AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Vi flyttet sammen for få måneder siden og jeg ønsker litt innspill på realistisk budsjett. Her er kostnadene: Boliglån: 12000 Internett: 700 Forsikringer: 1300 Strøm (høst, kan jo øke i vinter): I snitt 1000. Nettleie mellom 6-900kr per nå Kommunale avgifter ol.: 10300kr / ca 850 per måned Så totalt 17000 ca i faste/Felles utgifter per måned Mine egne utgifter (studielån, mobil, lite billån, bensin, bompenger, trening osv): 7000kr Er litt usikker på hans egne utgifter, men er nok mindre enn meg. Felles utgifter deler vi likt og jeg ønsker at vi skal ha noe adskilt økonomi. Altså konto med felles trekk til felles regninger, men at vi selv betaler våre egne utgifter. Utenom det må vi ha felles buffer og gjerne en konto til reise. Hvis mulig hadde det vært ok å stå igjen med litt hver måned som er "egne" penger. Som kan brukes til valgfritt. Feks kafébesøk, om en trenger klær osv, gave til den andre ol. Alternativt en felles fritid-konto (reise, restaurant, andre aktiviteter). Må også ha et matbudsjett. Vi kommer ikke til å orke å snu på hver krone og hele tiden tenke billigst mulig. Vi kan nok spare mye her, men et budsjett på det helt minimumet er nok urealistisk. For oss, spesielt i helgen er god mat noe som vi kanskje kan regne mer som fritid/aktivitet da det blir litt hobby også. Så oppsummering: Jeg skal da betale 15000kr i faste utgifter i måneden. Vi begge tjener ca 30000, så vi har 60000 tilsammen. Så hvis vi trekker fra 60 000-17000-14000 (7000 hver i egne utgifter, jeg vil han hellet beholder mer selv om han har færre utgifter), så står vi igjen med 29000. Vi har nylig flyttet sammen så nå har jo en del gått til møbler og annet nødvendig. Anonymkode: 892f5...374
ahk Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Hva med å ha en felleskonto til de fellesutgiftene som er knyttet til bolig? Hvor dere setter inn 10-12000,- hver pr. mnd. Greit å bygge seg opp en liten buffer til uforutsette utgifter også. Her trenger dere i teorien ikke kort til kontoen hvis det går til regninger til bolig/lån++ I tillegg kan dere ha en konto til mat, med et kort hver på. Da får dere god kontroll på matbudsjettet og ser hva som faktisk går til mat. Vi setter inn 3000,- hver på denne. Dere velger jo selv hva dere vil sette inn;) Så kan resten være «privat økonomi» på egne kontoer? Sikkert mange løsninger, men vi har gått for noe a la dette. Jeg liker å ha egne sparepenger og brukspenger, og at det er ryddig (ikke at en bruker mer enn den andre osv).
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 21 minutter siden, ahk skrev: Hva med å ha en felleskonto til de fellesutgiftene som er knyttet til bolig? Hvor dere setter inn 10-12000,- hver pr. mnd. Greit å bygge seg opp en liten buffer til uforutsette utgifter også. Her trenger dere i teorien ikke kort til kontoen hvis det går til regninger til bolig/lån++ I tillegg kan dere ha en konto til mat, med et kort hver på. Da får dere god kontroll på matbudsjettet og ser hva som faktisk går til mat. Vi setter inn 3000,- hver på denne. Dere velger jo selv hva dere vil sette inn;) Så kan resten være «privat økonomi» på egne kontoer? Sikkert mange løsninger, men vi har gått for noe a la dette. Jeg liker å ha egne sparepenger og brukspenger, og at det er ryddig (ikke at en bruker mer enn den andre osv). Jo, er felles kontoer vi tenker. Også har vi en egen konto hver også. Må nesten ha det oversiktlig. Når dere bruker 6000 til mat hver måned, hva kjøper dere? Må dere tenke dere veldig om eller går dere bsre å kjøper det dere vil ha? Ukeshsndler? Anonymkode: 892f5...374
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Her vil det være kjempelett å sette unna 10,000 i mnd til ASK i annen bank ved lønningsdato. Utover det er vel budsjettet helt i orden. Anonymkode: 5f510...ae4
Gjest Lille Potet Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 (endret) Jeg blir så imponert over dere som lager budsjetter og ber om innspill. Det vil gå dere godt økonomisk. Budsjettet så bra ut. Vi har satt av 8000,- til mat (inkl hygiene), ingen alkohol, energidrikk og brus. Det går av egne lommepenger. Vi ukeshandler. Det blir en miks av datovarer, first price og kvalitet (kjøtt og fisk) og frukt og grønnt. Vi bruker 6000 - 6500 på en vanlig måned, men bygger buffer i matkontoen til høytider (jul, påske, 17.mai, bryllupsdag, bursdag og de to gangene i året vi spiser pizza og drikker øl på den lokale pizzasjappa). Han spiser og drikker nok dobbelt så mye som meg, men det tar jeg nok igjen på hygiene. Så da blir det passe rettferdig. Jeg går gjennom fryser, kjøleskap og skap på søndager, og lager en ukesmeny. Slik unngår jeg å kaste mat. Jeg vasker samtidig kjøleskapet. Rydding og vasking gir meg ei mye bedre oversikt over hva jeg har, og jeg sparer penger. Når alt dette er gjort lager jeg handleliste. Den har kategorier som følger butikken jeg bruker (slipper å vandre så mye i disse koronatider). Jeg sjekker også tilbuda først. Har dem ost på tilbud kjøper jeg tre, og har dem kaffe på tilbud kjøper jeg 10 poser (for jeg vet ca hvor ofte tilbuda dukker opp). Noen ganger handler jeg for 600 og andre ganger for 1500 (slik som denne uka da det var tilbud på det merket jeg vil ha til jul på pinnekjøtt og fenalår). Jeg skriver opp summen på et ark på kjøleskapet slik at vi begge har det litt rett i øynene hva vi brukt. Å logge inn på en app er ikke det samme, føler begge to. Vi bruker Trumf VISA, og har hvert vårt kort. Endret 14. november 2020 av Lille Potet
ahk Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 På 14.11.2020 den 5.03, AnonymBruker skrev: Jo, er felles kontoer vi tenker. Også har vi en egen konto hver også. Må nesten ha det oversiktlig. Når dere bruker 6000 til mat hver måned, hva kjøper dere? Må dere tenke dere veldig om eller går dere bsre å kjøper det dere vil ha? Ukeshsndler? Anonymkode: 892f5...374 Vi planlegger middag for 14 dager av gangen. Brød, melk, egg og frukt kjøpes utenom😊 Skriver opp i en kalender på kjøkkenet hva som er til middag hvilken dag. Noen ganger går det jo ikke som planlagt, men da flytter vi/bytter noe. Vi er bare 3 stk, så ikke veldig stor familie. Ved å planlegge middager får man også oversikt over hvor ofte man spiser fisk, vegetar, kjøttdeig osv😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå