Lille85 Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Hei. Sikkert tusen stykker som har spurt om dette tidligere, men jeg spør igjen! 😝 Nå er jeg 35 år, kjøpte leiligheten jeg bor i for 8 år siden, og innser først nå at jeg burde spart til pensjon for flere år siden! 🤦♀️ Bedre sent enn aldri? 😬 Men, det er jo et hav der ute, så jeg lurer på om dere som sparer til pensjon vil fortelle hvordan dere gjør det og hvorfor dere har valgt å gjøre det sånn? 🌺 Hvis jeg forstår det riktig så er det to forskjellige måter å gjøre det på. Den ene er å spare så pengene blir betalt ut hver måned når du blir pensjonist, og den andre er at du kan ta ut penger som du vil (hver måned, eller feks om du vil kjøpe en bobil). Eller er det helt feil? Noe av det som er viktigst for meg er at barna mine får utbetalt det jeg har spart hvis jeg dør tidligere. Mine foreldre døde ung (49 og 56), så hvis jeg dør ung også må jeg sikre meg at barna mine får de pengene! 😊 Er det noe annet jeg bør tenke over? På forhånd tusen takk for svar!
Gjest Lille Potet Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 (endret) Hold deg unna IPS. De pengene blir for låst. Jeg sparer i 3 indeksfond (global, norden og fremvoksende markeder) og 2 bransje (bioteknologi og teknologi). Denne fordelingen har jeg kommet frem til ved å lese finansblogger, lytte til podcast og lese på diverse forum. Jeg setter inn en fast sum hver måned. Jeg kan ta ut pengene når jeg vil. Jeg sparer til pensjon og en større bolig om ca 10 år. Endret 14. november 2020 av Lille Potet
Cata Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Jeg sparer både her og der. Det som er øremerket pensjon har jeg som "tilleggspensjon" sparing i samme selskap som forvalter pensjonen, men jeg har også diverse mer generelle aksjefond. Har pr i dag 2 forskjellige hos Skagen og 3 via Odin fondssparing. Hvis jeg ikke av en eller annen grunn må realisere de pengene før jeg når pensjonsalder (f.eks. pga flytting/boligkjøp) så blir de gode å finne når jeg pensjonerer meg. Har også en bitteliten sum i IPS, men er litt skeptisk til den siden den er helt låst så vil ikke binde opp for mye der.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Jeg sparer full kvote i ips, dessuten omtrent like mye i "fri" fondssparing. Dessuten pensjon i Statens pensjonskasse. Anonymkode: d270d...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Jeg sparer i fond, via aksjesparekonto. Nå sparer jeg mer enn det jeg trenger i pensjon, men har beregnet hva jeg trenger gitt livsstilen jeg ønsker, og når jeg ønsker å gå av, så slik sett er deler av midlene øremerket pensjon. Har fast trekk hver måned, det er sikrere med tanke på svingninger enn å sette inn mye på en gang. Sparer mest i globalt indeksfond, det er sikker avkastning. Og så leker jeg meg med en del høyrisikofond. Det er penger jeg har råd til å miste. (Men som foreløpig, også under Korona, har kastet mye av seg) Kunne ikke falt meg inn å ha IPS. Men det kan sikkert være riktig om man ikke har egenkontroll om man først har penger på bok. Anonymkode: fb4a4...352
pingeling Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Sparer i IPS for å utsette skatten å kunne investere det videre. Disse pengene er helt låst frem til pensjonsalder. I tillegg sparer jeg i 4 fond som er mer frie midler. Både til pensjonsalder og evt fremtidige investeringer. Sparer også litt i aksjer for moro skyld Har faste månedlige trekk og kjøper litt ekstra i blant når jeg har penger til overs.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, Lille Potet skrev: Hold deg unna IPS. De pengene blir for låst. Jeg sparer i 3 indeksfond (global, norden og fremvoksende markeder) og 2 bransje (bioteknologi og teknologi). Denne fordelingen har jeg kommet frem til ved å lese finansblogger, lytte til podcast og lese på diverse forum. Jeg setter inn en fast sum hver måned. Jeg kan ta ut pengene når jeg vil. Jeg sparer til pensjon og en større bolig om ca 10 år. Om deler av pengene planlegges brukes til pensjon, så er IPS det lureste, fordi man i praksis ikke skatter av gevinsten. Det er i realiteten poenget med utsatt skatt. Man får heller ikke skrevet av ev. tap på skatten, så det er skattesymmetri, men hvem tror man vil tape på aksjer i periode på mange tiår. I tillegg slipper man å få midlene regnet som formue, om man ellers er i formuesskatt-posisjon. Anonymkode: 4c075...df4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sparer i fond, via aksjesparekonto. Nå sparer jeg mer enn det jeg trenger i pensjon, men har beregnet hva jeg trenger gitt livsstilen jeg ønsker, og når jeg ønsker å gå av, så slik sett er deler av midlene øremerket pensjon. Har fast trekk hver måned, det er sikrere med tanke på svingninger enn å sette inn mye på en gang. Sparer mest i globalt indeksfond, det er sikker avkastning. Og så leker jeg meg med en del høyrisikofond. Det er penger jeg har råd til å miste. (Men som foreløpig, også under Korona, har kastet mye av seg) Kunne ikke falt meg inn å ha IPS. Men det kan sikkert være riktig om man ikke har egenkontroll om man først har penger på bok. Anonymkode: fb4a4...352 IPS lønner seg om pengene uansett skal gå til pensjon, fordi i praksis slipper skatt på det du reelt sett investerer. Så hvorfor det ikke kunne falt deg inn er ikke godt å si. Nei takk til gratis penger. Anonymkode: 4c075...df4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: IPS lønner seg om pengene uansett skal gå til pensjon, fordi i praksis slipper skatt på det du reelt sett investerer. Så hvorfor det ikke kunne falt deg inn er ikke godt å si. Nei takk til gratis penger. Anonymkode: 4c075...df4 Tja... Du sier fra deg absolutt all kontroll over pengene i samme slengen, du bestemmer ingenting i forhold til hvor de skal investeres og skulle du komme i en akutt pengekrise er pengene låst og du får ikke brukt dem, selv om de er dine. Jeg foretrekker i hvertfall å sjonglere pengene mine selv og ha mulighet til å ta dem ut når jeg vil. Anonymkode: b041a...f9b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja... Du sier fra deg absolutt all kontroll over pengene i samme slengen, du bestemmer ingenting i forhold til hvor de skal investeres og skulle du komme i en akutt pengekrise er pengene låst og du får ikke brukt dem, selv om de er dine. Jeg foretrekker i hvertfall å sjonglere pengene mine selv og ha mulighet til å ta dem ut når jeg vil. Anonymkode: b041a...f9b Man bestemmer hvordan de skal forvaltes, selv om man ikke har like gode valgmuligheter som ellers. Men man må jo ikke sette alt man har til overs i IPS, selv fordeler jeg. Anonymkode: 4c075...df4 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 jeg ble fortalt av storebrand at det var mulig å få utbetaling tidligere om man ble ufør. men da jeg etterlyste dette skriftlig hørte jeg aldri mer, så er jo usikker🤷♀️ Anonymkode: 32a40...f71
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bestemmer hvordan de skal forvaltes, selv om man ikke har like gode valgmuligheter som ellers. Men man må jo ikke sette alt man har til overs i IPS, selv fordeler jeg. Anonymkode: 4c075...df4 Men du er klar over at du ikke slipper skatt, men at skatten bare utsettes? Anonymkode: b041a...f9b 1
Roadrunner Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Jeg har styrt unna IPS, siden det er såpass fastlåst. Har i stedet valgt globalt indeksfond og setter inn et fast beløp hver måned. I tillegg betaler jeg ekstra ned på boliglånet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Jeg har IPS og indeksfond. Ikke noe boliglån. Jeg er klar over at midler i IPS er bundet, det gjør meg ingenting, jeg har såpass ryddig økonomi ellers. Jeg begynte med IPS fordi jeg har mye dårligere pensjonløsning gjennom jobb enn mannen. IPS holdes utenom i et eventuelt oppgjør. Anonymkode: dd9e8...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 Nedbetalt bolig er en god sikkerhet. Du bør uansett starte å leve livet LENGE før du evt blir pensjonist. Når man blir 67-70år så er jo livet nesten over. Blir matt av slike som plutselig skal starte reising etc da. Jeg er i 40-årene, har pensjonsparing via firmaet med maks % i storebrand. Nedbetalt bolig og globalt indexfond som har gått ca 15% siste årene. Min plan er å selge ALT av eiendeler utenom indexfondet når jeg blir 50år, da skal jeg leve livet. Være fri, kommer til å stoppe å jobbe. Evt jobbe i perioder med et eller annet. Livet er kort det, svært få tenker på det. Du vet heller ikke hvor lenge du lever, tenk en dag er du borte. Du skal dø, det er helt sikkert. Men ingen vil snakke om det, døden er målet i livet. Hva vil du bruke tiden din på til du dør? Gå frem og tilbake på jobb man-fredag, være en lønnet slave? Styrt av andre? Være en robot? Kjenn på dødsangsten, tenk på det HVER dag. EN dag er det over! Anonymkode: 1923a...0c4 1
Gjest Lille Potet Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: IPS lønner seg om pengene uansett skal gå til pensjon, fordi i praksis slipper skatt på det du reelt sett investerer. Så hvorfor det ikke kunne falt deg inn er ikke godt å si. Nei takk til gratis penger. Anonymkode: 4c075...df4 Ikke sikkert jeg lever så lenge? Ender jeg på hjem går pengene til å betale sykehjemsplassen. Jeg må betale skatt når jeg tar de ut. Jeg kan ikke ta de ut når jeg vil. Uttaket må gå over minst 10 år, og minst til jeg er 80 år. Pluss en god del andre bakdeler.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 Jeg sparer i indeksfond og har nedbetalt bolig. Har måntlig trekk til 4 indeksfond + har noen aksjer også. Anonymkode: 592a4...a7e
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du er klar over at du ikke slipper skatt, men at skatten bare utsettes? Anonymkode: b041a...f9b Det går ut på det samme i praksis. Man kan sette inn 40.000 i året, men i praksis setter man bare inn 31.200 siden man får 8800 i skattefradrag. Og tar man utgangspunkt i årlig investering på 31.200 kr så vil det i praksis blir skattefri gevinst, kontra vanlig aksjefond hvor gevinsten beskattes. Såfremt det ikke skjer vesentlige endringer i skattereglene blir det slik. Kan forklare det nærmere om du fremdeles er av en annen oppfatning. Anonymkode: 4c075...df4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: IPS lønner seg om pengene uansett skal gå til pensjon, fordi i praksis slipper skatt på det du reelt sett investerer. Så hvorfor det ikke kunne falt deg inn er ikke godt å si. Nei takk til gratis penger. Anonymkode: 4c075...df4 Hvordan mener du at du betaler skatt på det du setter inn i fond? Gitt at du bruker aksjesparekonto. Og ikke er i posisjon for formuesskatt. Anonymkode: fb4a4...352
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå