Gå til innhold

mitt familiemedlem kjører rundt ruset. skal jeg kontakte politiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som er i slutten av tyveårene. Han er det man kan kalle en velfungerende rusmisbruker da han har fast jobb og livet på stell sånn ellers. Han har bil og eier et hus i landlige strøk.  Han har før hvert åpen om at han har vert avhengig av anfetamin, rivotril og blåvalium. Han har hatt en lang periode hvor ting har gått bra. men nå er han utpå igjen. Han kan ringe den ene dagen og ikke huske at han har ringt noen dager etterpå. folk har møtt han på senteret og ute ellers på butikken og har virket kjemperuset. Blandt annet pratet dobbelt så høyt som de andre tilstede. ( aldri truende eller noe slikt) Han har også sittet i soffaen og holdt på å sovne flere ganger når han har vert på besøk.

vi  har pratet med han om  viktigheten av å ikke kjøre bil i denne tilstanden. Dette er han helt enig i og at det skal han ikke gjøre. Men han er observert flere ganger i bil alikevel. Tror rett og slett ikke at han husker at han har kjørt bil. 

Jeg har veldig lyst til å ringe å si ifra til politiet om dette.   Men vet at det vil få store konsekvenser for han om han mister lappen da han bor på landet uten bussforbindelser. Han trenger bilen for å komme til jobb også.  han er også avhengig av lappen i jobb ( han kjører ikke på folk) og heller ikke transportsmiddel som kjører fort. Hva gjør man i en slik situasjon? jeg er redd han skal bli veldig deprimert av å miste jobben og at han må selge huset. ( tidligere sliti med tunge tanker ) og et selvmordforsøk. Han er veldig glad i jobben sin. 

Samtidig er jeg redd han skal skade noen uskyldige. Hva ville dere gjort ? Han mener selv at han ikke trenger avrusning da han ikke føler selv han ikke har et problem. På påstandene om ruskjøring sier han at det har han ikke gjort. Selv om jeg har sett det selv. Han husker ikke at han møtte på meg den dagen heller. 

Anonymkode: 56b95...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gadd inte läsa hela saken ens, svaret är JA!!!

• Liker 34
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg orket heller ikke lese hele innlegget - men JA man anmelder ruskjøring, hver gang, uten unntak.

Skrevet

Leste heller ikke hele, bare overskriften. 

JA, du må si i fra til politiet.   (Jeg vet det er vanskelig, men jeg har gjort det selv)

Anonymkode: f910c...07a

• Liker 10
Skrevet

Les hele hver så snill for å få litt innblikk i situasjonen

• Liker 2
Skrevet

Konsekvensene for å miste lappen kan være ille for ham, men det kan også redde livet for andre. 

En mulighet er innleggelse. En jeg kjenner hadde alkoholproblemer. Fastlegen tok tak og sa at "enten legger du deg inn for helgen og fortsetter behandling etterpå, eller så tar vi førerkortet ditt" 

Nå har dette familiemedlemmet kjørt i ruset tilstand flere ganger allerede, så jeg vet ikke om det er mulig å få til en slik ordning. Jeg ville satt meg ned med dette familiemedlemmet og sagt at jeg kommer til å varsle politiet med mindre han drar til fastlegen og får ordentlig hjelp. Innleggelse over noen dager-uker hadde vært best. Han må også være ærlig med fastlegen om at han har kjørt i ruset tilstand. Da får han både hjelp, og ansvaret for hvorvidt førerkortet ryker eller ikke er noen andres ansvar. 

Anonymkode: 894f4...5a8

• Liker 15
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen ursäkt för det han driver med, därav finnes det heller ingen grund i att läsa hela. Han har selv valt att köra rusat og får ena og alene stå för konsekvenserna, det är inte ditt problem.

Så ja politianmälan är enda du skall göra, efter det är de faktiskt inte ditt problem.

Endret av Marwin
  • Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg orket heller ikke lese hele innlegget - men JA man anmelder ruskjøring, hver gang, uten unntak.

Støtter vedkommende! Tenk på konsekvensene det kan få. Han kan jo kjøre inn i en bil hvor det sitter en hel familie. 

Anonymkode: a782b...e56

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lese hele innlegget endrer ikke svaret mitt.

Som jeg skrev, jeg vet det er vanskelig,  det er mange hensyn man tenker på, men til syvende og sist er det ingenting som betyr mer enn å beskytte livet til den som kjører ruspåvirket,  og alle de han kan møte.

Anonymkode: f910c...07a

• Liker 9
Skrevet

Ja anmeld. Ikke sy poser under ermene og tro det ikke vil skje ulykke. Det er bare snakk om tid. Dreper han noen i ruset tilstand må han i fengsel og får klekkelig erstatningskrav. Ikke nøl med å anmelde.

Anonymkode: 630c1...c0b

• Liker 13
Skrevet

Han ødelegger i hvert fall livet sitt om han tar livet av noen når han kjører i ruspåvirket tilstand. 

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste hele, men det har uansett ikke noe å si. Svaret er JA.  Du kan ikke unnskylde ham. Å kjøre ruset er FARLIG, og om han skulle skade noen uskyldige, eller seg selv, ville det være mye verre for alle parter. 

Det er ikke engang noe å diskutere.

Anonymkode: 8c391...939

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med han om det. Att han må slutte og att neste gang du ser han må du melde han fordi det ikke er trygt overhode å kjøre rundt med amfetamin og beroligende i kroppen. Gi han en sjanse, for det er helt sykt vanskelig og få tatt opp igjen lappen når man blir tatt for ruskjøring som ikke er alkohol. Han må avgi urinprøver i 2-3 år som han må betale for selv, og det blir kjempe dyrt. I tilegg til teoriprøve og oppkjøring og bot. 

Anonymkode: c6f4d...530

Skrevet

Hadde folk anmeldt han han første gang han gjorde noe kriminelt hadde dere sluppet problemet nå. Du burde uansett anmelde, krasjer han ruset har i hvertfall øydelagt livet hans. 

Anonymkode: 3e78e...b50

• Liker 6
Skrevet

Han har muligheter. Lappen får han tilbake, men den personen som blir drept av han kommer aldri tilbake, og livet til familien blir aldri det samme igjen. Hva er verst? Ikke vær egoistisk nå, gjør det rette, ikke det som føles mest behagelig.

Anonymkode: 01a1b...1c3

• Liker 4
Skrevet

Ja!! 

ferdig snakka 

Anonymkode: 4ef66...5e0

• Liker 1
Skrevet

Ingen slipper unna konsekvenser, uansett om det er familie eller ikke. Jeg hadde selv sagt i fra om det så var en fremmed, en venn eller min egen mamma eller pappa, og jeg håper de hadde gjort det samme for meg. Å være i slekt gir en ikke et frikort fra konsekvenser.

Anonymkode: 0dfcf...21f

• Liker 3
Skrevet

nytter ikke å snakke med rus-avhengige. De sier hva som helst, bare for å få deg roligere. De forandrer seg ikke og kommer til å fortsette med rusingen.

Anonymkode: 0be81...6a8

• Liker 6
Skrevet

Om han stapper i seg benzodiazepiner som du nevner, så gir en egentlig faen i alt. Filteret for hva som er "rett og galt" blir rett og slett borte. Og en ser det ikke helt selv. Om han i tillegg tar så store doser at han holder på å dyppe av ? 

Han trenger hjelp. 

Han trenger å åpne øynene, komme seg ut av den verden han nå er i. For en blir blind på seg selv. 

En anmeldelse er kanskje akkurat det som skal til for å innse alvoret. 

Vet ikke hva som skjer om en anmelder, men de vil vel besøke han og si at de har fått tips om at han har kjørt i ruspåvirket tilstand. Tar de prøver ? Aner ikke. Sannsynligvis ikke. Må vel egentlig ta han på "fersken". Men likevel, han vil forhåpentligvis innse alvoret. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene for å miste lappen kan være ille for ham, men det kan også redde livet for andre. 

En mulighet er innleggelse. En jeg kjenner hadde alkoholproblemer. Fastlegen tok tak og sa at "enten legger du deg inn for helgen og fortsetter behandling etterpå, eller så tar vi førerkortet ditt" 

Nå har dette familiemedlemmet kjørt i ruset tilstand flere ganger allerede, så jeg vet ikke om det er mulig å få til en slik ordning. Jeg ville satt meg ned med dette familiemedlemmet og sagt at jeg kommer til å varsle politiet med mindre han drar til fastlegen og får ordentlig hjelp. Innleggelse over noen dager-uker hadde vært best. Han må også være ærlig med fastlegen om at han har kjørt i ruset tilstand. Da får han både hjelp, og ansvaret for hvorvidt førerkortet ryker eller ikke er noen andres ansvar. 

Anonymkode: 894f4...5a8

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt en prat med han om det. Att han må slutte og att neste gang du ser han må du melde han fordi det ikke er trygt overhode å kjøre rundt med amfetamin og beroligende i kroppen. Gi han en sjanse, for det er helt sykt vanskelig og få tatt opp igjen lappen når man blir tatt for ruskjøring som ikke er alkohol. Han må avgi urinprøver i 2-3 år som han må betale for selv, og det blir kjempe dyrt. I tilegg til teoriprøve og oppkjøring og bot. 

Anonymkode: c6f4d...530

Enig med disse to. Det er et dilemma dette her, siden han på ingen måte kan fortsette å kjøre rundt ruset. Det er som alle påpeker, det er stor fare for andres liv og helse. Og han vil ikke kunne leve med seg selv uansett hvis han for eksempel kjører ihjel et barn. Da er også livet ødelagt for alltid. 

Men så er det klart at hvis du anmelder ham, og han blir tatt for rus, kommer i politiets søkelys, mister lappen, mister jobben - så havner han i e nedadgående spiral. Kanskje dette fører til at resten av livet hans blir ødelagt. At det er akkurat dette som dytter ham utfor stupet, og i neste omgang blir det både heroin og overdoser. Jeg forstår dilemmaet. 

Rivotril er konstruert for å få folk til glemme. Dette blir iblant brukt som voldtektsdop, og det sier litt om virkningen av dette. Han kan miste hele dager, hele uker, han snakker sant når han sier at han ikke husker. Dessuten mister han alle hemninger av disse pillene. Om han vanligvis ikke ville kjørt bil, så gjør han det når han tar disse pillene. Se for deg at du er så full at du nesten sovner - slik blir dømmekraften hans på disse pillene.

Når han kombinerer dette med amfetamin, så er det en oppskrift på katastrofe. Amfetaminen forsterker alt det andre og gjør ham superintens. Det overdriver dette med å miste hemninger, han blir helt fullstendig katastrofe. Kan finne på å rane en bank og slike ting, det blir så villt at du aner ikke.

Du må stille et ultimatum, men jeg tviler på at du vil nå inn. Du må nok få forhindret kjøringen fysisk, for eksempel ved førerkortbeslag. Kanskje veien å gå er å kontakte kommunens rusteam? Få koblet dem inn slik at han kan begynne å få profesjonell hjelp allerede nå, før det virkelig går galt? Unner deg ikke å stå i den situasjonen. 

Anonymkode: c4c98...044

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...