AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Min samboer vil ikke selge boligen, men sier han ikke klarer sitte med den når jeg flytter. Dette er også grunnen til at jeg har blitt, kanskje lengre enn det har vært bra. Lånet er på 2,5mill og han tjener ca 500/600 tusen i året. Vi har 3 barn. Har tenkt tanken på å være "dumsnill" og ikke forlange å få med meg noe. Noen i samme situasjon der banken har godtatt å beholde bolig? Anonymkode: 13ca2...4ad
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Eneste grunn til å la han få huset og han skal klare det, er jo hvis han får ha barna til hverdags, for bidrag, kjøpe ut deg mm vil jo gjøre han ikke klarer avdragene, selv om 5xinntekt er tilstede. Dette er jo da uten bidrag. Skal dere dele på barna, så hadde det vel vært ok at du også hadde bolig du eide, slik du viste du slapp og flytte? Anonymkode: 984f9...b8a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Så du skal være dumsnill og la han sitte med huset mens du skal leie deg en leilighet der du ikke har plass til barna dine? Er det det du tenker? Du må tenke på deg selv og dine barn, du også skal ha ett sted å bo, du også skal ha plass til barna, da trenger du å bli kjøpt ut av boligen slik at du har penger til å kjøpe deg selv noe. Med mindre du altså ikke skal ha barna og ikke trenger plass til de. Anonymkode: 17999...c63 13
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min samboer vil ikke selge boligen, men sier han ikke klarer sitte med den når jeg flytter. Høres ut som han prøver å tvinge deg til å bli. Hvilken løsning ser han for seg? Anonymkode: e60a8...2d0 1
Jolsen Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min samboer vil ikke selge boligen, men sier han ikke klarer sitte med den når jeg flytter. Dette er også grunnen til at jeg har blitt, kanskje lengre enn det har vært bra. Lånet er på 2,5mill og han tjener ca 500/600 tusen i året. Vi har 3 barn. Har tenkt tanken på å være "dumsnill" og ikke forlange å få med meg noe. Noen i samme situasjon der banken har godtatt å beholde bolig? Anonymkode: 13ca2...4ad 2.5 mill klarer han fint å betjene med 5-600k, banken krever at inntekt dekker 20% av lånet. Høres mer ut som et forsøk på å få deg inn på akkurat de dumsnille tankene du nettopp nevnte. 9
Million Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, Jolsen skrev: 2.5 mill klarer han fint å betjene med 5-600k, banken krever at inntekt dekker 20% av lånet. Høres mer ut som et forsøk på å få deg inn på akkurat de dumsnille tankene du nettopp nevnte. Det kommer jo an på hva slags annen gjeld han eventuelt måtte sitte med fra før. Billån? Studielån? Forbrukslån og kredittkort? Alt dette trekker ned. I tillegg trekker hvert av barna ned på lånesummen man får låne til bolig, da bankene (helt riktig) vet at barn er dyrt å drifte, de koster mye i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Han vil ikke selge, men klarer ikke sitte med den alene? På tide og fortelle denne mannen at han ikke kan få i pose og sekk, han må ta et valg. Dessuten synes jeg det er rart om han ikke greier det lånet alene. Anonymkode: 5c77c...709 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 Om han ikke har råd til å sitte på den, så må han selge da. Som de andre sier her, så er forholdet mellom lønn og lån helt akseptabelt. Han burde kunne betjene den boligen alene på sin lønn. Avhengig av hvor dere bor, så tenker jeg det skal godt gjøres å finne en OK bolig med plass til 4 personer til mindre enn 2,5. Anonymkode: 27fe9...813
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Men Ts må kjøpes ut, vi vet ikke hva verdien på boligen er, men dersom taksten på boligen er f.eks 5 millioner øker lånet så mye at det ikke er sikkert at han har råd, han må også ut med en engangssum for dokumentavgift. Dersom han ikke har råd til å overta boligen må du vurdere om du kan leie en annen bolig, mens du fremdeles eier din del av boligen, og han kompenserer deg for det i form av at han leier 50 % av din bolig. Dette krever gode avtaler (les med advokat) ift når du skal kjøpes ut, (f.eks innen 5 år etc). Du vil også måtte skatte av gevinsten når boligen selges senere. For at dette skal være aktuelt må dere ha barnas beste som hovedargument (ikke han), samt ha ett svært godt samarbeid. Dette vil også gjøre at du ikke vil kunne kjøpe noe selv, og begrense dine reetablerings muligheter. Det er mye som kan gå galt med det, og det beste er at han kjøper deg ut, til takst, eller dere selger boligen sammen. Har han familie som kan være medlåntakere? Anonymkode: cd453...a44
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Nei, TS, du skal ikke gi fra deg en bolig som du har vært med å betale ned på fordi du er så opptatt av å komme deg bort, har en eller annen dum dårlig samvittighet for noe i forholdet eller lignende. Du har krav på å ta med deg de verdiene du har vært med å skape, ikke la deg lure til å tro noe annet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker said: Han vil ikke selge, men klarer ikke sitte med den alene? På tide og fortelle denne mannen at han ikke kan få i pose og sekk, han må ta et valg. Dessuten synes jeg det er rart om han ikke greier det lånet alene. Anonymkode: 5c77c...709 Spørsmålet er vel heller om han har råd til å betale ut TS sin andel av boligen. Anonymkode: 38e28...b96
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Du vil også måtte skatte av gevinsten når boligen selges senere. Anonymkode: cd453...a44 Jeg er ikke helt uenig i at huset bør selges, men akkurat dette er ikke nødvendigvis sant. Det finnes egne skattemessige unntak ved samlivsbrudd, bl.a. om man må skatte av gevinst av en bolig man ikke har bodd i. Jeg fikk en forhåndsuttalelse fra Skatteetaten før jeg flyttet ut og skattet ikke av gevinsten på huset jeg eide med eksen. Det var dårlig marked da vi prøvde å selge første gang så han ble boende og jeg kjøpte nytt ved hjelp av min mor. Vi solgte etter et par år, ingen av oss måtte skatte. Dette går under paragrafen om å være forhindret fra å bo i boligen, husker ikke hvilken det er. Sannsynligvis er regelen der nettopp for at den ene skal kunne være grei å la den andre bo en stund i felles bolig uten å tape masse penger. Det er mulig at det nå gjelder kun når den ene leier, det er også noen regler om skattefri inntekt på to boliger samtidig, så sjekk det uansett opp selv. Anonymkode: edf44...a4e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke helt uenig i at huset bør selges, men akkurat dette er ikke nødvendigvis sant. Det finnes egne skattemessige unntak ved samlivsbrudd, bl.a. om man må skatte av gevinst av en bolig man ikke har bodd i. Jeg fikk en forhåndsuttalelse fra Skatteetaten før jeg flyttet ut og skattet ikke av gevinsten på huset jeg eide med eksen. Det var dårlig marked da vi prøvde å selge første gang så han ble boende og jeg kjøpte nytt ved hjelp av min mor. Vi solgte etter et par år, ingen av oss måtte skatte. Dette går under paragrafen om å være forhindret fra å bo i boligen, husker ikke hvilken det er. Sannsynligvis er regelen der nettopp for at den ene skal kunne være grei å la den andre bo en stund i felles bolig uten å tape masse penger. Det er mulig at det nå gjelder kun når den ene leier, det er også noen regler om skattefri inntekt på to boliger samtidig, så sjekk det uansett opp selv. Anonymkode: edf44...a4e Flott! Men det er uansett en dårlig ide å sette sitt eget liv på vent og miste økonomisk handlerom fordi en skal være «snill». Anonymkode: cd453...a44 1
Jadaomatte Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 Ikke gjør dette til ditt problem. Du vil gå fra han, du vil ha din del, om han vil sitte med en bolig han ikke har råd til, det er, som sagt, ikke ditt problem. 3
Ginny Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 Lånet er på 2,5, det burde han klare fint, men klarer han å betale deg ut? Vil tro dere ikke nettopp har kjøpt denne boligen? Det er mange ting som samlet gjør dette umulig å svare på. Har han masse annen gjeld? Hva slags samværsavtale har dere? Har du en annen bolig? Hvor mye tjener du? Hvor gamle er barna? 2
cattleya Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 Han vil ikke selge, men har ikke råd til å bo?🥴 noen må forklare han at «That’s a you problem». 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 Du, dette er ikke ditt problem. Dere skal ikke leve sammen lengre. Han kan fint betjene det lånet med den inntekten, men han må betale deg ut eller så man han selge. Han må snakke med banken. Du skal ikke godta at penger du har i huset der blir hans. Ikke vær dumsnill! Hvordan skal du få råd til ny bolig, hvis ikke du får penger fra nåværende bolig? Har han tenkt å sette deg og barna på gata? Nei, her må han kjøpe deg ut, eller selge. Det er ikke andre valg, og du skal IKKE godta noe annet. Anonymkode: 69f1d...81e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 Har ca 600k i inntekt og lån på 3.1 mill. Jeg kjøpte eksmann ut av huset og fikk overta lånet av banken. Fikk derimot ikke låne nod mer for å betale ham ut. Fikk noe i forskudd på arv og måtte ta opp et forbrukslån. Ikke ideelt, men er 3 år siden nå og det har gått bra. synes IKKE du skal gi kall på noe som er ditt, men i mitt tilfelle var eksmann fleksibel på summen jeg kjøpte ham ut for samt tiden det tok å betale ham ut. Det er jeg takknemlig for. Anonymkode: 509a9...dcf
Jolsen Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 På 14.11.2020 den 10.20, Million skrev: Det kommer jo an på hva slags annen gjeld han eventuelt måtte sitte med fra før. Billån? Studielån? Forbrukslån og kredittkort? Alt dette trekker ned. I tillegg trekker hvert av barna ned på lånesummen man får låne til bolig, da bankene (helt riktig) vet at barn er dyrt å drifte, de koster mye i hverdagen. Er man så lite klok at man tar billån så kan man rette litt opp i det ved å selge bilen. Forbrukslån og kredittkort kan man takke seg selv for. Et alternativ er at ts kunne bedt om husleie for halve markedsleia av huset.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/samboer-nekter-a-selge-bolig/ Anonymkode: c7092...c59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå