AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Jeg har en plante som så sårt skulle blitt ompottet nå, men leser at det er best å gjøre det om våren. Er det helt krise om jeg gjør det nå eller må jeg vente? Anonymkode: f6a6b...7e8
Zienna Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Om den bare trenger større potte, så går det som oftest fint. Ikke rør rota, men sett hele jordklumpen med gammel jord oppi den nye større potta. Ha ny jord i bunnen, på sidene og litt på toppen. Dette har gått bra hos meg.
MiniMjau Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Jeg er ny med planter...Hvorfor skal en helst ikke ompotte nå?? 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 På denne tiden av året er det så lite lys at plantene omtrent ikke er i vekst. Da risikerer du at røttene ikke vokser inn i den nye jorda etter ompotting, og jorda kan surne. Det er det samme som skjer om du ompotter til en altfor stor potte. Det kan ta knekken på planten. Dette kan unngås ved å vanne veldig forsiktig; tenk at du bare skal vanne den gamle jordklumpen. Anonymkode: c57b1...b69
Million Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, MiniMjau skrev: Jeg er ny med planter...Hvorfor skal en helst ikke ompotte nå?? Fordi det ikke er vekstsesong, det er en mørk årstid og de fleste stueplanter er litt i dvale nå og bør derfor ikke "forstyrres". Når det er sagt, så er det bare å potte om, dersom du klarer å la rotsystemet være i fred. Det er vekst og leging av skadede røtter som kan gå sent eller dårlig nå siden det er dvalesesong, så prøv å ikke ødelegge noen røtter. Blir de skadd, kan de råtne istedenfor å vokse ut på nytt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå