AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Alle voksne som jeg kjenner som er religiøse er oppdratt i religionen. De har hele livet blitt fortalt om gud, de ble tatt til kirken om søndager osv. Jeg har også venner som er ateister som ble oppdratt religiøst, men ikke det motsatte. Jeg har aldri møtt en person som ble oppdratt i et hjem som ikke var religiøst, som senere "fant Jesus" eller ble med i en religion de ikke var del av som barn. Jeg prøvde meg på kristendom som ungdom, fordi jeg hadde kristne venner. Men jeg greide aldri å tro. De vennene jeg hadde som var oppdratt religiøst, de er det fremdeles (tror jeg). De at oss som bare utforsket kom aldri helt inn i religionen. Det var ikke det at vi ikke prøvde. Vi var i kirken med våre venner, vi deltok på gudstjenester og andakter, vi sang kristne sanger. Vi hadde samtaler med presten. Men jeg følte at ingen kunne svare på spørsmålene mine, og jeg endte bare opp med flere av dem. De som ble oppdratt kristne lurte aldri på "hvorfor" og de godtok automatisk de rareste vandrehistoriene om mirakler uten en gang å oppsøke kilden. "Du sier en person helbredet en som var blind? Okay, jeg tror på det. Gud er stor." Aldri "Hvem er den personen? Hva heter de? Hvor bor de? Hva heter den blinde? Var de helt blind? Hvorfor er ikke dette på nyhetene? Kan jeg få snakke med personen som utførte dette mirakelet? Kan jeg få snakke med den som ble helbredet?" For meg så virker det som om at man kan bare bli skikkelig religiøs hvis man ble oppdratt til å bli det som barn. Hvis det finnes en Gud som vil at vi skal tro på han, så burde det ikke være så vanskelig å få til. Det burde være tilstrekkelig bevis, slik at man visste at hen fantes. Alle jeg har møtt som som voksen person kan si "Jeg vet at Gud finnes" har "visst" dette hele livet. Det er ikke noe de plutselig tror på i voksen alder. Anonymkode: 621fb...22b 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Jeg er ikke oppdratt i noen religion. Likevel ble jeg på et tidspunkt opptatt av mystikken. Nå går jeg jevnlig i kirken, selv om jeg ikke er fortrolig med historien om Jesus. For meg handler det om å jevnlig kunne komme til et sted, hvor det fremdeles snakkes om de store ting, som død og liv, forgjengelighet og evighet. Jeg finner en ro der, samtidig som jeg finner rom for å meditere over temaer jeg uansett tenker på nesten hver dag. Den norske folkekirken, slik jeg opplever den, er i tillegg liberal, og dette er viktig for meg. Men ofte er det nok slik du sier. Anonymkode: 6b491...406
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Nei, mange finner troen senere i livet, også blant de som ble indoktrinert i ateismen som barn Anonymkode: 527ae...59c 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg så virker det som om at man kan bare bli skikkelig religiøs hvis man ble oppdratt til å bli det som barn. Hvis det finnes en Gud som vil at vi skal tro på han, så burde det ikke være så vanskelig å få til. Det burde være tilstrekkelig bevis, slik at man visste at hen fantes. Alle jeg har møtt som som voksen person kan si "Jeg vet at Gud finnes" har "visst" dette hele livet. Det er ikke noe de plutselig tror på i voksen alder. Anonymkode: 621fb...22b Men hadde Gud vært fullstendig synlig hadde jo alle vært tvunget til å tro på ham. Gud har åpenbart seg nok til at alle (som er åpne for det) skal kunne se at han finnes. Livet i seg selv er jo et bevis. Anonymkode: 5dfbe...e79
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, mange finner troen senere i livet, også blant de som ble indoktrinert i ateismen som barn Anonymkode: 527ae...59c Du kan ikke bli indoktrinert i ateisme. Anonymkode: 621fb...22b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hadde Gud vært fullstendig synlig hadde jo alle vært tvunget til å tro på ham. Gud har åpenbart seg nok til at alle (som er åpne for det) skal kunne se at han finnes. Livet i seg selv er jo et bevis. Anonymkode: 5dfbe...e79 Nei, det er ikke tvang. Hvis noe finnes skal man kunne finne bevis for det, det finnes ikke noe bevis for at livet er bevis for gud. Du kan ikke bare fylle all mangel på kunnskap med gud. Anonymkode: 621fb...22b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Kjenner til begge deler. er vel mer hva du føler er riktig i hjertet. Jeg ble oppdratt til at Gud finnes og alt av underholdning ble stelt i stand av kirken. Var ikke en eneste ting stelt i stand av de ikke troende. (Var ingen dypt religiøse der heller.. flott kombo!) jeg prøvde meg på kristendommen men det var aldri noe for meg så jeg gikk videre. i senere år har jeg likevel satt pris på kunnskapen, jeg ser hva vitsen er med religioner og jeg er takknemlig for at de er i stand til å kunne gi lette hos mennesker som trenger det. Det er ikke så viktig å vite navn, ikke viktig å få alt i detaljer. Det er bare info om hvordan de mente vi kunne leve mer harmonisk. Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke at de er så langt unna sannheten. Vi bruker leksikon for å finne ut ulike ting historisk - i bibelen er det mere hjelp mentalt. Hva gjør du med en som snakker usant? - kan kanskje like noe i at hvis du er med på lasset er du ikke noe bedre selv - og da får du egentlig gratis hjelp ang hva som er riktig å gjøre. Likevel har jeg opplevd nyfrelste... og da i hovedsak ikke-troende som finner Gud. Og de er like slitsomme som ateister. Anonymkode: 07fd6...732
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 Jeg er oppdratt kristent og kjenner flere som er oppdratt ikke-religiøst som bekjenner seg som kristne i dag. Anonymkode: e84cb...f79
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bli indoktrinert i ateisme. Anonymkode: 621fb...22b Selvsagt kan man det. Anonymkode: e84cb...f79
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bli indoktrinert i ateisme. Anonymkode: 621fb...22b Joda, det kan man. Gudehatet er sterk blant mange, spesielt fra Human-Etisk Forbund og slike terroristorganisasjoner. Anonymkode: 527ae...59c
Chiyo Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, det kan man. Gudehatet er sterk blant mange, spesielt fra Human-Etisk Forbund og slike terroristorganisasjoner. Anonymkode: 527ae...59c Kan du definere en terroristorganisasjon for meg? Det vil si, hva definisjon operer du med? Fordi det er helt latterlig å kalle Human-Etisk Forbund en terrororganisasjon. Endret 14. november 2020 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 Det er enten indoktrinering i barndommen eller psykisk sykdom. Det siste er utelukkende årsaken til konverteringer i voksen alder. Anonymkode: d61b1...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er enten indoktrinering i barndommen eller psykisk sykdom. Det siste er utelukkende årsaken til konverteringer i voksen alder. Anonymkode: d61b1...ae2 Tenker nok det har mye med ensomhet og tilhørighet også. Uansett tror jeg det er et forsøk på å finne en løsning på at en ikke har det bra. Synes det er verst med de som utnytter disse, lopper dem for penger osv. Anonymkode: f5453...85d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er enten indoktrinering i barndommen eller psykisk sykdom. Det siste er utelukkende årsaken til konverteringer i voksen alder. Anonymkode: d61b1...ae2 Niks, det er et ønske om å leve et bedre og mer moralsk liv i tråd med Guds vilje. Anonymkode: 527ae...59c 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, Chiyo skrev: Kan du definere en terroristorganisasjon for meg? Det vil si, hva definisjon operer du med? Fordi det er helt latterlig å kalle Human-Etisk Forbund en terrororganisasjon. HEF sprer hat og frykt for skikkelige, religiøse mennesker. Terror. Anonymkode: 527ae...59c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: HEF sprer hat og frykt for skikkelige, religiøse mennesker. Terror. Anonymkode: 527ae...59c Kan du nevne en terroraksjon som er utført av ateister i ateismens navn?, eller farer du med løgn, fantasier og ønsketenkning?. Anonymkode: bfa28...520
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du nevne en terroraksjon som er utført av ateister i ateismens navn?, eller farer du med løgn, fantasier og ønsketenkning?. Anonymkode: bfa28...520 Folkemord mot religiøse pågår i Kina, spesielt rettet mot muslimer. Liknende folkemord skjedde i sovjetunionen og andre statsateistiske land. Anonymkode: 527ae...59c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folkemord mot religiøse pågår i Kina, spesielt rettet mot muslimer. Liknende folkemord skjedde i sovjetunionen og andre statsateistiske land. Anonymkode: 527ae...59c Du svarte ikke på spørsmålet, dessuten så har du blitt forklart flere ganger at ateisme ikke har en sammenheng med politikken i kommunistiske land. Enten så er dette noe du har funnet på selv uten grunnlag i virkeligheten eller så er det noe du har blitt forklart av fanatikere som heller ikke vet hva de snakker om. Igjen, kan du nevne en eneste terroraksjon som har blitt utført av ateister i ateismens navn?. Anonymkode: bfa28...520 1
Gjest Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 Nei, mange finner troen senere i livet, da i søken etter å fylle et hull i hverdagen sin. Eksempler på dette kan være kriminelle som soner i fengsel som vil fylle hullet etter det kriminelle livet, rusmisbrukere som vil fylle hullet etter rusen, mennesker som har havnet utenfor det ordinære samfunnet og vil fylle hullet etter et sosialt liv. Det er spesielt de siste som er utsatt for radikalisering. Mennesker som opplever utenforskap er spesielt utsatt for å få ekstremistiske livssyn. Det samme gjelder incels.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarte ikke på spørsmålet, dessuten så har du blitt forklart flere ganger at ateisme ikke har en sammenheng med politikken i kommunistiske land. Enten så er dette noe du har funnet på selv uten grunnlag i virkeligheten eller så er det noe du har blitt forklart av fanatikere som heller ikke vet hva de snakker om. Igjen, kan du nevne en eneste terroraksjon som har blitt utført av ateister i ateismens navn?. Anonymkode: bfa28...520 Selvsagt har det det når politikken deres har som mål å utrydde religion. Anonymkode: 527ae...59c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå