AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Jeg leier en fullt møblert (håndklær, sengetøy, wifi/strøm.. ) leilighet på døgnbasis. Grunnen til det er at jeg flere ganger i året er på behandling hos en spesialist, og må da være på dette stedet 1-2 uker i slengen men i høst bor jeg der 9 uker sammenhengende. Jeg reiser hjem 16.12 og kommer tilbake i starten av januar, så da kan husverten leie ut leiligheten i et par uker hvis noen er interessert. Han har sagt at ingen har vist interesse for å bo der i julen, så den kommer til å stå tom. Jeg flytter ut med klærne mine 16 desember, og flytter inn igjen 3. januar. Jeg tenker at jeg ikke skal betale husleie de 3 ukene jeg er borte, men utleier mener at jeg skal betale husleie siden jeg skal flytte inn igjen etter nyttår. Hvorfor skal jeg betale husleie da jeg tar med meg alle tingene mine, og vasker leiligheten etter meg? Noen innspill? Anonymkode: b48d5...2db
Jadaomatte Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Selvsagt skal du det.. Skal alle som leier slippe å betale leie hver gang de ikke er hjemme? Hadde du slippet å betale huslån hver gang du reiste vekk? 17
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Sålenge det er uttrykt eksplisitt at utgangspunktet er utleie på døgnbasis, har du alt ditt på det rene. Anonymkode: 1697d...a55 43
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Om du forventer at du skal leie igjen fra 03.januar så mener jeg du skal betale, da blir det som at du kun tar juleferie. Hadde jeg vært utleier så hadde jeg droppet leie ut om du ble vanskelig for dette Anonymkode: 29cc9...991 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, Jadaomatte skrev: Selvsagt skal du det.. Skal alle som leier slippe å betale leie hver gang de ikke er hjemme? Hadde du slippet å betale huslån hver gang du reiste vekk? Betaler du i månedsvis for hotellrom også, selv om du bare bor der et døgn eller 2? Anonymkode: 1697d...a55 23
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Når du leier på døgnbasis skal du selvsagt ikke betale for de døgnene du ikke leier Anonymkode: 7e3e3...8b2 20
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Det kommer jo an på hva som står i kontrakten deres da. Hvis det er døgnbasis som du skriver så skal du jo ikke betale leie i perioden du ikke bor der. Anonymkode: 8749e...896 14
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du forventer at du skal leie igjen fra 03.januar så mener jeg du skal betale, da blir det som at du kun tar juleferie. Hadde jeg vært utleier så hadde jeg droppet leie ut om du ble vanskelig for dette Anonymkode: 29cc9...991 Han leier ut via airbnb så det blir jo litt som å bo på hotell. Han står for kopper og kar, støvsuger, vaskeutstyr sengetøy og håndduker, jeg har kun med meg klær og toalettsaker, så når jeg flytter ut kan han fint leie ut til andre. Siden det er 2 soverom i leiligheten kan han også leie ut det andre soverommet til noen andre som trenger et sted å bo for en kort periode... Ts Anonymkode: b48d5...2db 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Sjekk kontrakten og forhold deg til den Anonymkode: 3d908...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på hva som står i kontrakten deres da. Hvis det er døgnbasis som du skriver så skal du jo ikke betale leie i perioden du ikke bor der. Anonymkode: 8749e...896 Det er ikke kontrakt.. Ts Anonymkode: b48d5...2db
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han leier ut via airbnb så det blir jo litt som å bo på hotell. Han står for kopper og kar, støvsuger, vaskeutstyr sengetøy og håndduker, jeg har kun med meg klær og toalettsaker, så når jeg flytter ut kan han fint leie ut til andre. Siden det er 2 soverom i leiligheten kan han også leie ut det andre soverommet til noen andre som trenger et sted å bo for en kort periode... Ts Anonymkode: b48d5...2db Har du reservert/leid det i en sammenhengende periode, så må du betale. Har du reservert i to bolker skal du ikke betale Anonymkode: 3d908...0ae 10
Jadaomatte Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du i månedsvis for hotellrom også, selv om du bare bor der et døgn eller 2? Anonymkode: 1697d...a55 Så nå at det står døgnbasis.. Ja, da er jeg enig at hun ikke skal betale. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Leier man på døgnbasis så skal man bare betale for de døgnene man faktisk bor der og har sine ting der (som gjør at andre ikke kan bruke husrommet). At han leier ut på døgnbasis og står i fare for å ikke få leid ut i perioder er ikke ditt problem. Anonymkode: afca3...8ff 7
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Du skal i dette tilfellet ikke betale for den tiden du ikke disponerer husrommet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han leier ut via airbnb så det blir jo litt som å bo på hotell. Han står for kopper og kar, støvsuger, vaskeutstyr sengetøy og håndduker, jeg har kun med meg klær og toalettsaker, så når jeg flytter ut kan han fint leie ut til andre. Siden det er 2 soverom i leiligheten kan han også leie ut det andre soverommet til noen andre som trenger et sted å bo for en kort periode... Ts Anonymkode: b48d5...2db Sjekk reglement til Airbnb for om du kan ha langtidsleie med opphold/to lange perioder. Du kan jo også vurdere å leie via to forskjellige utleiere, hvis det ikke spiller så mye rolle for deg hvor du er fra januar. Da blir det lettere for husverten din å få andre inn på langtidsleie. Anonymkode: af933...22f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 Du skal ikke betale. Du risikerer at leiligheten ikke er ledig 3.jan.Vil du sikre deg den, må du betale. Hvis det er Airb'n'b så booker du bare i kalenderen deres. Da sikrer du deg leiligheten 3.jan igjen. Er han vrang, så klag til Airbnb. Anonymkode: 75b9a...8d4 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du i månedsvis for hotellrom også, selv om du bare bor der et døgn eller 2? Anonymkode: 1697d...a55 Man inngår en avtale i det man bestiller, og angir eksakte datoer. Enkelte rom kan avbestilles på x dagers varsel. Enkelte rom er ikke refunderbare. Man er i ingen tilfeller garantert at rommet fortsatt er ledig 14 dager senere om man først flytter ut uten å betale. Anonymkode: 43586...965
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 Jeg ble nå en smule usikker. Hva har du avtalt? Har du tidligere avtalt at du skal bo data X til Y hvor julen er inkludert, og dette er noe du endrer nå til å ikke inkludere julen? Eller avtaler dere perioden du skal leie litt sånn fra uke til uke? Hvis du har avtalt fra X til Y med julen inkludert, er det nå en endring som medfører en avbestilling. Det er da ikke helt selvfølgelig at dette kan gjøres med betalingsfritak. Hva sier reglene om ombooking?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 Jeg har betalt t.o.m 16.12 og laget avtale at jeg flytter inn igjen 3.1. Ts Anonymkode: b48d5...2db 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har betalt t.o.m 16.12 og laget avtale at jeg flytter inn igjen 3.1. Ts Anonymkode: b48d5...2db Ingen kontrakt? Kun avtale tom 16.12? Skriftlig avtale på at du har nytt leieforhold fra 3.1? Da står du fritt til å flytte, og flytte inn igjen på ny dato, uten å betale. Akkurat som om du hadde booket et hotellrom til 16.12, og booket tilsvarende rom igjen fra 3.1. Har du oppsigelsestid må du betale for mellomperioden. Har du ikke skriftlig avtale om å flytte inn igjen 3.1 kan det være boligen er leid ut til andre. Anonymkode: 43586...965 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå