AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Jeg er så sliten! Føler på en konstant dårlig samvittighet ovenfor storebroren på 5 år, og dårlig samvittighet ovenfor babyen, som har vært veldig ønsket etter dødfødsel og mange spontanaborter, men jeg lurer nå på hva er det vi har gjort liksom.. livet var jo så behagelig før, storebroren sov hele natta fra han var en uke gammel, og vi hadde det så fint sammen, mens lillebror våkner hver 2. eller 3.time og bruker en del tid på å sovne igjen. Sliter ofte med å sovne på dagen og, og ender med å bli overtrøtt og grinete. Han sover godt i bil og på trilletur men da får jo ikke jeg sovet.. føler ikke jeg rekker gjøre noenting hjemme, alt er bare kaos, og jeg føler jeg ikke har noe tid til storebroren, som kanskje er det verste oppi alt dette her.. Jeg gråter så mye og er så redd hele babytiden som jeg gledet meg sånn til bare blir ødelagt Anonymkode: d1976...c69
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Nei nei. Den blir ikke ødelagt, men noen ganger er babytiden slitsom. Det kan ordne seg. Hvor gammel er babyen? 1) Sørg for at mannen din tar sin del av husarbeidet og at han tar seg ekstra av storebrot på ettermiddagene og ellers når han har fri fra jobb. 2) Senk husarbeidskravene til et mlnimum og gjør løsningene enkle. Mye rot i stua av leker, da setter du lekekasse der i stedet for på barnerommet, f eks. Ferdigmat er fint. Prioriter matlaging, for mat må dere ha. La det være litt rotete. Det trenger ikke være strøkent. Ikke la deg stresse med å strebe etter et perfekt mål. Tenk at målet er at ungene har rene klær, ikke at skittentøykurven er tom og tørkestativet tomt. Tenk at målet er at dere får mat og at ting blir vaska opp så dere har rent dekketøy, ikke at kjøkkenbenken skal være ryddig og strøken. Ta en effektiv husarbeidhalvtime etter leggetid tre dager i uka. Dugnad med mannen i helga. 3) Storebror VIL få mindre oppmerksomhet med søsken, men det er ikke dumt. Søsken er et gode og han er kjempeheldig som får det Ikke sikkert han skjønner det akkurat når han må vente på tur nå, men han er fem! Det går seg til. 4) Du har lov å ikke gjøre noe. Du må ikke være effektiv hele tida. Kryp opp i sofaen, kos med begge barna foran barnetv. Sett deg på golvet med baby mens storebror bygger tårn eller leker med figurer. Når baby sover på dagen, sover du også, om det er mulig (ikke alle det går med). 5) Ta deg noen timer alenetid når mannen er hjemme og gå tur med en venninne, en joggetur eller hva du liker best. Heia deg Anonymkode: 5fc4d...b45 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Oi, du var godt vant med baby nr 1! Det er veldig stor forskjell på babyer altså, mine to eldste sov ikke noe bra, mens nr 3 er en syvsover av dimensjoner. Mitt beste råd er å legge deg sammen med babyen i senga på dagtid. Drit i trilleturer, husarbeid (det kan mannen ta!) og alle slike unødvendige ting - du må fokusere på babyen og deg selv, resten kan vente. Når mannen kommer hjem kan han ta seg av baby noen timer mens bruker tid med eldstemann. Anbefaler også at du legger deg sammen med baby på kvelden, selv om det er kl 19 eller 20 - må man ofte opp på natta må man gjøre natten så lang som mulig. Kjærestetid kan vente akkurat nå. Stemmer forøvrig at en er som en og to er som ti, tror ikke jeg kjenner noen som ikke er enig med meg i det. Når man får nr 1 er det en stor omveltning og man synes man har super travelt. Når man får nr 2 lurer man på hva i alle dager man brukte tiden på når man bare hadde et barn - det er nr 2 som velger lasset. Særlig, synes jeg, når eldste begynner på skolen med fritidsaktiviteter, lekser, vennebesøk og alt som skjer hele tiden, og man i tillegg må ta seg av en liten en + pluss at man skal levere og hente til faste tider to ulike steder. Det er et mareritt en liten stund altså 🙄 Så: kan ikke hjelpe deg så mye annet enn å si at 1) Du er ikke alene om å ha det slik! og 2) sovingen går seg til. Prioriter deg og baby og la mannen ta seg av hus og hjem. Prioriter litt tid med eldste på ettermiddagen og ikke vær red for å overlate baby til pappa når han er hjemme for å legge deg nedpå litt. Skjønner veldig godt den dårlig samvittigheten din, men det er bare en periode. Husk det! 😊 Anonymkode: 9798e...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei nei. Den blir ikke ødelagt, men noen ganger er babytiden slitsom. Det kan ordne seg. Hvor gammel er babyen? 1) Sørg for at mannen din tar sin del av husarbeidet og at han tar seg ekstra av storebrot på ettermiddagene og ellers når han har fri fra jobb. 2) Senk husarbeidskravene til et mlnimum og gjør løsningene enkle. Mye rot i stua av leker, da setter du lekekasse der i stedet for på barnerommet, f eks. Ferdigmat er fint. Prioriter matlaging, for mat må dere ha. La det være litt rotete. Det trenger ikke være strøkent. Ikke la deg stresse med å strebe etter et perfekt mål. Tenk at målet er at ungene har rene klær, ikke at skittentøykurven er tom og tørkestativet tomt. Tenk at målet er at dere får mat og at ting blir vaska opp så dere har rent dekketøy, ikke at kjøkkenbenken skal være ryddig og strøken. Ta en effektiv husarbeidhalvtime etter leggetid tre dager i uka. Dugnad med mannen i helga. 3) Storebror VIL få mindre oppmerksomhet med søsken, men det er ikke dumt. Søsken er et gode og han er kjempeheldig som får det Ikke sikkert han skjønner det akkurat når han må vente på tur nå, men han er fem! Det går seg til. 4) Du har lov å ikke gjøre noe. Du må ikke være effektiv hele tida. Kryp opp i sofaen, kos med begge barna foran barnetv. Sett deg på golvet med baby mens storebror bygger tårn eller leker med figurer. Når baby sover på dagen, sover du også, om det er mulig (ikke alle det går med). 5) Ta deg noen timer alenetid når mannen er hjemme og gå tur med en venninne, en joggetur eller hva du liker best. Heia deg Anonymkode: 5fc4d...b45 Babyen blir 6 uker på mandag. Tror dagens situasjon med korona også gjør at jeg er litt nedstemt, er liksom ikke innafor å gjøre så mye og heller ikke barselsgrupper. Var på hytta forrige helg og det var skikkelig deilig, mye pga at vi dro fra rotet liksom 😅 Det er sikkert mye hormoner og søvnmangel som gjør meg så følsom og trist, og kanskje litt høye forventninger om hvordan ting skulle bli. Takk for tips og råd ♥️ Anonymkode: d1976...c69
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, du var godt vant med baby nr 1! Det er veldig stor forskjell på babyer altså, mine to eldste sov ikke noe bra, mens nr 3 er en syvsover av dimensjoner. Mitt beste råd er å legge deg sammen med babyen i senga på dagtid. Drit i trilleturer, husarbeid (det kan mannen ta!) og alle slike unødvendige ting - du må fokusere på babyen og deg selv, resten kan vente. Når mannen kommer hjem kan han ta seg av baby noen timer mens bruker tid med eldstemann. Anbefaler også at du legger deg sammen med baby på kvelden, selv om det er kl 19 eller 20 - må man ofte opp på natta må man gjøre natten så lang som mulig. Kjærestetid kan vente akkurat nå. Stemmer forøvrig at en er som en og to er som ti, tror ikke jeg kjenner noen som ikke er enig med meg i det. Når man får nr 1 er det en stor omveltning og man synes man har super travelt. Når man får nr 2 lurer man på hva i alle dager man brukte tiden på når man bare hadde et barn - det er nr 2 som velger lasset. Særlig, synes jeg, når eldste begynner på skolen med fritidsaktiviteter, lekser, vennebesøk og alt som skjer hele tiden, og man i tillegg må ta seg av en liten en + pluss at man skal levere og hente til faste tider to ulike steder. Det er et mareritt en liten stund altså 🙄 Så: kan ikke hjelpe deg så mye annet enn å si at 1) Du er ikke alene om å ha det slik! og 2) sovingen går seg til. Prioriter deg og baby og la mannen ta seg av hus og hjem. Prioriter litt tid med eldste på ettermiddagen og ikke vær red for å overlate baby til pappa når han er hjemme for å legge deg nedpå litt. Skjønner veldig godt den dårlig samvittigheten din, men det er bare en periode. Husk det! 😊 Anonymkode: 9798e...6ef Takk for svar ♥️ Ja vi var veldig godt vant med førstemann, hadde vært bedre om de var omvendt, sånn at vi hadde fått den rolige sovebabyen som ikke gråt nå 😄 Mannen min jobber ofte lange dager og, så er mye alene med begge, men heldigvis har han hjemmekontor annenhver uke nå pga korona, så da er han mer tilstede annenhver uke hvertfall! Anonymkode: d1976...c69
tussi680 Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Livets harde bud, vi er ikke født til bare å ha det komfortabelt, det må dessverre noen prøvelser til og, noe dere holder på med nå. Føler med dere, jeg har vært et kolikkbarn i følge mine egne foreldre. De sov omtrent aldri.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Jeg la meg sammen med babyen og ammet i søvne. Ammer gjennom hele natten også frem til hun ble 9 mnd og falt ut av sengen😅 Jeg merket en enorm forskjell fra ett barn og to barn. Med første var det bare kos selv om han også våknet hver 3 time om natten til han var 10 mnd. Anonymkode: 47545...6f5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så sliten! Føler på en konstant dårlig samvittighet ovenfor storebroren på 5 år, og dårlig samvittighet ovenfor babyen, som har vært veldig ønsket etter dødfødsel og mange spontanaborter, men jeg lurer nå på hva er det vi har gjort liksom.. livet var jo så behagelig før, storebroren sov hele natta fra han var en uke gammel, og vi hadde det så fint sammen, mens lillebror våkner hver 2. eller 3.time og bruker en del tid på å sovne igjen. Sliter ofte med å sovne på dagen og, og ender med å bli overtrøtt og grinete. Han sover godt i bil og på trilletur men da får jo ikke jeg sovet.. føler ikke jeg rekker gjøre noenting hjemme, alt er bare kaos, og jeg føler jeg ikke har noe tid til storebroren, som kanskje er det verste oppi alt dette her.. Jeg gråter så mye og er så redd hele babytiden som jeg gledet meg sånn til bare blir ødelagt Anonymkode: d1976...c69 Vet hvordan du har det, og jeg sliter også med slike tanker. Som at de andre ikke får nok fordi den ene krever mer. Det er trist at babytiden, der du skulle kose deg, ble sånn. Og en føler at både baby og andre barn ikke får nok oppmerksomhet og tid. Dette er jo en tid man ikke får igjen når det gjelder baby, og baby trenger og har behov for mye. Men samtidig skal man jo ta vare på den 5-åringen som også har fått liv snudd opp ned, med ny baby i hus, som trenger mor hele tiden. Har ikke noe godt råd til deg, annet enn at det går over. Det blir bedre med tida, men akkurat nå må du holde ut. Selv gleder jeg meg til hver kveld når jeg kan legge meg, men så starter morgenen kl 6 hver dag, så natta blir ikke lang. Når baby i tillegg våkner flere ganger om natta, som din, så blir ikke natta lang nok heller. Anonymkode: 48ec5...f33
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Min baby er 5 uker i dag. Jeg sitter nå med baby sovende på brystet og storesøster i armskroken mens vi ser på Frost 3. Mannen er nede på vaskerommet og bretter klær😅 Sånn må det bare bli en periode. Livet er sånn akkurat nå, og mannen forstår jo at han må fikse i hus og hjem? På hverdager går jeg den første turen ca kl 09 og går en lang tur så jeg får trimmer litt. Så tar vi neste lange dupp sammen i senga. Oppvaskmaskina og alt annet må bare vente. Robotstøvsugeren går runden når jeg triller tur. Anonymkode: 812e3...9df
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min baby er 5 uker i dag. Jeg sitter nå med baby sovende på brystet og storesøster i armskroken mens vi ser på Frost 3. Mannen er nede på vaskerommet og bretter klær😅 Sånn må det bare bli en periode. Livet er sånn akkurat nå, og mannen forstår jo at han må fikse i hus og hjem? På hverdager går jeg den første turen ca kl 09 og går en lang tur så jeg får trimmer litt. Så tar vi neste lange dupp sammen i senga. Oppvaskmaskina og alt annet må bare vente. Robotstøvsugeren går runden når jeg triller tur. Anonymkode: 812e3...9df Frost 2 mener jeg 😅 Anonymkode: 812e3...9df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå