Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å bestemme meg for fødeplass, jeg har snakket en del med jordmor på helsestasjonen, men ikke klart å bestemme meg for fødeplass enda, og nå er jeg 18 uker. Jeg har fått frist til onsdag med å velge fødeplass, så hun får sendt henvisning.

Hun vil henvise meg til samtale for fødselsangst. Jeg er ikke der at jeg nødvendigvis ønsker et KS, men jeg må ha en god plan, hvor jeg føler at alt ikke er helt utenfor min kontroll.

Kort fortalt så skjedde det ting under forrige fødsel som jordmor karakteriserer som et overgrep fra legen, altså ikke et sexuelt overgrep, men overgrep på min rett til å takke ja eller nei til inngrep blant annet. Dette var ikke i forbindelse med selve forløsningen, men de uendelig lange dagene i forkant jeg var innlagt med lite fremgang.

Fødslen endte med mislykket forsøk på sugekopp, til slutt tang og livløst barn som måtte hastes ut. Dette var dog ikke den mest traumatiske delen av forløpet.

Jeg mistet mye blod og fikk også en påfølgende barseldepresjon, som til dels var knyttet til traumet rundt fødsel og det at jeg sleit med tomme jernlager og lav blodprosent i månedsvis.

Jeg trenger med andre ord støtte, og å føle meg hørt og trygg. Jeg trenger ro rundt fødsel, og en klar exit-plan om jeg føler det ikke går.

Jeg sliter med panikkanfall og ukontrollert gråting når jeg tenker på fødsel.

Noen som har erfaring fra Ullevål eller Bærum, som kan si noe om hvordan de er på å følge opp denne type problemstilling rundt fødsel.

Anonymkode: 2d8ec...700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge sykehus har en stor andel fødende og god oppfølging av kvinner med fødselsangst. Likevel kommer det mye an på hvem som er på jobb og hvem du møter på, det har man (dessverre) lite kontroll over. Jeg tror likevel ikke det spiller så stor rolle hvilket av sykehusene du velger, men generelt er det mer trykk av fødende ved Ullevål så jeg ville nok gått for Bærum hvis jeg var deg. 

Anonymkode: efad2...ee3

• Liker 1
Skrevet

Hei.

jeg skal føde på Bærum. Har dessverre ingen erfaring. Men en venninne av meg fødte på Ullevål og det ga henne fødselsangst. Hun fortalte at det var et trøkk av en annen verden der og hun skal nå føde på Bærum, som hun har blitt anbefalt grunnet angst fra sist. Dette er selvsagt ikke min erfaring, men fikk lyst til å skrive til deg. Lykke til med fødsel 😊

Anonymkode: 3ed8a...eb5

Skrevet

Jeg hadde ikke fødselsangst men var likevel på samtaler hos Gaia jordmor på Ullevål før fødsel (litt usikker på hvorfor jeg fikk tilbudet egentlig), som er programmet de har for de med fødselsangst. Jeg ble veldig beroliget av samtalen, vi fikk omvisning på fødestue og barsel hotellet og snakket mye om mine forventninger og hva som var viktig for meg. Fikk også mal/hjelp til å skrive fødebrev og sette ord på det jeg ønsket. Journalen min ble også markert med at jeg hadde vært hos Gaia jordmor, som betyr at jordmor du møter på selve dagen skal være ekstra obs på fødebrev og dine ønsker. Jeg opplevde at det ble veldig godt oppfulgt og begge skift tok seg tid til å prate med meg om dette som følge av at det var markert i journalen min. Ikke helt samme utgangspunkt som deg, men jeg var i alle fall veldig fornøyd med opplegget på Ullevål. 

Anonymkode: a430f...550

Skrevet

Takk for svar dere 😊 Jeg håper på å få god oppfølging uansett hva jeg velger da... 

Lurer litt på om jeg skal gå for nærhet til helsepersonell pluss ro på barsel da. På Bærum er det jo bare familierom på barsel, så man slipper å dele. 

På Ullevål er jeg egentlig både bekymret for å komme på barselhotellet og ikke komme på barselhotellet på samme tid. Hvis jeg kommer på barselhotellet er jeg redd jeg ikke får nok hjelp f.eks med ammingen som fikk ekstremt sen start sist, og aldri gikk så bra... men barsel med flermannsrom på Ullevål frister jo heller absolutt ikke. Sist delte jeg rom på barsel på Riksen, og sov nesten ingen ting på 3 netter. Da hadde jeg knapt sovet de 4 foregående nettene før fødsel heller.

Skrevet

Har en venninne som fødte på Bærum i sommer, hørtes ut som de hadde mye bedre tid der enn på Ullevål og hun fikk bli flere dager etter fødsel osv. Jeg ville kok valgt Bærum fordi det antagelig er færre fødende der. Men det går helt sikkert fint uansett hva du velger. 

Anonymkode: 4c214...c7b

Skrevet

Jeg skal føde på Bærum for tredje gang, kunne ikke tenke meg noe bedre sykehus å føde på 😊 Jeg har ikke fødselsangst, men synes de har god tid der og at det er ro over hele avdelingen. 

Anonymkode: e1678...49b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal føde på Bærum for tredje gang, kunne ikke tenke meg noe bedre sykehus å føde på 😊 Jeg har ikke fødselsangst, men synes de har god tid der og at det er ro over hele avdelingen. 

Enig. Fikk litt angst under fødselen 😛 men tror ikke jeg kunne vært på et bedre sted. Fødte der i 2018, alle der er super-gode, rolig, har inntrykk av at mange der jobber deltid - hvertfall barnepleiere og sykepleiere så de er liksom ikke utslitte men har god og frisk energi når de først er på jobb.

Den gang var det heller ingen mas om at man skulle hjem. Tror jeg var der 4-5 dager , for å få i gang amming og sånn. 

Anonymkode: c0168...7b5

Skrevet

Virker som om alle er veldig fornøyde med Bærum. Dere var ikke bekymret for å føde på sykehus uten nyfødtintensiv? 

TS

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om alle er veldig fornøyde med Bærum. Dere var ikke bekymret for å føde på sykehus uten nyfødtintensiv? 

TS

Jeg var litt engstelig for å føde på Bærum da de ikke hadde nyfødt intensiv og jeg ventet tvillinger. Nå har jeg født tre barn der og veldig glad for det. 

Er en ro over avd,som flere over skriver. Jeg jobber også på Bærum (annen avd),men er innom føden flere ganger i uka, alltid rolig der. For min del betydde det også mye å ha kort vei når fødsel satt igang. 

Anonymkode: e9711...318

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg fødte på bærum i sommer og pga kompliksjoner under fødsel ble vi flyttet til Drammen og nyfødtintensiv med ambulanse, det gikk kjempegreit og er en veldig kort tur. Bærum hadde dialog med Drammen hele tiden og det føltes veldig trygt.

Skrevet
Akkurat nå, Petra200 skrev:

Jeg fødte på bærum i sommer og pga kompliksjoner under fødsel ble vi flyttet til Drammen og nyfødtintensiv med ambulanse, det gikk kjempegreit og er en veldig kort tur. Bærum hadde dialog med Drammen hele tiden og det føltes veldig trygt.

- og jordmor som hadde fulgt oss ble med i ambulansen, som var veldig pluss for meg!

Skrevet

Jeg også husker jeg tenkte litt på dette med nyfødt intensiv, men som andre sier så er det kort vei til Drammen. De kan også overføre deg dit dersom det oppstår komplikasjoner underveis. Og ikke minst: er jo ikke sånn at Bærum sykehus ikke har leger og masse fagpersonell. Jeg slo meg til ro med at dersom noe skulle skje så er det leger som kan holde situasjonen stabil - inntil vi kommer oss på nyfødt-intensiv. Men alt gikk bra og det gjør det tross alt for de fleste. Jeg hadde en lang men normal fødsel. Har venninner som har født der som hadde noe mer komplikasjoner med sine fødsler men alt gikk likevel fint og det var aldri sånn at de måtte til nyfødt intensiv. Eneste er at de muligens har lavere terskel for keisersnitt underveis. Da jeg fødte var det flere av de som fødte samtidig på andre fødestuer som endte med keisersnitt (overhørte av en pleier som var inne..)

Anonymkode: c0168...7b5

Skrevet

Da vi var på Bærum for omvisning viste de oss rommet på føden med ambulansekuvøse som de bruker om babyen har behov for å overflytte til Drammen. Kjenner flere som har valgt å føde på Drammen pga nyfødtintensiven, men jeg har hele tiden følt meg trygg på at de har et så godt samarbeid at det ikke hadde vært noe problem om vi trengte overflytting. 

Skrevet

Så bra! Virker nesten for godt til å være sant at alle så og si bare har positivt å si om Bærum.

Jeg bor jo i Oslo, så Ullevål er jo nærmere for min del. 15 minutter til Ullevål og 30 minutter til Bærum. Litt redd for at det skal skje ting i rushen. Da kan det vel plutselig ta 1 time 😬

Mitt mål er jo å få god nok oppfølging og føle meg trygg nok til at jeg ikke må håndtere panikkanfall annenhver dag resten av svangerskapet... Jeg tenker kanskje en avtale om å få komme inn så fort jeg kjenner noe kan være en del av det...?

Forrige fødsel tok 5 døgn fra første regelmessige rie til jeg var ferdig, så forventer ingen styrtfødsel akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...