Chiyo Skrevet 15. november 2020 #21 Skrevet 15. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: HEF sprer hat og frykt for skikkelige, religiøse mennesker. Terror. Anonymkode: 527ae...59c Eksempler? Terror kan defineres som trusler eller vold for å oppnå sine egne politiske mål. Har Human-Etisk Forbund truet noen? Nei. Har Human-Etisk Forbund brukt vold mot noen? Nei. Da kan vi konkludere med at det ikke er en terrororganisasjon. Human-Etisk Forbund ønsker et sekulært samfunn hvor likestilling, rettferdighet og toleranse står sentralt. Dette tar ikke bort religionsfrihet. Religionsfrihet betyr at alle individer har rett til å praktisere sin egen religion, og alle individer skal være fri fra noen andres religion. Altså, du kan være kristen, men det at du er kristen skal ikke gå ut over meg. For at vi skal få til dette må vi leve i et sekulært samfunn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #22 Skrevet 15. november 2020 20 minutter siden, Chiyo skrev: Human-Etisk Forbund ønsker et sekulært samfunn hvor likestilling, rettferdighet og toleranse står sentralt. Dette tar ikke bort religionsfrihet. Religionsfrihet betyr at alle individer har rett til å praktisere sin egen religion, og alle individer skal være fri fra noen andres religion. Altså, du kan være kristen, men det at du er kristen skal ikke gå ut over meg. For at vi skal få til dette må vi leve i et sekulært samfunn. HEF ønsker ikke noe religionsfrihet, militante ateister er imot dette. Anonymkode: 527ae...59c
Chiyo Skrevet 15. november 2020 #23 Skrevet 15. november 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: HEF ønsker ikke noe religionsfrihet, militante ateister er imot dette. Anonymkode: 527ae...59c Det er ganske kraftige beskyldninger du kommer med. Har du bevis på at HEF er militant ateisme? 🤔 Har du noen gang vært på et HEF arrangement? Jeg har nå bedt deg flere ganger bevise at Human-Etisk Forbund er en terrororganisasjon. Hvis du skal komme med slike alvorlige og latterlige beskyldninger, så må du gi oss bevis for det. Endret 15. november 2020 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #24 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, Chiyo skrev: Det er ganske kraftige beskyldninger du kommer med. Har du bevis på at HEF er militant ateisme? 🤔 Har du noen gang vært på et HEF arrangement? Jeg har nå bedt deg flere ganger bevise at Human-Etisk Forbund er en terrororganisasjon. Hvis du skal komme med slike alvorlige og latterlige beskyldninger, så må du gi oss bevis for det. Det har du fått, de sprer hat og frykt for religiøse og støtter og fremmer tiltak som undergraver religionsfriheten. En terror organisasjon helt i tråd med definisjonen på terror. Anonymkode: 527ae...59c
Chiyo Skrevet 15. november 2020 #25 Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har du fått, de sprer hat og frykt for religiøse og støtter og fremmer tiltak som undergraver religionsfriheten. En terror organisasjon helt i tråd med definisjonen på terror. Anonymkode: 527ae...59c Nei, jeg har ikke fått noe annet enn beskyldninger. Du gir ikke eksempler i det hele tatt. Du har ikke kommet med noen kilder heller. Hvis du vil argumentere for at Human-Etisk Forbund er en terrororganisasjon, så må du støtte det argumentet ditt. Ellers kommer du med tomme beskyldninger. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #26 Skrevet 15. november 2020 På 14.11.2020 den 15.06, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bli indoktrinert i ateisme. Anonymkode: 621fb...22b Kan du vel. Når foreldre sier til barna "Gud finnes ikke", fantasifigur og eventyr.. Og visse holdninger overfor religiøse som blir overført til barna. Anonymkode: b8a44...c72
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #27 Skrevet 15. november 2020 Jeg er ikke indoktrinert med noenting, men fant likevel min tro i senere alder. Anonymkode: b8a44...c72
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #28 Skrevet 15. november 2020 På 14.11.2020 den 4.05, AnonymBruker skrev: Alle voksne som jeg kjenner som er religiøse er oppdratt i religionen. De har hele livet blitt fortalt om gud, de ble tatt til kirken om søndager osv. Jeg har også venner som er ateister som ble oppdratt religiøst, men ikke det motsatte. Jeg har aldri møtt en person som ble oppdratt i et hjem som ikke var religiøst, som senere "fant Jesus" eller ble med i en religion de ikke var del av som barn. Jeg prøvde meg på kristendom som ungdom, fordi jeg hadde kristne venner. Men jeg greide aldri å tro. De vennene jeg hadde som var oppdratt religiøst, de er det fremdeles (tror jeg). De at oss som bare utforsket kom aldri helt inn i religionen. Det var ikke det at vi ikke prøvde. Vi var i kirken med våre venner, vi deltok på gudstjenester og andakter, vi sang kristne sanger. Vi hadde samtaler med presten. Men jeg følte at ingen kunne svare på spørsmålene mine, og jeg endte bare opp med flere av dem. De som ble oppdratt kristne lurte aldri på "hvorfor" og de godtok automatisk de rareste vandrehistoriene om mirakler uten en gang å oppsøke kilden. "Du sier en person helbredet en som var blind? Okay, jeg tror på det. Gud er stor." Aldri "Hvem er den personen? Hva heter de? Hvor bor de? Hva heter den blinde? Var de helt blind? Hvorfor er ikke dette på nyhetene? Kan jeg få snakke med personen som utførte dette mirakelet? Kan jeg få snakke med den som ble helbredet?" For meg så virker det som om at man kan bare bli skikkelig religiøs hvis man ble oppdratt til å bli det som barn. Hvis det finnes en Gud som vil at vi skal tro på han, så burde det ikke være så vanskelig å få til. Det burde være tilstrekkelig bevis, slik at man visste at hen fantes. Alle jeg har møtt som som voksen person kan si "Jeg vet at Gud finnes" har "visst" dette hele livet. Det er ikke noe de plutselig tror på i voksen alder. Anonymkode: 621fb...22b Så alle som sitter i fengsel og finnes Jesus, ikke beviser noe for deg? Anonymkode: 13665...36d
Chiyo Skrevet 15. november 2020 #29 Skrevet 15. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du vel. Når foreldre sier til barna "Gud finnes ikke", fantasifigur og eventyr.. Og visse holdninger overfor religiøse som blir overført til barna. Anonymkode: b8a44...c72 Er det indoktrinering å si at nissen ikke finnes?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #30 Skrevet 16. november 2020 På 14.11.2020 den 15.06, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bli indoktrinert i ateisme. Anonymkode: 621fb...22b Nå vet jeg at ateisme er fravær av gudstro, men uansett er det en tankeretning. Jeg tror det går an å bli "indoktrinert" dette også. I den forstand at barnet tar over den voknes standpunkt uten å tenke særlig selv. Dette er det dog vanlig at barn gjør, for de fleste tenker ikke noe særlig over sånt selv før de blir eldre. Anonymkode: f71c7...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #32 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg at ateisme er fravær av gudstro, men uansett er det en tankeretning. Jeg tror det går an å bli "indoktrinert" dette også. I den forstand at barnet tar over den voknes standpunkt uten å tenke særlig selv. Dette er det dog vanlig at barn gjør, for de fleste tenker ikke noe særlig over sånt selv før de blir eldre. Anonymkode: f71c7...8eb Helt riktig Anonymkode: 527ae...59c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #33 Skrevet 16. november 2020 På 15.11.2020 den 19.22, Chiyo skrev: Er det indoktrinering å si at nissen ikke finnes? Det er mulig man kan si at det er det, hvis den voksne overbeviser barnet om at det er sånn før hen har tenkt på det selv. Sånn sett er det mye som er inndoktrinering, men ikke alt av dette trenger å være så veldig negativt. Anonymkode: f71c7...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå