AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Er det flere med revmatisme som har vedvarende utmattelse eller opplever slitenhet her? Synes det er vanskelig å finne den riktige balansen mellom aktivitet og hvile. Hvordan mestrer du dette? Tusen takk for svar på forhånd 🙂 Anonymkode: 13a31...4c1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Har Rheumatoid artritt og crohns, er så godt som konstant sliten. Lurer også på hvordan man skal mestre det, det sies trening er en mulighet. Anonymkode: 6737b...f2f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 Jeg synes det er vanskelig, siden utmattelsen svinger så voldsomt. Jeg vet heller ikke hva som hjelper. Men det jeg gjør, er å passe på at jeg sover nok. Legger meg senest 22.30 hver dag, og har samme døgnrytme alle dager. Jeg trener moderat hver dag (raske turer og enkel styrketrening). Ellers smertestillende og lave krav til meg selv når jeg er dårlig. Anonymkode: faee1...c14
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Takk for svar. Er dere i jobb forresten? Anonymkode: 13a31...4c1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Jeg er ikke i jobb nå, har revmatisk lidelse så har fatigue derfra, har i tillegg en annen sykdom som og har gjort sitt til at jeg har perioder med fatigue så kombinert med familieliv så ville ikke jobb fungert. Anonymkode: 2a86b...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke i jobb nå, har revmatisk lidelse så har fatigue derfra, har i tillegg en annen sykdom som og har gjort sitt til at jeg har perioder med fatigue så kombinert med familieliv så ville ikke jobb fungert. Anonymkode: 2a86b...5f8 Samme her. ❤️ Anonymkode: e911f...b59 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Jeg jobber 40% og er på AAP 60%. Har fibro, irritabel tarm, migrene, depresjon, angst. Livet er tungt innimellom med mye smerter og slitenhet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å komme tilbake i full jobb🙈 Anonymkode: 0a24a...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber 40% og er på AAP 60%. Har fibro, irritabel tarm, migrene, depresjon, angst. Livet er tungt innimellom med mye smerter og slitenhet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å komme tilbake i full jobb🙈 Anonymkode: 0a24a...6ac Dette har ingenting med revmatisme å gjøre. Anonymkode: d292a...c3b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting med revmatisme å gjøre. Anonymkode: d292a...c3b Det finnes over 200 revma diagnoser og fibro er en av dem så hvorfor har ikke dette noe med revmatisme å gjøre? Anonymkode: 0a24a...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes over 200 revma diagnoser og fibro er en av dem så hvorfor har ikke dette noe med revmatisme å gjøre? Anonymkode: 0a24a...6ac Tenkte vi snakket om reelle sykdommer her. Ikke fibro, migrene og annet som hvem som helst kan påstå at de har. Anonymkode: d292a...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte vi snakket om reelle sykdommer her. Ikke fibro, migrene og annet som hvem som helst kan påstå at de har. Anonymkode: d292a...c3b Ofte henger det hele sammen. Smerter/slitenhet påvirker søvn, humør osv som igjen påvirker smerter /slitenhet som kan gjøre en lettere disponibel for andre diagnoser som migrene som igjen fører til smerter/ søvnløshet/slitenhet og der har du rund dansen. Men jeg beklager at jeg nevnte flere diagnoser men de påvirker iallefall meg med fibro diagnosen på en negativ måte. Anonymkode: 0a24a...6ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 Har psa og bekhtrev. Jobber litt, trener så mye jeg kan og prøver å ikke bli liggende for mye. På dårlige dager må jeg også ut. Balanse er viktig. IKKE for mye på gode dager, ikke for lite på dårlige dager. Høsten er desidert værst. Men trening hjelper, også på fatigue. Så lenge man ikke gjør for mye. Hadde noen mnd som sengeliggende og begynte da veeeeeeeeeldig sakte etterpå. Og. Hold deg unna ME forum, vloggere og slikt. Legen min mente jeg hadde ME før jeg fikk diagnose ( jeg trodde aldri jeg hadde det.) Men ble da interessert i energiøkonomisering og slikt. De fleste "me bloggerne" er fryktelig demotiverde og deprimerende å følge. Det er klaging og sykdomsfokus HELE tiden. Fokuser på det du får til! Prøv å ikke klage, offe og akke. Det mentale har mye å si! God bedring ❤ Anonymkode: 53097...f2b 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. ❤️ Anonymkode: e911f...b59 Misery loves company 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte vi snakket om reelle sykdommer her. Ikke fibro, migrene og annet som hvem som helst kan påstå at de har. Anonymkode: d292a...c3b Hva slags tidsalder kommer du fra da?? Du kan ikke ha mye peiling på "medisin" hvis du tror at fibromyalgi og migrene ikke er reelt. Anonymkode: 2a86b...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Misery loves company Hva slags tidsalder kommer du fra da?? Du kan ikke ha mye peiling på "medisin" hvis du tror at fibromyalgi og migrene ikke er reelt. Anonymkode: 2a86b...5f8 Har selv migrene. Men dette er som sagt sykdommer det er lett å påstå man har, ingen kan sjekke om du faktisk har det 😉 Litt, sånn gjenganger hos de som har vondt i viljen, de har en drøss med sykdommer som ikke kan spores. Anonymkode: d292a...c3b 1
burgut Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 Jeg har revmatoid artritt/leddgikt. Sliter i perioder med mye fatigue. Det er nok når jeg har veldig høy grad av betennelse i kroppen at jeg sliter mest med dette. Før jeg fikk operert hoften (satt inn protese) for ca 6 mnd siden,var jeg så og si konstant utslitt i sikkert ett år. Føltes som en fem-timers fjelltur bare å komme seg opp trappen. Føler at det hjelper på fatiguen når jeg klarer å ta medisinen min (methotrexate) stabilt,men det er jeg ikke alltid like flink til 🙈 En annen ting jeg oppdaget når jeg skulle opereres var at jeg hadde enormt lav blodprosent (og måtte få to liter blod dagen før operasjonen),noe som igjen gjør deg veeeeldig sliten. Kanskje du kan sjekke om du har jernmangel? Mulig jerntilskudd kan hjelpe en god del. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 Lett psoriasisartitt og heftig psoriasis her. Normalt holder jeg fatiguen på et levelig nivå med intervalltrening 2-3 ganger i uken, jobber 100%. I vår slo fatiguen skikkelig ut, og jeg har vært sykemeldt siden. Har vært en vanskelig periode, hvor det har vært sen fremgang. Har vært til utredning, og klamret meg til håpet om at dette er noe som kan diagnostiseres og fikses enkelt. Først når jeg klarte og godta at dette er noe jeg må leve med bestandig, i mer eller mindre grad begynte bedringen smått å komme. Sliter med å hvile nok. Er på bedringens vei, og kan endelig jobbe noen prosent. Håper å være tilbake i 100% før sykemeldingsperioden er brukt opp, men har begynt å venne meg til tanken at jeg kanskje vil trenge enda mer tid. Anonymkode: 4b20a...f45
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 Har Bekhterev. Mye fatigue i hverdagen her også. Jobber 50 %, resten på AAP. Vanskelig å jobbe mer uten at det går utover familieliv og livskvalitet. Holder meg aktiv så langt det går. Anonymkode: 20ae5...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte vi snakket om reelle sykdommer her. Ikke fibro, migrene og annet som hvem som helst kan påstå at de har. Anonymkode: d292a...c3b Så fibro er ikke en reell sykdom? Du er et rævhøl. Anonymkode: e7d60...f4d 3
-venter- Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har psa og bekhtrev. Jobber litt, trener så mye jeg kan og prøver å ikke bli liggende for mye. På dårlige dager må jeg også ut. Balanse er viktig. IKKE for mye på gode dager, ikke for lite på dårlige dager. Høsten er desidert værst. Men trening hjelper, også på fatigue. Så lenge man ikke gjør for mye. Hadde noen mnd som sengeliggende og begynte da veeeeeeeeeldig sakte etterpå. Og. Hold deg unna ME forum, vloggere og slikt. Legen min mente jeg hadde ME før jeg fikk diagnose ( jeg trodde aldri jeg hadde det.) Men ble da interessert i energiøkonomisering og slikt. De fleste "me bloggerne" er fryktelig demotiverde og deprimerende å følge. Det er klaging og sykdomsfokus HELE tiden. Fokuser på det du får til! Prøv å ikke klage, offe og akke. Det mentale har mye å si! God bedring ❤ Anonymkode: 53097...f2b Samme diagnoser og kjenner meg helt igjen. Balanse i hverdagen er alt! 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fibro er ikke en reell sykdom? Du er et rævhøl. Anonymkode: e7d60...f4d Er ihvertfall en diagnose det er lett å få om man er lat. Sliter selv og har nok noe lignende "fibromyalgi", men snakker ikke høyt om det. Og skal ihvertfall ikke til noe fastlege å få satt en slik diagnose 😅 Anonymkode: d292a...c3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå