 

Blir en del penger hver jul (vi gir for ca 500 kr til foreldre + til besteforeldre, venner, barnas venner osv). Men viss man passer på å kjøpe litt utover hele året går det bra 😅💸

Anonymkode: 31b64...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 300 kr til jul og bursdag. 500 kr på runde dager. Vi har blitt enige om sum. Jeg hadde aldri gitt en gave til 700 kr om jeg "bare" fikk en gave til 200 kr igjen. Motsatt også, jeg hadde følt meg frekk dersom jeg ga en gave til 200 kr og mottok en gave til 700 kr (med forbehold om at ingen har økonomiske problemer). 

Anonymkode: b1c96...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ukoselig å ikke gi gaver til søsken 🥰🎁 Vi er 4 søsken, alle har partner og 3 barn hver. Vi gir 150-200 kr til hvert tantebarn, og samlet 400 kr til de voksne (pargave eller 200 til hver av de voksne). 

Blir en del penger hver jul (vi gir for ca 500 kr til foreldre + til besteforeldre, venner, barnas venner osv). Men viss man passer på å kjøpe litt utover hele året går det bra 😅💸

Anonymkode: 31b64...0df

Ukoselig for hvem?

Nå dømmer du andre etter din personlige mening. Folk har ulike verdier i livet.

Anonymkode: 3e43b...e4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...