AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Alle butikkansatte blir i hovedregel sjekket jevnlig i poser man har kjøpt osv. Noen som har erfaring rund skan-kontroll? Jeg har ei søster som har blitt sjekket og omsider havnet i et møte med skan-kontroll. Hun har ikke stjelt, men ble sjekket av sikkerhetsmessige årsaker. Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Hva er skan kontrol? Tviler på at man skal på møte uten veldig sterke mistanker. Trenger ikke å være tyveri hvor man stjeler med seg varer i veska når man går hjem. Men mange ansatte som stjeler kan gjør det ved feks falske returer av varer og ta penger selv i lomma eller at de ikke slår inn varer på kassa dersom noen betaler kontant feks. Kanskje hun har hatt hemmelige kontroller som hr gjort testkjøp med hemne? Anonymkode: bb4ae...76e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Og jeg har noen ganger blitt stoppet i utgangskontroll? Men ikke ransaket el. Hvilken butikkjede jobber hun i? Anonymkode: bb4ae...76e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er skan kontrol? Tviler på at man skal på møte uten veldig sterke mistanker. Trenger ikke å være tyveri hvor man stjeler med seg varer i veska når man går hjem. Men mange ansatte som stjeler kan gjør det ved feks falske returer av varer og ta penger selv i lomma eller at de ikke slår inn varer på kassa dersom noen betaler kontant feks. Kanskje hun har hatt hemmelige kontroller som hr gjort testkjøp med hemne? Anonymkode: bb4ae...76e Jeg vet ikke. Høres litt alvorlig ut, men ifølge henne så ble hun stoppet utenfor ei gang. Noe alle blir utsatt for ei gang iblant. Når hun ble sjekket hadde hun beklageligvis med seg et rundstykke under armen som skulle kastes. De får lov å få med seg boller som skal hives, men Securitas skal såklart ikke få med seg dette. I utgangspunktet har de lov fra butikken, men Securitas vil ikke alltid sjekke slike ting. Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg har noen ganger blitt stoppet i utgangskontroll? Men ikke ransaket el. Hvilken butikkjede jobber hun i? Anonymkode: bb4ae...76e Rema Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Kan jo være noe hun ikke forteller det da. Tviler på de fleste som stjeler er villige til å innrømme det for sine nærmeste. Anonymkode: bb4ae...76e
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 Har blitt sjekket av skankontroll på vei ut etter stengetid, da sjekket de poser og vesker og lommene våre. De stolte på at vi fisker fram tingene selv, ble ikke ransaket liksom. Er bare rutine. Men det er litt rart at dere får lov å ta med rundstykker som skal kastes? Dette skal jo svinnes uansett om det er spiselig eller ei. Synes det er veldig smålig av kjedene at man ikke får verken ansattrabatt, eller ta med ting som skal hives uansett, men samme hva jeg mener. Sånn er reglene, og hadde aldri turt å ta med rundstykke ut uten kvittering, da jobben tydelig har sagt det blir sett på som stjeling. Veldig merkelig at sjefen hennes har laga sånn regel for å være grei, det blir jo bare problemer når det blir kontroll.
Holar Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Hvorfor blander du inn forskjellig vakt og sikkerhetsselskaper inn i dette? Scan Kontroll er et sikkerhetsselskap som jobber bl.a opp mot svinn og tyverier fra butikker, inkludert det å utføre tilfeldige kontroller på ansatte. Securitas er Norges største vakt og sikkerhetsselskap som ikke har noe med selskapet scan Kontroll å gjøre.
Bonitapia Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Mange ganger fått sjekket poser osv når jeg stengte butikken, man vet jo det kan skje og passer jo på å ha kvitteringer 😊
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er skan kontrol? Tviler på at man skal på møte uten veldig sterke mistanker. Trenger ikke å være tyveri hvor man stjeler med seg varer i veska når man går hjem. Men mange ansatte som stjeler kan gjør det ved feks falske returer av varer og ta penger selv i lomma eller at de ikke slår inn varer på kassa dersom noen betaler kontant feks. Kanskje hun har hatt hemmelige kontroller som hr gjort testkjøp med hemne? Anonymkode: bb4ae...76e Scan kontroll er et vakseskskap. Mange arbeidsgivere, butikker mest, utfører internkontroll av ansatte som går hjem fra jobb. Da blir de sjekket om de har med seg ubetalte varer fra butikken. Det heter svinnkontroll. Lovligheten rundt dette er greit så lenge den ansatte samtykker til å bli sjekket. Vakselskap kan ikke utføre ransakelse uten samtykke. Det betyr at politiet skal være tilstede eller gi tillatelse over telefon. "kan jeg se i posen din" og så sier den ansatte "ja".... det er samtykke.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Scan kontroll er et vakseskskap. Mange arbeidsgivere, butikker mest, utfører internkontroll av ansatte som går hjem fra jobb. Da blir de sjekket om de har med seg ubetalte varer fra butikken. Det heter svinnkontroll. Lovligheten rundt dette er greit så lenge den ansatte samtykker til å bli sjekket. Vakselskap kan ikke utføre ransakelse uten samtykke. Det betyr at politiet skal være tilstede eller gi tillatelse over telefon. "kan jeg se i posen din" og så sier den ansatte "ja".... det er samtykke. Men hvorfor må hun i et oppklaringsmøte da med skan kontroll? Hun er engstelig, men vet at hun ikke har gjort noe ulovlig. Det var et rundstykke hun måtte hive i søpla. Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Det trenger ikke være alvorlig. Det stod at det gjaldt rutiner. Det er helt sikkert noe de må oppklare, uten at hun mister jobben grunnet rundstykket hun var uheldig å få med. Hun har jo rett til å forkare seg. Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Ikke bland Skan Kontroll med Securitas. Det er som å blande Rema med Coop. Matvarer som blir funnet under kontroll som det ikke er kvittering på sees på som tyveri. Samme om det kun er 1 rundstykke til 3 kr. Derfor skal nok rutiner sees på. Anonymkode: 61548...974
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bland Skan Kontroll med Securitas. Det er som å blande Rema med Coop. Matvarer som blir funnet under kontroll som det ikke er kvittering på sees på som tyveri. Samme om det kun er 1 rundstykke til 3 kr. Derfor skal nok rutiner sees på. Anonymkode: 61548...974 Jeg trodde det hadde noe med securitas gjøre. Hun er redd det blir anmeldelse for dette, men jeg sier at i verstefall blir det en anmerkning. Rutiner og kontroll må sjekkes på grunn av at hun fikk med seg noe hun egentlig ikke skulle få med, derfor må de gjennom dette møtet nå. Anonymkode: 9a023...ca7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 Helt sikker på at hun fikk lov å ta det rundstykket? Jeg jobber i dagligvare og det er ikke lov å ta med seg så mye som en smule en gang. Anonymkode: b82f8...248
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt sikker på at hun fikk lov å ta det rundstykket? Jeg jobber i dagligvare og det er ikke lov å ta med seg så mye som en smule en gang. Anonymkode: b82f8...248 De har lov å ta med seg, men det er hysj hysj. Kollegaene hennes har tatt med seg brød, boller, stekte boller fra butikken som ikke blir solgt. Men da alltid i smug så ikke kontroller sjekker dem. I dette tilfelle skulle hun kaste det i søpla. Men sikkerhetskontrollen kom før det ble kastet. Kaller ikke dette et tyveri. De er bare pliktige til å kalle opp et møte. Anonymkode: 9a023...ca7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå