Gå til innhold

Lære barna å tro på julenissen eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på hva dere tenker om å lære barna til å tro på julenissen, eller lære barna at julenissen ikke finnes... Hva gjør dere? 

Endret av Litenlinerle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør ikke det.

Delvis fordi jeg ønsker at barna mine kan stole på det jeg sier, og at de skal forstå hvem gavene er fra. Og fordi vi er religiøse og ikke ønsker at Gud og julenissen skal bli plassert i samme kategori (oppdiktede figurer). Vær snill å ikke komme med noe hate ang. dette.

Når det kommer til tannfeen så snakker vi ikke om selve tannfeen, men tanna blir til et pengestykke når det ligger lenge nok i vann. På mystisk vis 😂

Anonymkode: bc59a...046

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør ikke det.

Delvis fordi jeg ønsker at barna mine kan stole på det jeg sier, og at de skal forstå hvem gavene er fra. Og fordi vi er religiøse og ikke ønsker at Gud og julenissen skal bli plassert i samme kategori (oppdiktede figurer). Vær snill å ikke komme med noe hate ang. dette.

Når det kommer til tannfeen så snakker vi ikke om selve tannfeen, men tanna blir til et pengestykke når det ligger lenge nok i vann. På mystisk vis 😂

Når ble julenissen religion? 🤔

Anonymkode: 1ea23...78a

• Liker 17
Skrevet

Husker hvor gøy, spennende og koselig det var med julenissen da jeg var et barn 😊 Mange gode minner! Spesielt den kvelden da julenissen skulle komme!! Pulsen var i hundre!

Vokste også opp i en religiøs familie. 

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør ikke det.

høres ut som et klokt og velbegrunnet måte å gjøre dette på ☺️  

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Kenelz skrev:

Husker hvor gøy, spennende og koselig det var med julenissen da jeg var et barn 😊 Mange gode minner! Spesielt den kvelden da julenissen skulle komme!! Pulsen var i hundre!

Vokste også opp i en religiøs familie. 

Ja, tror mange har gode minner om julenissen! Så her er det opp til hver enkelt familie å bestemme om julenissen skal eksistere eller ikke, tenker jeg ☺️

Endret av Litenlinerle
  • Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg hadde latt barnet kose seg med tanken om magien og julenissen.

Om barnet hadde spurt konkret om julenissen var en virkelig person ville jeg sagt at han ikke er det. Men at han er et symbol for julen, å gi til andre og det å være snill, empatisk og tenke på andre enn seg selv. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble julenissen religion? 🤔

tror hun tenker på at hun feirer jula i kristen tradisjon og at julenissen ikke tilhører den kristne "julehistorien"

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Jeg hadde latt barnet kose seg med tanken om magien og julenissen.

Om barnet hadde spurt konkret om julenissen var en virkelig person ville jeg sagt at han ikke er det. Men at han er et symbol for julen, å gi til andre og det å være snill, empatisk og tenke på andre enn seg selv. 

Ja, da får du frem et viktig formål med julenissen: symbol på gode sosiale egenskaper 👍🏼☺️ dette har jeg ikke tenkt så mye på, så gøy å høre de forskjellige tankene der ute! 

Endret av Litenlinerle
  • Liker 2
Skrevet

For de fleste barn er julenissen et høydepunkt i julen, Julenissen kan gjerne være et mellomledd som snakker med giverne og formidler ønsker hvis de er viktig hvem som har gitt hva.

Julenissen er en av mange eventyrfigurer i barnas univers, som på ingen måte truer de kristne tradisjoner. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Her har nissen alltid vært en del av julen. Nå er våre så store at de ikke tror lenger, men magien med å dekke på til nissen på kvelden lille julaften og se at han har vært neste dag er fremdeles en viktig tradisjon. Jeg trodde selv på nissen da jeg var liten og det var magisk og flott. Det var heller ikke traumatisk på noe vis å finne ut at han ikke finnes. Det er jo en overgang fra å tro til å bli skeptisk til å forstå at det er tull. 

Jeg ser forresten ikke sammenhengen mellom nissen og gud. I mine øyne er det en selvmotsigelse å bruke det å kunne stole på foreldre som argument mot å lære dem om nissen samtidig som man lærer dem at det finnes en gud.

Endret av Arkana
  • Liker 10
Skrevet
16 minutter siden, Litenlinerle skrev:

tror hun tenker på at hun feirer jula i kristen tradisjon og at julenissen ikke tilhører den kristne "julehistorien"

Aha. Det kan nok være ja.

Skrevet

Jeg ville gjort det om jeg hadde barn. Hvorfor ødelegge den magien ved å fortelle at han ikke finnes? Det oppdager de snart nok uansett. 

