AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Vil det være noen ulemper med å være ferdig utdannet som 34 åring? Anonymkode: 7a10a...0a2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Tja, yrkesmessig har man jo tapt noen år og må gjerne starte karrieren samtidig som man har små barn, kontra hvis man var ferdig utdannet som barnløs 27-åring og kunne gønne på oppover karrierestigen uten noen forpliktelser. Selve studietiden blir også annerledes, de fleste vil være yngre og du føler deg kanskje ikke hjemme i det sosiale miljøet. Men som 34-åring er ikke det nødvendigvis noe mål å gå på masse studentfester, man studerer for det faglige og har sitt liv når man går hjem. Om man studerer profesjonsstudier som medisin, juss og psykologi vil det som regel være en del voksne folk i samme situasjon. Det er uansett langt bedre å være seint ferdig enn å aldri komme i gang, eller å bli værende i et yrke man ikke trives med fordi man ikke tør ta ny utdanning. Er man flink og motivert går det bra - hadde vært kjedelig om alle målene var oppnådd før 30, man utvikler seg så lenge man lever Anonymkode: 7a7c1...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Jeg ble ferdig når jeg var 35, men jeg har opplevd å både være ung og eldre student siden jeg studerte også i 20 årene. Kan uansett anbefale å ta utdanning, da det er det at man får relevant jobb som er spennende som er gulroten og ikke det at man skal være sosial og ha det gøy i studietiden. Altså for meg var det ikke det viktigste å få venner og gå ut, men å bli ferdig med studiene. Men jeg fikk likevel venner og hadde det gøy i studietiden, så det beste er som eldre student er å ha lave forvetninger. Uansett så blir du "voksen" som dine med kolegaer når du får jobb, så du vil ikke legge merke til noen stor forskjell. Som nyutdannet i en jobb så lærer an ganske fort også. Anonymkode: de497...391 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Jeg trodde du mente studenter på 45+ d jeg leste «eldre student». Anonymkode: dea62...7b8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde du mente studenter på 45+ d jeg leste «eldre student». Anonymkode: dea62...7b8 og jeg trodde 50+ Anonymkode: 92cc7...baa
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Min erfaring er at studentklubber / organisasjoner der mingling står høyt på agendaen, gjerne passer best for litt yngre folk. Eller, mer spesifikt, unge som kanskje ikke har så jævla mange forpliktelser. Man for å jo folk i alle aldre der, men man ser også at de som blir best kjent, og som kanskje får best roller, er de som henger mest sammen, og er med på alt av arrangementer. Sosiale lag som vinkvelder, hytteturer, tacofredager, chille-søndager, osv. Anonymkode: 73cd8...c54
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Jeg har studert både som ung og eldre student. Syns det gikk fint begge gangene. Det var studenter i alle aldre, så hadde ikke problemer med å finne meg noen å sosialisere med. Anonymkode: bf012...4b7
Knirke Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Jeg har også studert to ganger, og opplevde det som mye bedre å være 30+. Ble ikke konstant distrahert, hadde mer ordnet økonomi (dog ikke mer penger), drev ikke og fløy på byen hele tiden, og klarte å faktisk konsentrere meg om studiene. De andre studentene brydde jeg meg fint lite om. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Spørsmålet bør vel heller være om man vil jobbe i en organisasjon eller virksomhet som ikke synes kompetanseheving er et gode. Anonymkode: 39306...acf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: og jeg trodde 50+ Anonymkode: 92cc7...baa Det er da ingenting, jeg trodde det var noen som tenkte å studere som pensjonist, altså i 60- eller 70-årene. Anonymkode: 363dc...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Jeg har studert både når jeg var 20 og når jeg nærmet meg 30. Likte studentlivet begge gangene, men det var forskjellig. Når jeg var 20 handlet mye om å være sosial, feste og denne studietiden var kanskje mest morsom. Når jeg tok utdannelse nr 2 hadde dette behovet endret seg, jeg var jo litt ute på byen og sosial med resten av klassen. Men hadde et mye større fokus på selve studiene, og gikk ut med 5 A-er. Var mye mer motivert for det faglige, enn når jeg studerte første gang. Anonymkode: 95b0e...302 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 Jeg startet da jeg var 32, opplevde ingen ulemper. Man har et annet fokus når man er litt eldre, så jeg føler ikke at jeg gikk glipp av noe av det sosiale, da jeg uansett ikke har noe behov for å rangle drita rundt med en gjeng nittenåringer. Det er nok av likesinnede og jevnaldrende, og man finner hverandre. At mitt fokus kun er studier gjør også at resultatene er mye bedre enn de ville vært da jeg var 19. I praksisperioder opplevde jeg egentlig bare fordeler, da jeg hadde lang og variert arbeidserfaring fra før, noe som ga meg store fordeler med at jeg raskere fikk mer ansvar osv, noe jeg lærte enda mer av. Eneste ulempen må jo være, som noen nevnte, at man gjerne har småbarn samtidig som man skal starte en karriere, men det får man også til hvis man vil. Anonymkode: 0568a...4c8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingenting, jeg trodde det var noen som tenkte å studere som pensjonist, altså i 60- eller 70-årene. Anonymkode: 363dc...b1e Er du selv i den alderen? https://www.oblad.no/pensjonist/master/student/bestefar-pa-84-ar-tok-mastergrad/s/5-68-19203 Anonymkode: 92cc7...baa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingenting, jeg trodde det var noen som tenkte å studere som pensjonist, altså i 60- eller 70-årene. Anonymkode: 363dc...b1e Er du selv i den alderen? https://www.oblad.no/pensjonist/master/student/bestefar-pa-84-ar-tok-mastergrad/s/5-68-19203 https://universitas.no/sak/54575/antallet-studenter-over-60/ Anonymkode: 92cc7...baa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 Du skal ikke se bort i fra at det blir flere eldre studenter som begynner august 2021. Dette pga corona og behov for omskolering fordi en har mistet jobben. Anonymkode: ace3d...47c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Har studert både som 30+ og 40+, og hatt medstudenter som var alt fra rett ut av vgs til pensjonister. Alder har jeg aldri opplevd som et tema, man er jo der for å lære. Hvis man har et stort sosialt behov å fylle blir det kanskje litt annerledes, men som 30+ har man som regel et godt etablert nettverk allerede, så sosialisering med medstudenter på fritiden var helt uinteressant for min del. Anonymkode: eab5b...d14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 Jeg startet på bachelor i år, er over 30 i mitt kull er 11% 30 år og eldre. Skolen har prøvd å samle kullet inn i klasse etter alder. Det største «problemet» er at døgnet ikke har nok timer, og stort sett all fritid går med på lesing, fordi noe tid på dag tid falle fra til familien as. Men då lenge man er innstilt på det så går det veldig fint! Anonymkode: 3f24d...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå