Gå til innhold

Kronisk forstoppelse - prøvd alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du lest boka «Sjarmen med tarmen»? Den ga meg mye kunnskap i alle fall. Det er viktig å gå på do når man føler behovet og ikke holde igjen. Kroppen kan til slutt stoppe å si ifra hvis man overser signalene den sender. I boka skriver forfatteren om at man kan trene seg til dorutiner. Et tidspunkt på dagen hvor det passer for deg å gå på do, setter du deg på klosettet selv om du ikke må på do. Gjør dette hver dag. Etterhvert vil kroppen få innarbeidet rutinen. Viktig også å minimere stress i forbindelse med dobesøket. Hvis du har mye smerter kan dette gjøre det vanskeligere, men jeg ville kanskje brukt avføringsmidler en periode og innarbeidet en rutine og deretter trappet gradvis ned på dosen. 

Går du på kosttilskudd? Jern kan gjøre deg hard i magen. 
Prøv å få i deg moderate mengder fiber som f. eks. frø, grove kornprodukter, grønnsaker og fiberhusk som andre skriver her og øk gradvis (for mye på en gang kan gi motsatt effekt). Det er mye snakk om at fermentert mat og gode bakterier som Biola skal være bra, har ikke prøvd dette selv, men kan være verdt et forsøk.

Håper virkelig du finner ut av dette, lykke til!

Anonymkode: 9b85f...321

Skrevet

For meg er det bare å drikke noe alkohol. Øl og rødvin funker best. Drakk to øl lørdag og hadde bæsjefestival i går. 

Anonymkode: 7c133...f25

Skrevet
På 14.11.2020 den 14.08, Apocalypte skrev:

Hvis den inneholder maltitol, eller xylitol er nok det grunnen.  Samme effekt får man av å f.eks spise en hel eske ricola uten sukker. 

Hehe, derfor spiser jeg aldri ricola igjen. En venninne har samme erfaring. Tåler heller ikke cider uten sukker eller kunstig søtning i den sjangeren. Tåler sukrin, sukrinmelis, tagatesse, men de er ikke kunstig fremstilt i den grad. 

En jeg kjenner (en eldre dame) spiser lectinect kjøpt på helsekost og sier den hjelper. Dette er en dame som spiser mye frukt, svisker og grønt og som er aktiv. Men medisinene hun tar kan gjøre at hun ofte er forstoppet. 

1-2 ss olje kan hjelpe, men hold deg i nærheten av et wc. Det samme kan eplecider-eddik (ca 2-3 ss) i et glass vann, har aldri prøvd da magen min er som en klokke, men en venninne prøvde. Dessverre tok hun det sent på kvelden og måtte fly på do store deler av natta. 

Kaffe, som noen sier, og røyk, men oppfordrer ingen til å begynne å røyke. 

Vanlig iskrem eller et glass melk setter fart på magen min, tåler ikke melkeprodukter så bra, bare i små mengder. 

Et godt råd er å stå opp en time eller to før du må avgårde. Da har du god tid, stress kan føre til forstoppelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...