Anonymkode: cc037...1f0

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, Arkana skrev:

Her har nissen alltid vært en del av julen. Nå er våre så store at de ikke tror lenger, men magien med å dekke på til nissen på kvelden lille julaften og se at han har vært neste dag er fremdeles en viktig tradisjon. Jeg trodde selv på nissen da jeg var liten og det var magisk og flott. Det var heller ikke traumatisk på noe vis å finne ut at han ikke finnes. Det er jo en overgang fra å tro til å bli skeptisk til å forstå at det er tull. 

Jeg ser forresten ikke sammenhengen mellom nissen og gud. I mine øyne er det en selvmotsigelse å bruke det å kunne stole på foreldre som argument mot å lære dem om nissen samtidig som man lærer dem at det finnes en gud.

Interessant det du sier her, kanskje dette med julenissen kan være en mulighet for barn å utvikle seg på,hvor de får oppleve tro, skepsis og det å avdekke en "falsk sannhet"... samtidig som det gir masse glede i julen mens de fortsatt tror ☺️

• Liker 2
Skrevet

Nå er mitt barn så stor at hun ikke tror på julenissen lengre, men det er klart hun fikk tro på nissen da hun var liten. Uten at det lå noe pedagogisk begrunnelse for det, annen enn gleden, spenningen og julemagien troen ga henne❤️

Anonymkode: 63bf7...922

• Liker 4
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er mitt barn så stor at hun ikke tror på julenissen lengre, men det er klart hun fikk tro på nissen da hun var liten. Uten at det lå noe pedagogisk begrunnelse for det, annen enn gleden, spenningen og julemagien troen ga henne❤️

Anonymkode: 63bf7...922

glede, spenning og julemagi er en god pedagogisk begrunnelse for å tro på nissen, som du selv sier👍🏼☺️

Endret av Litenlinerle
Skrevet

Barn har godt av å tro på noen fantasi figurer når de er små som julenissen, påske haren og tann feen. De finner raskt nok ut i riktig alder at det hele er oppspinn, men vi foreldre trenger ikke å ødelegge denne magien.

• Liker 9
Skrevet

Tror på og tror på .. Nissen kommer hver julaften med noen gaver, men usikker på om noen av barna her faktisk tror at det er nissen 🤣 Men vi skriver ønskeliste til nissen, dekker på til nissen lille juleaften osv; det er jo noe magisk over det hele :) Eldste her er 14 år, og det er ikke sånn ar hun er bitter eller bærer nag for at julenissen egentlig bare er bestefar som alltid er på do når nissen når kommer. De finner ut av de greiene der av seg selv :) Han minste på 5 år sier at han skal sove med et øye åpent så han får et glimt av nissen, det er jo innmari spennende for dem hehe .. 

Anonymkode: 0e6bd...f6b

Skrevet

Jeg har vokst opp med foreldre som var tydelige på at nissen ikke er virkelig. Likever opplevde jeg mine barndoms juler som magiske. Det er noe magisk over at "alle" feirer, over lysene, luktene, tradisjonene, høytiden. Man trenger ikke tro på julenissen for å oppleve julemagi! 

Jeg fikk beskjed om at noen ønsker å tro på nissen, og at jeg derfor ikke skulle fortelle andre barn at han ikke finnes, fordi de som vil må få lov til å tro. Jeg har aldri vært den som fortalte noen om dette, men jeg fikk det jo med meg når vennene mine etterhvert oppdaget sannheten. For de fleste av dem var dette en overgang, sånn som en nevnte tidligere i tråden her, fra å tro, til å tvile, til å avsløre sannheten. For de fleste var dette også uproblematisk. Men blandt mine barndoms venner opplevde jeg to som ble helt ute av seg. Den ene fordi hun opplevde at julen ble ødelagt. Det vedvarte, hun fortalte selv, flere år senere, at julen aldri ble den samme, og at hun i ettertid følte at julen var et skuespill. Den andre fordi hun opplevde det som at foreldrene ikke var til å stole på, og at hvis de kunne lure henne med noe som hun oppfattet som så viktig, hvordan kunne hun da stole på andre ting de sa. 

På bakgrunn av dette velger jeg å fortelle mine barn sannheten. Jeg vet jo at det er fult mulig å skape julemagi uten nissetro. Samtidig vet jeg at selv om nissetro for de aller fleste er uskyldig morro, kan den i noen tilfeller slå galt ut. Jeg vet ikke hva som gjør at den i enkelte tilfeller slår galt ut, dermed tenker jeg, for min del, at det er best å styre unna. 

Anonymkode: c4ec0...d1a

• Liker 5
Skrevet

Når barna var små så hadde vi julenisse og det var stor glede og spennende. Også litt skummelt. Når de var helt små så trodde de på julenissen, men tok ikke så lang tid før de synest nissen lignet veldig på deres fetter. 😅 Noe jeg benektet med et smil. Fortsatt.. så sier jeg at nissen helt klart finnes, nå ler de bare av det. 😅

Anonymkode: e57b5...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...