Gå til innhold

Blokkleiligheter vs mindre bygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etter leilighet og har i utgangspunktet tenkt i blokk, men så har jeg sett et par fine som er i mindre bygg med kanskje fire leiligheter i et hus. Fordeler og ulemper med de ulike?😊 veldig interessert i erfaringer og hva dere tenker er best😊

Anonymkode: 7d65d...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blokk: generelt mere støy, flere naboer å forholde seg til som kan være i varierende grad sinnsyke, sigarettrøyk har en tendens til å lettere sige inn fra naboens balkong e.l. Men ofte mye bedre utsikt, heis, billigere. Nå tenker jeg primært på høyblokk.

Mindre bygg: litt for.. "intimt og koselig" med naboene for min del, jeg foretrekker anonymiteten i blokk. Man blir tettere på hverandre selv om man skulle trodd det motsatte. Not my cup of tea. 

• Liker 1
Skrevet

Et hus med 4 leiligheter er vel som hovedregel et sameie, mens en blokk kan være både et sameie og et borettslag. Så for å sammenligne, må man ta utgangspunkt i det som driftes som et sameie.

Med fire boenheter, har man vel ikke et styre, men istedenfor driftes bygget som et samarbeid mellom de fire enhetene. Man har mest sannsynlig en som har hovedansvar for at fellesutgifter betales, og jeg tenker, at jo mindre antall enheter, jo mer avhengig er man av at samarbeidet er godt for at alt skal gå greit for seg. Dette gjelder f eks jevnlig vedlikehold og drift, men også når det er behov for mer økonomiske krevende utgifter, f eks nye fasader, vinduer, tak osv.

En blokk som er driftet som et sameie, er ledet av et styre som er valgt av sameierne. Det betyr at styret har hovedansvar for daglig drift og vedlikehold, men også å legge frem forslag om større økonomiske tiltak. Det er flere å fordele utgiftene på, og ettersom det er et styre som har ansvar, trenger ikke alle å involvere seg i avgjørelsene.

Jeg vet ikke hvordan det er med mindre hus som har f eks 4 enheter, men et større sameie har som oftest en mer erfaren aktør som del av driften, f eks OBOS. De kan hjelpe til med regnskap osv.

Personlig ville jeg foretrekke blokk, da jeg tenker at det fort kan bli uenigheter i et mindre sameie. Men det er kanskje fordi jeg ikke har erfaring med det.

Anonymkode: b4ec1...309

Skrevet

Det ser ut til at den jeg er mest interessert i består av 32 leiligheter fordelt på bygg med fire i hvert, så da er det vel et litt større sameie? Kanskje ikke så gale da?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg fraråder de små sameiene uten styre og der et rævhol kan blokkere et hvert fremskritt. 

Moderne blokker har ikke disse problemene med at det er lytt. Vær obs på innsyn og utsyn - koselige gatetun med åpne gangbalkonger kan bety at alle naboer ser rett inn i stue og soverom tvers over tunet. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut til at den jeg er mest interessert i består av 32 leiligheter fordelt på bygg med fire i hvert, så da er det vel et litt større sameie? Kanskje ikke så gale da?

Jeg bor i borettslag med 28 enheter. Det er rekkehus med boenheter oppe og nede. 

Anonymkode: f7e89...de3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i borettslag med 28 enheter. Det er rekkehus med boenheter oppe og nede. 

Anonymkode: f7e89...de3

Hvordan synes du det er? Har du erfaring med blokk å sammenligne med? 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spør du om egentlig? Er det selve utformingen av bolighuset du lurer på, eller er det organsieringen?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spør du om egentlig? Er det selve utformingen av bolighuset du lurer på, eller er det organsieringen?

Alt av erfaringer😊

Skrevet

Ville ha foretrukket blokk i borettslag. Nyere blokker er lydtette og man blir mer anonym.

Anonymkode: e3c44...64b

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av erfaringer😊

OK. Men det er vanskelig å svare når du ikke spesifiserer hva som er vesentlig for deg.

Men sånn generelt vil jeg si at det du ser på, høres greit ut. Du får på en måte mange av fordelene: det er et større sameie, ergo flere å dele utgiftene på, og forutsatt at styret er oppegående, slipper du å involvere deg i den daglige driften om du selv ikke ønsker det. Boligmessig får du kun to flater mot naboen, enten vegg og tak, eller vegg og gulv. Jeg ville valgt øverst, da det kan tenkes at slike bolighus ikke har samme krav til lydisolering mellom enhetene som en blokk har. Du har også færre naboer som potensielt kan være bråkete, røyke på altanen midt på natten osv.

Ulempene er at det til sammen vil bli mer ytre vedlikehold i sameiet, ettersom det er flere yttervegger og tak. Det er også kanskje mer hageanlegg som skal holdes enn i blokkbebyggelse. Bor du øverst, har du neppe heis, og det er vel heller ikke garasje under bakken? Jeg tror du også må regne med at det er flere barnefamilier i en slik bebyggelse, så du må være forberedt på fotballspilling osv (er ikke alle som er glad i slikt), mens i en blokk er det gjerne flere eldre, men også en del unge uten barn. Ergo potensielt mer fester.

Det viktigste er at du har tenkt igjennom om dette er et område og et nabolag du vil trives i og at du har lest deg opp på siste budsjett og generalforsamling, slik at du vet om laget driftes greit og om det er forestående vedlikehold som vil koste penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...