Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Ja, jeg bare spør. Er det ikke smartere, sikrere og billigere at det f.eks. plasseres ved Gardermoen et sted? Regjeringskvartalet vil alltid være et yndet terrormål, så hvorfor skal det ligge midt i Oslo sentrum? Tomtene er mye billigere utenfor Oslo-gryta også, så da blir nybyggene mye rimeligere for oss enn det de legger opp til nå. Hvis regjeringen må ha nær tilgang til Stortinget, så kan de vel gjerne flytte Stortinget med...
KaBom Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Regjeringen sitter i stortinget, så regjeringskvatalet bør jo ligge innen rimelig avstand. De er jo også på slottet hver fredag for kongen i statsråd, så er jo også praktisk at det er nært. Men for all del, vi kan jo flytte ut både kongen, regjeringen og stortinget og ha Jessheim som ny hovedstad. 🤨 2
Druid Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Stortinget og slottet vil alltid være større terrormål enn regjeringskvartalet. Det har større symboleffekt og er maktfaktorene i samfunnet. (Det at ABB bombet regjeringskvartalet gjorde meg helt sikker på at det ikke var islamistisk terror. og det lenge før han var kommet til Utøya. Jeg tok også feil: jeg trodde det var avledning for ett ran. ) Men volumet og logistikken av regjeringskvartalet, forsvarer ikke at man holder det i Oslo sentrum kun fordi regjeringsgruppen skal ha lett tilgang til slott og storting. Det er en nesten ubetydelig mengde mennesker som trenger rask tilgang dit, i forhold til hvor mange som skal inn dit og aldri forholder seg til noen av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå