Gå til innhold

Norges Fotballeforbund, fins det noen voksne med moral der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den norske landslagstroppen ble beordret av Helsedirektoratet til å droppe å reise til Romania for å spille privatlandskamp, etter at Omar Elabdellaoui  testet positivt denne uka, da skal resten av troppen i 10 dagers karantene:

https://www.nrk.no/sport/landslaget-utsetter-avreise-til-romania-1.15244307

På et møte lørdag formiddag varslet Helsedirektoratet at landslaget ville bryte karanteneforskriftene – og dermed norsk lov – dersom troppen satte seg på flyet til Bucuresti for å spille søndagens nasjonsligakamp mot Romania og onsdagens kamp mot Østerrike.

Norges Fotballforbund kommer med argumenter om at "alle spillerne har testa negativt". Det har vært sagt og skrevet utallige ganger siden mars at en negativ test ikke betyr at man ikke er smittet p.g.a. inntil 12-14 dagers inkubasjonstid, men NFF øyner en teoretisk mulighet til å kvalifisere seg til VM i Quatar.

Fins det et eneste moralsk, voksent menneske med ryggrad i NFF?

• Quatar fikk tildelt VM etter korrupsjon, det er velkjent.
  • Fotball-VM går alltid i juni-juli, men så begynte noen å tenke på at det er litt i varmeste laget i Quatar da, så de ville flytte det til november.
  • Det skapte konflikt med de fleste fotballigaer, som har sesong fra tidlig høst til tidlig vår, ikke sommerhalvåret slik vi har i Norge.
  • Mye verre: Tusenvis av gjestearbeidere jobbet under slavelignende forhold for å bygge tribunene, mange av dem døde på grunn av arbeidsulykker forårsaket av dårlig sikkerhet. HMS har nok ikke vært noe utbredt begrep der for å si det mildt.
  • Likevel har jeg ikke hørt eller lest en eneste spiller i det norske landslaget eller i NFF uttale seg kritisk om dette. Jeg får ikke med meg alt av nyheter, men hvis det var noe særlig av det tror jeg at jeg ville ha fått det med meg.

Videre i artikkelen står det at Norge nå er eneste land i UEFA som ikke stiller til avtalte kamper. At denne galskapen får pågå andre steder i Europa er ikke noe argument for å la det skje her i landet. Det sier litt om hvilket grep toppfotballen har om samfunnet.

Konklusjon: NFF bryr seg ikke om gjestearbeidere dør der de håper å skulle spille fotballkamper, NFF bryr seg ikke om folk blir smittet som følge av at de skal ut og reise i et Europa med rekordhøy smitte. Det er godt det var noen voksne personer på vakt i Helsedirektoratet som fikk stoppet galskapen.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet i saken er jo at UEFA har laget et felles regelverk for fotballen i hele Europa. Dette regelverket må jo NFF tidligere ha fått godkjent av norske myndigheter, ettersom det gjelder også for dem. Fotballspillere følger et helt annet testregime enn noen andre yrkesgrupper. Men nå mener altså norske helsetopper at de vet bedre enn dette regelverket. Fotball gir glede for mange i en ellers trist tid. Nå får jo ikke spillere i norske ligaer være med uansett så vidt jeg forsto, så ser ikke helt problemet med at Norge skal få spille disse kampene. 

• Liker 5
Skrevet

Helt idiotisk at de ikke kan reise nå. På hvilken måte hjelper dette smittevernet i Norge? 

Det er bra typisk norsk å skulle heve seg over resten Europa og være en moralsk høyborg for smittevern. 

• Liker 9
Skrevet

50 andre land følger reglene til UEFA, og ingen myndigheter i noen andre land setter seg på bakbena. Nå sitter det altså to keisere i Helsedirektoratet og skal ødelegge Norges mulighet for å komme til VM. 

Kan noen forklare nøyaktig hvilken fare for liv og helse det utgjør at disse spillerne reiser med privatfly til Romania? 

Jeg tror det er noen helsetopper som kommer til å være ekstremt upopulære når dette er over..

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, Ukjent. skrev:

50 andre land følger reglene til UEFA, og ingen myndigheter i noen andre land setter seg på bakbena. Nå sitter det altså to keisere i Helsedirektoratet og skal ødelegge Norges mulighet for å komme til VM. 

Kan noen forklare nøyaktig hvilken fare for liv og helse det utgjør at disse spillerne reiser med privatfly til Romania? 

Jeg tror det er noen helsetopper som kommer til å være ekstremt upopulære når dette er over..

Nettopp.

Dette  begynner å ligne på ting som skjer i land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Har ikke ord for hvor idiotisk det er at de ikke kan reise.

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, Ukjent. skrev:

Det er så ufattelig dårlig PR og dårlig taktisk. Komisk at det går an å gå så på trynet. Trist. 

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, Example said:

Helt idiotisk at de ikke kan reise nå. På hvilken måte hjelper dette smittevernet i Norge? 

Det er bra typisk norsk å skulle heve seg over resten Europa og være en moralsk høyborg for smittevern. 

Nei. Det er ikke det. Det er fornuftig.

• Liker 21
Skrevet
20 minutter siden, Gjeste mann said:

Nettopp.

Dette  begynner å ligne på ting som skjer i land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Har ikke ord for hvor idiotisk det er at de ikke kan reise.

Polariseringen i debatter og sensureringer av meningsytringer som ikke er politisk korrekt på digitale platformer, er også en tydelig forandring fra for bare noen år siden.

• Liker 1
Skrevet

Er man i karantene så er man i karantene... 

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Nei. Det er ikke det. Det er fornuftig.

Hvorfor? 

• Liker 1
Skrevet

De skulle fått spille 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, NorthernLight skrev:

Er man i karantene så er man i karantene... 

Profesjonelle fotballspillere har i stor grad vært i "karantene" siden mars. De blir testet opptil fem ganger daglig. Derfor ble dette tilfellet også oppdaget. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Example said:

Profesjonelle fotballspillere har i stor grad vært i "karantene" siden mars. De blir testet opptil fem ganger daglig. Derfor ble dette tilfellet også oppdaget. 

Og siden de andre spillerne har vært i nærkontakt Omar Elabdellaoui denne uka skal de følge reglene og være 10 dager i karantene. Hvorfor skal fotballspillere få unntak fra den regelen?

Om noen av dem er smittet kan de spre smitten når de er ute og reiser. Dessuten viser et stigende antall smittetilfeller i toppfotballen at protokollen på ingen måte er vanntett. Nå med økt smittetrykk i samfunnet generelt blir det også en del smittetilfeller i toppfotballen, UEFA-protokoll eller ei.

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, Ukjent. skrev:

Nettopp. Og spillerne fraktes i sterile busser fra flystripen, de kjøres direkte til hotellet og er der i en avstengt avdeling av hotellet.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Collan skrev:

Og siden de andre spillerne har vært i nærkontakt Omar Elabdellaoui denne uka skal de følge reglene og være 10 dager i karantene. Hvorfor skal fotballspillere få unntak fra den regelen?

Om noen av dem er smittet kan de spre smitten når de er ute og reiser. Dessuten viser et stigende antall smittetilfeller i toppfotballen at protokollen på ingen måte er vanntett. Nå med økt smittetrykk i samfunnet generelt blir det også en del smittetilfeller i toppfotballen, UEFA-protokoll eller ei.

Fordi de testes så hyppig. Testregimet til UEFA har fungert bra, og det er heller sjeldent at spillere smitter andre spillere. 

Ingen av spillerne som reiser skal tilbake til Norge igjen heller. 

Resultatet er at mange vil gi norske helsemyndigheter skylda for at Norge i verste fall spolerer mulighetene for spill i VM. Det skaper ikke goodwill, og dette gir overhodet ingen mening uansett, og er symbolpolitikk. 

Ingen andre land i Europa gjør dette. 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, Example said:

Fordi de testes så hyppig. Testregimet til UEFA har fungert bra, og det er heller sjeldent at spillere smitter andre spillere. 

Ingen av spillerne som reiser skal tilbake til Norge igjen heller. 

Resultatet er at mange vil gi norske helsemyndigheter skylda for at Norge i verste fall spolerer mulighetene for spill i VM. Det skaper ikke goodwill, og dette gir overhodet ingen mening uansett, og er symbolpolitikk. 

Ingen andre land i Europa gjør dette. 

En negativ test betyr ikke at man ikke er smittet. Det skrev jeg i hovedinnlegget, og det er velkjent. Det er noe som heter inkubasjonstid. Coronaviruset har vist seg å være svært smittsomt, når en hel tropp har vært i nærkontakt med en som har fått positivt prøvesvar, hvorfor skal de få unntak av regelen om 10 dagers karantene?

• Liker 13
Skrevet

https://www.aftenposten.no/sport/meninger/i/1B7B7M/satte-norsk-fotball-i-et-svaert-daarlig-lys

Nok et bevis på NFFs totale mangel på samfunnsansvar. Jeg hadde glemt at Norge skulle spille en kvalikkamp mot Serbia 26. mars. Så sent som 10. mars, da alvoret begynte å gå opp for folk flest, jobbet NFF fortsatt for å kunne ha fulle tribuner på Ullevål.

- Denne kampen er ekstremt viktig for oss, den avgjør om vi kommer til EM eller ikke. Å spille for fulle tribuner versus tomme tribuner, det kan nesten ikke sammenlignes, sa NFF-direktør Gro Tvedt Andersen 10. mars.

Det ble spilt en kamp i Premier League mellom et engelsk og et spansk lag (jeg har glemt hvilke lag det var) ca. 15 mars, det var noen dager etter at Norge stengte ned, men England holdt åpent hus et par uker til. Det ble estimert i etterkant at 30-40 personer døde som følge av smittespredningen på denne kampen.

Norsk og internasjonal fotball tenker med lommeboka, det er tydelig.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Collan skrev:

En negativ test betyr ikke at man ikke er smittet. Det skrev jeg i hovedinnlegget, og det er velkjent. Det er noe som heter inkubasjonstid. Coronaviruset har vist seg å være svært smittsomt, når en hel tropp har vært i nærkontakt med en som har fått positivt prøvesvar, hvorfor skal de få unntak av regelen om 10 dagers karantene?

Fordi de reiser som en samlet gruppe og testes mange ganger daglig. 

Nå har det vært smitte på de fleste lag i Europa, men i de største ligaene har man i liten grad smittet hverandre. Det fanges opp så fort. 

De norske landslagsspillerne blir vel å reise hjem til sine respektive bostedsland uansett. Er det bedre at de sendes på ulike rutefly istedenfor å reise med charter samlet? 

At de reiser ut av landet gjør jo at vi slipper et eventuelt problem her hjemme. Da er det fullstendig ulogisk at Norge er de som skal nekte  de å reise. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Collan skrev:

https://www.aftenposten.no/sport/meninger/i/1B7B7M/satte-norsk-fotball-i-et-svaert-daarlig-lys

Nok et bevis på NFFs totale mangel på samfunnsansvar. Jeg hadde glemt at Norge skulle spille en kvalikkamp mot Serbia 26. mars. Så sent som 10. mars, da alvoret begynte å gå opp for folk flest, jobbet NFF fortsatt for å kunne ha fulle tribuner på Ullevål.

- Denne kampen er ekstremt viktig for oss, den avgjør om vi kommer til EM eller ikke. Å spille for fulle tribuner versus tomme tribuner, det kan nesten ikke sammenlignes, sa NFF-direktør Gro Tvedt Andersen 10. mars.

Det ble spilt en kamp i Premier League mellom et engelsk og et spansk lag (jeg har glemt hvilke lag det var) ca. 15 mars, det var noen dager etter at Norge stengte ned, men England holdt åpent hus et par uker til. Det ble estimert i etterkant at 30-40 personer døde som følge av smittespredningen på denne kampen.

Norsk og internasjonal fotball tenker med lommeboka, det er tydelig.

Disse sakene kan ikke sammenlignes. De fleste fotballsupportere i Norge er oppgitt på NFF, og at de ikke avlyste den ubetydelige kampen mot Israel tidligere. Det er derimot annerledes enn denne saken. 

Spillerne ønsker jo å reise ut av Norge, og ingen av dem skal tilbake hit å spille. De reiser til sine respektive klubber i utlandet etterpå. 

• Liker 4
  • Opprett ny...