Gå til innhold

Spm om besøk under corona

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har planer om å invitere mine søsken og noen fra svigerfamilien hjemme hos meg. Vi er 9 personer med barn. Er dette lov??? Så lenge alle føler seg friske og ikke har corona symptomer?

Bor i Oslo

Endret av Ayesh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge rådene vi har fått av regjeringen så er det lov. Men bor du i en kommune der de har satt et tak på 5 personer, og det ikke er et råd, men en "lov", ja da kan du få bøter.Her jeg bor er det du beskriver lov, men ikke annbefalt.

Skrevet
3 minutter siden, Ayesh skrev:

Hei

Jeg har planer om å invitere mine søsken og noen fra svigerfamilien hjemme hos meg. Vi er 9 personer med barn. Er dette lov??? Så lenge alle føler seg friske og ikke har corona symptomer?

Ikke hvis du bor i Bergen eller omegn, her er det max 5.

Ellers er det teknisk sett lov. Men er det egentlig lurt? 40-80% av smittede har ingen symptomer og smitte spres oftest i private hjem. Også selv om man vasker og spriter, har eget håndkle osv. Virus lever godt i luften, og det er så bitter anger etterpå når smitte har spredd seg til 3-4 husstander.

• Liker 2
Skrevet

Du må se hva reglene er for din kommune. Er det maks 5 personer som er grensen så er det ikke lov uansett. Er det maks 10 så er det vel lov med 9 personer.

Skrevet
2 timer siden, Ayesh skrev:

Hei

Bor i Oslo

Lov eller ikke. Bruk sunn fornuft og la være. Man kan ha corona selv om man føler seg frisk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker ikke reglene i Oslo nå. Mulig det er maks 10?

Men det er lov til å tenke selv, uavhengig av regler. Er det lurt? Hvordan lever dere som nå skal møtes? Hvor stor er risikoen for at noen kan være smittet uten å vite det? Kan alle sitte med minst 1 meter, aller helst 2 meter, avstand?

Min samboer er så å si bare hjemme, han har hatt hjemmekontor siden mars. Han er neppe smittefarlig for noen. Jeg jobber i barnehage. Gjett hvem av oss som ville være tryggest å invitere noe sted ;) Er derfor jeg spør hvordan disse som skal samles lever...

• Liker 3
Skrevet
17 hours ago, Ayesh said:

Er dette lov??? Så lenge alle føler seg friske og ikke har corona symptomer?

Det er lov, men på ingen måte anbefalt.

Du bør utsette til ting roer seg.

• Opprett ny...