Gå til innhold

Er det viktig for deg at partner har høyere utdannelse? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det viktig for deg at partneren din har høyere utdannelse? Tenker da minimum bachelor nivå. Hvorfor tenker du at dette er viktig/ikke viktig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle det være det?

Anonymkode: 41366...516

• Liker 1
Skrevet

Viktig og viktig. Men hadde absolutt ikke hatt noe i mot det. Har selv master og litt til. Skulle jeg funnet meg en ny mann hadde jeg ønsket at han i hvert fall stilte ganske likt med meg intelligensmessig. Må vel også innrømme at jeg ønsker en partner med en god inntekt og stabil/trygg jobb. Det er ikke til å skyve under en stol at disse tingene ofte går hånd i hånd med å ha en høyere utdannelse, selv om det finnes flere unntak.

Anonymkode: 0f3f8...c61

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor skulle det være det?

Anonymkode: 41366...516

Det er et godt spørsmål, derfor jeg spør for å se hva folk tenker 🤷🏻‍♀️

Skrevet

Nei, jeg liker best håndverkere 😍

Anonymkode: 06cef...974

• Liker 3
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 23375...91c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok enkelte damer liker menn med høy utdanning, men jevnt over er nok håndverkere mest populære i Norge. I andre land tror jeg høy utdanning er sett på som mer attraktivt.

Anonymkode: 3b71e...379

Skrevet

Ja, for jeg har brukt så mye tid og energi på å ta høyere utdanning (master++). 

Har tatt en utdannelse som var relativt tøff (mye tid på universitetet, lite tid til annet/sosialt liv), og føler at jeg har mer til felles med en mann som også har vært igjennom det samme. Det er noe med den grunnleggende holdningen og forståelsen i livet. 

Anonymkode: 1a568...c97

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok enkelte damer liker menn med høy utdanning, men jevnt over er nok håndverkere mest populære i Norge. I andre land tror jeg høy utdanning er sett på som mer attraktivt.

Anonymkode: 3b71e...379

interessant hvis dette stemmer, og hvorfor mange damer evt. liker håndtverkere, altså begrunnelsen? 

• Liker 1
Skrevet

Det var viktig for meg at han hadde en utdannelse, en god jobb og kom fra en bra familie. Jeg var ute etter en god mann å stifte familie med. Vel, det viste seg å være bare en fasade. Mannen var spilleavhengig og notorisk utro. Det ble absolutt ikke et slikt forhold som jeg hadde sett for meg. 

Anonymkode: 4f53c...ecb

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er viktig for meg. Ikke fordi han må ha et statusyrke eller høy lønn, men fordi personer med høyere utdannelse generelt har mer å fare med, mer å snakke om, er mer interessante og mer reflekterte.

Nei, det gjelder ikke alle med utdanning, og det finnes selvsagt interessante mennesker uten høyere utdanning også, men på generelt grunnlag er det slik. 

Anonymkode: fd05c...528

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for jeg har brukt så mye tid og energi på å ta høyere utdanning (master++). 

Har tatt en utdannelse som var relativt tøff (mye tid på universitetet, lite tid til annet/sosialt liv), og føler at jeg har mer til felles med en mann som også har vært igjennom det samme. Det er noe med den grunnleggende holdningen og forståelsen i livet. 

ser den 🙂 Men tenker du da at hvilken som helst høyere utdannelse er å foretrekke, eller kan det gjerne være noen spesifikke fagområder? 

Skrevet

Det var viktig for meg at han hadde en utdannelse, en god jobb og kom fra en bra familie. Jeg var ute etter en god mann å stifte familie med. Vel, det viste seg å være bare en fasade. Mannen var spilleavhengig og notorisk utro. Det ble absolutt ikke et slikt forhold som jeg hadde sett for meg. 

Anonymkode: 4f53c...ecb

så lei å høre... bra det finnes flere der ute 🙂

Skrevet
2 minutter siden, Litenlinerle skrev:

interessant hvis dette stemmer, og hvorfor mange damer evt. liker håndtverkere, altså begrunnelsen? 

At de er handy og har grei kropp selvsagt. 

Anonymkode: eb03b...482

• Liker 2
Skrevet

Like barn leker best, stort sett. Jeg har alltid hatt ambisjoner, gikk rett over på uni etter vgs. Det var et helt selvsagt valg. Selvfølgelig skulle jeg lære mer liksom! Tok et profesjonsstudium, elsket mestringsfølelsen og «dannelsesreisen» jeg fikk på UiO. Lærer så mye mer enn faget sitt. Man lærer å tenke kritisk, lærer hvordan man skal tolke informasjon og forskning. Det er så tydelig nå i koronatiden hvem som kan dette og ikke. Man får en vennekrets via studiene som tilfører bare enda mer av dette. Og etterpå så får man en interessant jobb man trives med, og som regel grei lønn. Men dette siste er underordnet i en partner for min del. Men at han ikke så verdien i studier, ikke er sulten på kunnskap, ikke hadde mental styrke til å gjennomføre eksamensperioder, mye lesing og skriving, ikke har den interessen for akademia, det hadde ikke vært tiltrekkende for meg. Da er vi for ulike rett og slett. Har ikke samme referansene og verdiene i livet.

Anonymkode: 11145...8a2

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Litenlinerle skrev:

ser den 🙂 Men tenker du da at hvilken som helst høyere utdannelse er å foretrekke, eller kan det gjerne være noen spesifikke fagområder? 

Det er ikke meg du siterer, men jeg kunne sagt akkurat det samme som henne. For meg er det mindre viktig HVA partner har studert enn AT han har studert. Selv har jeg en realfaglig master, mens mannen min har samfunnsfaglig og historieutdanning. 

Anonymkode: fd05c...528

Skrevet

At de er handy og har grei kropp selvsagt. 

Anonymkode: eb03b...482

haha ja, det er vell ofte en fordel som kommer med denne jobben! Men er det fysisk fremtoning og handy egenskaper som er viktigst for damer i et parforhold? Behøver selvsagt ikke være svart hvitt.. 

Skrevet

Absolutt ikke viktig. Jeg har forøvrig en bachler grad selv. 

For meg er det viktigste at jeg LIKER vedkommende, at han har verdier som kan matche mine. At jeg kjenner meg tiltrukket av han, både fysisk og psykisk. Han må være litt sjarmerende, en som ler og tuller litt. Men samtidig en reflektert voksen mann når det trengs. Ønsker en partner som kan være min "beste venn".

Anonymkode: e429c...411

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Litenlinerle skrev:

Jeg liker håndverkere fordi jeg syns de er stort sett mye trivelige og jordnær. Min erfaring er menn med høyere utdanning tror de er bedre enn andre og det er en egenskap jeg overhode ikke syns noe om.

Så er det selvsagt et pluss at håndverkere er handy og det jeg kaller ekte mannfolk.

Jeg har selv høyere utdanning.

Anonymkode: 06cef...974

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Litenlinerle skrev:

Det behøver ikke være samme utdannelse som meg, det trenger ikke være samme fagområde en gang 🙂 

Det viktigste er ikke at det er prestisje eller noe, men at han har lagt ned en innsats i å fordype seg i noe han interesserer seg for, og at han har «lært» seg den måten å tenke på som man ofte «lærer» på universitetet. Kan ikke forklare akkurat det på noen annen måte. 

Har datet både akademikere og håndverkere, og for min del passer jeg bedre med en akademiker. Samtalen flyter bedre og finner flere felles holdepunkter. 
Men jeg eier ikke sannheten, så det gjelder jo selvsagt ikke alle 🙂 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...