Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det fint å leie ut individuelle rom i en bolig du bor i selv om du har kjøpt boligen med BSU eller anses det også som avtalebrudd?

Finnes det noen tidsgrense for hvor lenge man må bruke boligen som fast bolig før man kan leie ut hele boligen uten at det anses som avtalebrudd om man har brukt BSU for å kjøpe den?

Jeg har forsøkt å google og lese på lovdata men har ikke klart å finne noen konkrete svar på dette så håper det er noen her som har erfaring med tema

Anonymkode: 84947...a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BSU har vel ingen regler for hvordan du bruker din egen bolig? 

Anonymkode: e960d...8b7

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BSU har vel ingen regler for hvordan du bruker din egen bolig? 

Anonymkode: e960d...8b7

Begrensninger er ganske greit forklart her https://www.sparebank1.no/nb/smn/privat/sparing/spare-pa-konto/bsu/5-ting-du-ikke-kan-bruke-bsu-til.html

5 minutter siden, Føsleguri skrev:

Også her står det  at BSU kan kan brukes til Kjøp av ny fast bolig til eget bruk utleie er derimot ikke nevnt så jeg fant dessverre ikke svarene jeg søker der

Skrevet
28 minutter siden, Føsleguri skrev:

Takk Føsleguri for at du hjelper til å undersøke! På denne siden stod det to ting jeg ikke forstod så jeg er usikker på om det er de tingene som er relevante for spørsmålene mine?

Uttak kan ikke brukes til:

betaling av den forholdsmessige del av eiendommen som skattyteren ikke skal bruke til egen bolig, f.eks. utleiedel i tomannsbolig

og

BSU-midler kan benyttes til nedbetaling av rammelån og andre lån, som er opplånt etter åpning av BSU-kontrakt, forutsatt at den opprinnelige hovedstolen som knyttet seg til erverv av bolig ikke på noe tidspunkt er nedbetalt så mye at den er lavere enn den del av BSU-midlene som benyttes til nedbetaling av lånet.

Men jeg vet som sagt ikke om det er relevant siden jeg leter etter informasjon om det går å lage kollektiv med å leie ut rom i bolig og hvor lang ventetid om noen i det hele tatt det er for å kunne bruke hele boligen til utleie uten at det er BSU avtalebrudd

Skrevet

Har lest at mange banker hjelper sine kunder med å finne smutthull, slik at BSU kan brukes til f.eks oppussing. Mulig de har strammet inn dette i det siste, det vet jeg ikke.

Dersom du ønsker å bruke BSU til en bolig du skal bo i, der du skal leie ut et rom, er det lov. 

Anonymkode: f5e1c...996

Skrevet

Utleie av rom i en leilighet du selv bor i er ikke noe problem ift BSU. Du skal jo bo der selv! Det hadde vært noe annet om du allerede eide en leilighet og skulle kjøpe en ny utleieleilighet/sekundærbolig.

Anonymkode: b45f8...aca

Skrevet

Glemte å nevne ta jeg selv har kjøpt leilighet med BSU-lån, og har måttet leie ut et rom i en periode for å spe på inntektene. Dette var banken inneforstått med, og det var bare en bonus med ekstrainntekt mtp nedbetaling av lånet. Dette går helt fint, TS! 

Anonymkode: b45f8...aca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...