Gå til innhold

Skjerp dere, sløkkaser!

Anbefalte innlegg

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Nå er det faktisk omtrent halvannen uke siden noen sist startet en tråd med de vanlige sitatene fra Koranen.

Ta dere sammen!

Skrevet

Ja pokker! Hvor er det blitt av vår vennlige propagandaminister som kommer med utsagn om hvor fy Koranen er?

Skrevet

Er det bare meg som lurer på hva "Sløkkaser" er for noe ?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Er det bare meg som lurer på hva "Sløkkaser" er for noe ?

Ja. Eller det vil si, ingen vet det, men ingen andre har giddet å funder på det. Til du kom og postet et innlegg i denne tråden. Nå lurer faktisk jeg på det også.

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Jeg også, faktisk.

Neida, i mangel av ureligiøse ord (postet tross alt denne på Religion sånn opprinnelig) valgte jeg siddisordet "sløkkas."

Litt varierende betydning ut fra hvor på Nord-Jæren du bor, men "helvetes idioter," "satans halvhjerner," "hekkans tullinger" eller "Fremskrittspartiets Ungdom" skulle dekke det meste.

Dette til foreløpig orientering, i påvente av bidrag fra innfødte rogalendinger.

Skrevet

Ok, skjønte hva du mente når du tok med FrpU. Vi snakker altså her om helt ekstreme airheads ?

Gjest Dum Perignon
Skrevet (endret)
Ok, skjønte hva du mente når du tok med FrpU. Vi snakker altså her om helt ekstreme airheads ?

Neinei, bare litt stakkarslige...eh...sløkkaser. Airheads går mer under den lokale betegnelsen Ånnaser (litt usikker på om det skrives med dobbel n eller på vanlig måte med -nd, noen lokale som kan hjelpe?).

Endret av Dum Perignon
Gjest SumoBryter
Skrevet

:ler:

Det er ikke nødvendig å være noen av de overnevnte for å ikke syntes Islam er noe positivt. At det kan være positivt er en annen sak.... Men hva det er er noe annet igjen.

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Ingen har påstått at det er nødvendig, men flere har vist at det absolutt hjelper.

*Venter fortsatt på rogalandsk dialektkompetanse*

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Her har du sitat fra koranen,

SurrOgSurr (8-15, versj 45):

Alle vantro hunder skal kuttes av halene, kastes i havet og deres manglene styringsans skal fra nå forville de ut til en øde øy. Der skal de tørste og død, og djevelens sønn, Israel, skal sammen med sin djevelske far, USA, deretter føre de under jorden og la de forville seg til evig tid. 

Fant dette fra en pålitelig kilde på nettet, Frank (fra Texas) sin blogg.

Endret av Rattleshake
Gjest Valhalla
Skrevet

Er vi ikke litt lei av de? Jeg kan heller bringe et klokt(?) sitat fra en bok av vår alles favoritt Ayatollah, Khomeini.

"A man can have sex with animals such as sheeps, cows, camels and so on. However, he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village; however, selling the meat to the next door village should be fine."

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Fauna: Takk!

Valhalla: Snakk for deg selv; for min del har jeg andre ayatollaher på favorittlisten.

Gjest Violetta
Skrevet

Ville bare si at sløkkaser selvfølgelig ikke er et Stavanger-uttrykk. Det er et Bergens-uttrykk. Man er helt sløkket, altså en sløkkas.

Rett skal være rett. Bare fordi man har adoptert en del uttrykk fra Bergen er de ikke dermed fra Stavanger.

Gjest Dum Perignon
Skrevet
Ville bare si at sløkkaser selvfølgelig ikke er et Stavanger-uttrykk. Det er et Bergens-uttrykk. Man er helt sløkket, altså en sløkkas.

Rett skal være rett. Bare fordi man har adoptert en del uttrykk fra Bergen er de ikke dermed fra Stavanger.

Nåh, faktum er at uttrykket opprinnelig stammer fra Bryne. Det spredde seg via bønder til Stavanger, og allerede i 1587 tok to misjonærer fra Randaberg med seg uttrykket da de ville spre Jærkristendommen til de syndige hordalendingene.

At bergenserne senere har skrytt på seg opphavsretten, stammer visstnok fra et noe forkvaklet syn på det juridiske begrepet "sedvane."

Gjest Violetta
Skrevet
Nåh, faktum er at uttrykket opprinnelig stammer fra Bryne. Det spredde seg via bønder til Stavanger, og allerede i 1587 tok to misjonærer fra Randaberg med seg uttrykket da de ville spre Jærkristendommen til de syndige hordalendingene.

At bergenserne senere har skrytt på seg opphavsretten, stammer visstnok fra et noe forkvaklet syn på det juridiske begrepet "sedvane."

Det der med de jærbøndene er bare enda en vandrehistorie som faller på sin egen urimelighet. Ingenting annet enn møkkalukt sprer seg fra Jæren. I hvert fall ingenting som folk vil vedkjenne seg.

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Bortsett fra ordet sløkkas, som det altså er hard kamp om. Og Rune Hauge, som er smartere enn hele NFF tilsammen.

Er det forresten noen andre enn Valinsh'Allah som har noe klamme koranvers å bidra med?

Gjest Violetta
Skrevet

Anser slaget som vunnet.

Koranen må jeg nok stå over, for min slekt var av dem som ble kristnet av to misjonærer fra Randaberg på slutten av 1500-tallet en gang. Har jeg blitt fortalt.

Gjest Gjesten
Skrevet
Neinei, bare litt stakkarslige...eh...sløkkaser. Airheads går mer under den lokale betegnelsen Ånnaser (litt usikker på om det skrives med dobbel n eller på vanlig måte med -nd, noen lokale som kan hjelpe?).

Ånnas er ein som er "ånds"= åndssvak

Sløkkis er ein som er sløkt i håve= Tenk deg at ei lyspære går ut, då er den sløkt (av).

Helsing Attegløyma, fødd i Stavanger med mamma frå Jæren... (og ja, lokte møje drid der...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...