Løvekvinnen21 Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Hei. Jeg er en jente på 24 år som har slitt med kronisk forstoppelse i mange år (og mageproblemer hele livet). Jeg har prøvd alt, og tyr derfor til Kvinneguiden for å høre om det er noen som har opplevd/opplever det samme som meg. Som oftest går jeg på do kanskje hver 3. eller 4. dag. Noen ganger får jeg veldig vondt i magen rett etter jeg har klart å bæsje litt, og så får jeg sinnsykt vondt etter hvert som jeg får ut mer og mer. Til slutt ender det med diaré, og selvom jeg har fått ut alt så kan jeg ha vondt i magen hele neste dag også. Dette skjer heldigvis veldig sjeldent, men det er så fælt å ligge og vri seg sånn i smerten. Når dette skjer begynner jeg å tenke på om jeg er gravid og om fødselen er i gang, men jeg har aldri vært gravid altså😂 De verste smertene kommer i «anfall», og når de kommer så dør jeg (nesten). Jeg har tatt alle mulige allergiprøver (cøliaki, hvete, laktose, melk, osv.). Jeg har tatt gastroskopi og koloskopi (uten funn). Jeg har hatt gynekologisk undersøkelse hvor alt så fint ut. Jeg har til og med tatt avføringstransplantasjon. Det hjalp i to måneder, men så kom det tilbake. Jeg har prøvd å ikke spise gluten i to måneder for et par år tilbake, og for et halvt år siden prøvde jeg meg på lavFODMAP-dietten. Jeg ble ikke bedre i magen mens jeg gikk på dietten, men da jeg sluttet klarte jeg faktisk å gå på do hver dag i nesten en måned, før forstoppelsen kom tilbake. Ellers spiser jeg ganske variert og er veldig opptatt av å ha et sunt kosthold. Jeg prøver å være i litt aktivitet, men tidligere når jeg har vært i mye aktivitet så jeg likevel slitt med forstoppelse. Jeg har tatt mye forskjellig avføringsmidler, og mye av det funker, men jeg ønsker jo ikke å måtte gå på det resten av livet (mange av midlene gjør at jeg promper ofte og det lukter helt for jævlig). Jeg føler jo det må være en naturlig forklaring på dette. Jeg aner bare ikke hva... Er det noen som kjenner seg igjen, og som har tips til hva jeg kan gjøre? Og ja, jeg drikker mye vann. Drikker sjeldent noe annet enn vann faktisk. Takker for svar på forhånd❤️
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Når folk sier de er opptatt av å ha et sunt kosthold, betyr det ofte at de spiser veldig lite fett. Hvor stor andel av kaloriene dine er i form av fett? Hvis du ikke vet, kan du gjøre et overslag? Anonymkode: f1c18...d81 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Jeg hadde det sånn i flere år, helt til jeg prøvde kefir. Jeg drakk en liter Kefir på styrten hver dag i en lang periode og da fikk jeg avføring like etterpå hver dag. Etter hvert kunne jeg gå over til å bare gjøre det om ting stoppet opp igjen. Nå fungerer magen min normalt og jeg er kun nødt til å ty til Kefir en sjelden gang. Anonymkode: 84d2e...766
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Har du prøvd linfrø eller visibilin? Anonymkode: b7565...650
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 En slik en i løpet av en halvtime så renner det ut av deg. Ikke spør meg om hvorfor, men mistenker at de bruker samme stoff som lakseingsmiddel er laget av i iskremen. Anonymkode: c8dba...c91
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Spiser du mye kunstig søtningsmiddel? Lightbrus etc? Det hadde jeg i så fall vurdert å droppe en periode for å se om det blir bedre. Ellers regner jeg med du drikker nok vann? Anonymkode: e1153...48c
Djungelvrål Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En slik en i løpet av en halvtime så renner det ut av deg. Ikke spør meg om hvorfor, men mistenker at de bruker samme stoff som lakseingsmiddel er laget av i iskremen. Anonymkode: c8dba...c91 Hvis den inneholder maltitol, eller xylitol er nok det grunnen. Samme effekt får man av å f.eks spise en hel eske ricola uten sukker. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 Jeg har det på samme måte som deg bortsett fra at jeg er dobbelt så gammel. Min løsning er dobbelt dose probiotika hver dag. Går fremdeles sjelden på do, c hver 5te dag men det gjør ikke så vondt og jeg har ikke de smerteanfallene hvor magen er helt på bærtur som du beskriver. Anonymkode: 599e7...e5a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Chiafrø er veldig effektivt. Du kan legge de i bløt og bare spise en skje med et glass vann til, men de ser ut som og føles som froskegg, så jeg anbefaler å spise dem i mat. Jeg bruker de i brød, knekkebrød, pannekaker, vegetariske middsagskaker etc. Vet mange lager kjøleskapsgrøt med de, men det synees jeg personlig blir litt ekkelt. Anonymkode: 6d9b8...959 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Få tak i Medical Medium's bok Medisinsk Klarsynt, og følg mage- og fordøyelsesrådene der. Jeg ble kvitt forstoppelse, oppblåsthet og sure oppstøt ganske raskt etter jeg begynte med det. Anonymkode: 2e4c4...a52
tussi680 Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 Hvor mye drikker du i løpet av dagen? Det er viktig for kroppens væskebalanse og få den til å virke normalt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 Hadde noe lignende deg, men ikke helt likt, jeg fikk magesmerter og magekramper der jeg lå å vrei meg i smerte, for så 2-3 turer på toalettet med diare de neste 30-40 min. Levde slik i mange mange år, lege fant ikke utav det. Jeg begynte selv å skrive matdagbok, med + og - alt etter hvordan det gikk etter måltidene. Etter noen uker ++ kunne jeg lese av et mønster av hvilke matvarer jeg tålte dårlig, og kuttet dem ut. Har siden da fått et nytt liv uten magesmerter og magekramper og diare. Anonymkode: 08485...cf5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Før i tiden brukte de Atkinson dietten til å finne ut hva den enkelte tåler og ikke. Det tar lang tid å komme i mål og krever noen ofre i matveien. Du må hvertfall få i deg mye olje. Laktulose hver dag morgen og kveld. Fysisk aktivitet er viktig. Alle legemidler med morfin er forstoppelse så bruk aldri morfinpreparater til å lindre magesmerter. Spis svisker og frø. Kaffe er faktisk avførende for de fleste. Jeg har lært meg å like kaffe av nettopp den grunn. Så er det stress.. begynn dagen med et par kopper kaffe og ta deg tid til å slappe av eller meditere før du begynner dagen. Anonymkode: fb620...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Det som hjalp for den ene trenger ikke å hjelpe en annen, men alt bør forsøkes, noteres ned for ettertiden og lykke til, ts. Anonymkode: 6d37f...1f8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 6 timer siden, Løvekvinnen21 skrev: Hei. Jeg er en jente på 24 år som har slitt med kronisk forstoppelse i mange år (og mageproblemer hele livet). Jeg har prøvd alt, og tyr derfor til Kvinneguiden for å høre om det er noen som har opplevd/opplever det samme som meg. Som oftest går jeg på do kanskje hver 3. eller 4. dag. Noen ganger får jeg veldig vondt i magen rett etter jeg har klart å bæsje litt, og så får jeg sinnsykt vondt etter hvert som jeg får ut mer og mer. Til slutt ender det med diaré, og selvom jeg har fått ut alt så kan jeg ha vondt i magen hele neste dag også. Dette skjer heldigvis veldig sjeldent, men det er så fælt å ligge og vri seg sånn i smerten. Når dette skjer begynner jeg å tenke på om jeg er gravid og om fødselen er i gang, men jeg har aldri vært gravid altså😂 De verste smertene kommer i «anfall», og når de kommer så dør jeg (nesten). Jeg har tatt alle mulige allergiprøver (cøliaki, hvete, laktose, melk, osv.). Jeg har tatt gastroskopi og koloskopi (uten funn). Jeg har hatt gynekologisk undersøkelse hvor alt så fint ut. Jeg har til og med tatt avføringstransplantasjon. Det hjalp i to måneder, men så kom det tilbake. Jeg har prøvd å ikke spise gluten i to måneder for et par år tilbake, og for et halvt år siden prøvde jeg meg på lavFODMAP-dietten. Jeg ble ikke bedre i magen mens jeg gikk på dietten, men da jeg sluttet klarte jeg faktisk å gå på do hver dag i nesten en måned, før forstoppelsen kom tilbake. Ellers spiser jeg ganske variert og er veldig opptatt av å ha et sunt kosthold. Jeg prøver å være i litt aktivitet, men tidligere når jeg har vært i mye aktivitet så jeg likevel slitt med forstoppelse. Jeg har tatt mye forskjellig avføringsmidler, og mye av det funker, men jeg ønsker jo ikke å måtte gå på det resten av livet (mange av midlene gjør at jeg promper ofte og det lukter helt for jævlig). Jeg føler jo det må være en naturlig forklaring på dette. Jeg aner bare ikke hva... Er det noen som kjenner seg igjen, og som har tips til hva jeg kan gjøre? Og ja, jeg drikker mye vann. Drikker sjeldent noe annet enn vann faktisk. Takker for svar på forhånd❤️ Jeg har hatt en del tarmproblemer selv og mye har med kostholdet å gjøre. Jeg vet hva jeg kan spise og ikke. Jeg spiser ren mat fra bunnen helst, kan ikke spise vanlig brød, må passe meg for melkeprodukter i større doser etc. jeg pleier å skjære opp poteter i små terninger og tilbereder de i ovnen til de blir sprøde og bruker helst rapsolje til alt, spiser grønnsaker, pølser som kappes opp i biter eller rent kjøtt, indisk blir jeg aldri dårlig i magen av uansett hvor mye jeg spiser, ris, soyasaus, sursøtsaus, vårruller, laks. Man kan lage mange gode og billige sunne retter som er rene og gode så lenge man bruker riktig krydder. Er også godt med oystersaus som passer til laks også. Anonymkode: 89581...226
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 Har du prøvd sterk indisk mat? Eller en kebab med ekstra sterk saus? Anonymkode: 76303...fd2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 Høres utrolig ubehagelig ut, du har min sympati! Jeg tenker som noen over nevnte at matdagbok er lurt. Da ser du fortere om det er et mønster, kanskje noe du ikke engang har tenkt over før. Så er det noen som nevner fett i maten? Det kan være en idee å prøve ut mer fett i form av sunne oljer eller ev god, gammeldags lakserolje (castor olje) som man brukte før mot forstoppelse? Anonymkode: b96ef...f34
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 Sliter som deg med kronisk alvorlig forstoppelse og følt jeg har prøvd alt -men det som funket best for meg av alt jeg har prøvd er fiberHusk ett par ts om dagen -da kommer jeg sånn passe på do hver dag og jeg er kvitt mye av den oppblåste følelsen og skjærende magesmerter. Har også brukt Vi-Siblin men merket en del luftprobelematikk ved bruk av den. Begge disse produktene fungerer for forstoppelse og diaré. Så må man huske det at dette ikke fikser det opprinnelige problemet men det hjelper slik at magen fungerer bedre og det blir mindre symptomer og stress rundt mage for min del. Anonymkode: 26a71...f97
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 Jeg hadde det på samme måte i mange år, og var igjennom mange av de testene du nevner. Jeg fikk til slutt medisinen Constella på blå resept, og den hjelper veldig. I perioder bruker jeg også Vi-siblin en gang hver dag. Har du prøvd Constella? Anonymkode: f98ab...99d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 Jeg syns avocado, linfrø og kaffe hjelper på fordøyelsen. Anonymkode: 29c4e...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå