Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med prestisjeutdanning (Jus, Medisin, Siviløkonom eller siv.ing), var utdanningen verdt det? Ville du ha gjort det samme om igjen?

Anonymkode: 5f297...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er jurist, og ja så absolutt. Jeg elsker jobben min, tjener bra, er stolt av meg selv for at jeg kom gjennom det og jeg liker å si jeg er jurist når folk spør 😄 Har venner som jobber i dagligvare og lignende, og selv om jeg synes det er bra jobber og, så ser jeg jo hvor mye bedre jeg har det når det kommer til hverdagen. Fleksitid, bestemmer ferie selv, mulighet for hjemmekontor, osv.

Anonymkode: c7a93...a8a

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro at f eks jus og siviløkonom er verdt å komme seg gjennom fordi man kan få så gode jobber etterpå, som ikke er så krevende nødvendigvis.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er verdt det å gå gjennom medisinutdannelsen eller siving, det må man nesten elske for å trives med. Tror de krever mer på personlig plan og er vanskelige, spes medisin.

Anonymkode: abc9e...f5f

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg ville absolutt gjort det igjen (siv.ing), men jeg ville kanskje valgt en litt mer anvendelig studieretning om jeg skulle valgt om igjen. 

Skrevet

Jeg studerte jus og ville absolutt gjort det igjen. Syns ikke jussen var noe spesielt krevende, og i tillegg full frihet med tanke på at det var lite obligatorisk på studiet. Jobbet underveis minst 50 % med både relevante og urelevante jobber, og det ga meg nok erfaring til å få jobb rett etter studiet innenfor det rettsområdet jeg liker best. Jobben i dag er utfordrende, interessant, krevende til tider - men også mye frihet. Ferie/avspasering når jeg vil, mulighet for hjemmekontor, godt betalt og fantastisk arbeidsmiljø. Jobber som advokat nå.

Skrevet

Jeg har mastergrad i realfag og jeg syns studietiden var både enormt krevende og givende. Min nåværende jobb er en lek i forhold. Og det er såklart fint å være attraktiv på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: ad83a...9cb

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med prestisjeutdanning (Jus, Medisin, Siviløkonom eller siv.ing), var utdanningen verdt det? Ville du ha gjort det samme om igjen?

Anonymkode: 5f297...d0f

Ikke verd det. Jeg hadde nok valg annerledes den dag i dag, men det er basert på erfaringer jeg ikke ville hatt uten den utdanningen 😅 

Nå den dag i dag kunne jeg tenkt meg å tatt ut danning innen biokjemi, eller klart å funnet noe glede i økonomi for å få en vanlig 8-16 jobb (som jeg ikke har nå).

Anonymkode: 23e6f...84d

Skrevet

Jeg ville gjort det igjen (siv.øk). Hadde en givende, artig og utfordrende studietid, som har gitt meg masse muligheter etterpå.

Anonymkode: 5267d...d73

• Liker 2
Skrevet

Siv.ing. Ville aldri valgt noe annet! Men hadde kanskje revurdert hvilken linje. 

Anonymkode: d7116...df3

Skrevet

Siving. Ville lett  valgt det igjen - samme linje og alt.

Skrevet

Siv ing ville gjort det igjen. Men anser ikke utdanningen som et prestisjeløp

Anonymkode: 2551b...ceb

Skrevet

Siv.ing; ville ikke valgt det samme igjen. Angrer på at jeg ikke ble bibliotekar, arkivar eller farmasøyt. 

Anonymkode: ca78c...4ea

Skrevet

Lege på sykehus. Kunne aldri gjort noe annet, når jeg får drive med bare faget har jeg det som fisken i vannet :)

Anonymkode: cabf1...54b

• Liker 1
Skrevet

Medisin. Ville ikke valgt det samme igjen. Liten/ingen mulighet til kontroll over egen arbeidshverdag, svært vide unntak fra arbeidsmiljøloven og vanskelig arbeidsmarked. Jeg er turnuslege i en liten kommune med tung vaktbelastning (legevakt) parallelt med full arbeidsuke på legekontoret. Vi mangler det som for andre arbeidstakere hadde vært selvsagte rettigheter, et eksempel er ubetinget rett til fri før og etter vakt. Det finnes mange flere eksempler. Fastlegeordningen er et synkende skip, og for mange unge leger, meg selv inkludert, er det uaktuelt å fortsette i allmennpraksis.

Konkurransen om sykehusjobbene er nokså stor. Har man ambisjoner om populære spesialiteter må man belage seg på å gå årevis i korte vikariater og flytte mye rundt i landet. Finne seg i dårlig ledelse og (ofte) toksisk sykehushierarki. For min del regner jeg med at 20-årene ofres til nettopp dette. Hadde det ikke vært for at jeg har stor interesse for et fagfelt jeg håper på å spesialisere meg i, hadde jeg helt klart vurdert å bytte beite.

Anonymkode: 9d427...b98

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jurist, og ja så absolutt. Jeg elsker jobben min, tjener bra, er stolt av meg selv for at jeg kom gjennom det og jeg liker å si jeg er jurist når folk spør 😄 Har venner som jobber i dagligvare og lignende, og selv om jeg synes det er bra jobber og, så ser jeg jo hvor mye bedre jeg har det når det kommer til hverdagen. Fleksitid, bestemmer ferie selv, mulighet for hjemmekontor, osv.

Anonymkode: c7a93...a8a

Jeg er jurist og jobber i dagligvare fordi jeg ikke får jobb. Lyst til å gå i perm så jeg kan få vikariat i jobben din?

Anonymkode: d0037...c38

Skrevet

Elsker å studere jobb! Veldig spennende fag som ligger til grunn for mye i samfunnet. Utdanningen kan i tillegg brukes til ekstremt mye, både i privat og offentlig sektor. Anbefaler det på det varmeste. 

Av de jeg kjenner fra studiet (60+ pers) har alle fått jobb. Så mulighetene er gode!

Koronasituasjonen har understreker at jurister ikke er en spesielt utsatt gruppe. Det har vært et stort behov for avklaring og hjelp i bedrifter i forbindelse med permitteringer, dagpenger osv. NAV har ansatt flere i midlertidige stillinger for p behandle søknader, det har vært behov for nye lover raskt og behovet for å kunne tolke de nye lovene.

https://talentmedia.no/rettsvitenskap-er-arets-mest-populaere-studie-men-er-det-nok-jobber-til-alle/:
«At rettsvitenskap er et populært studie er kanskje ikke så rart, for de fleste er enige om at jobbmarkedet for jurister er både godt og stabilt. Det er lite som tyder på at dette kommer til å endre seg i løpet av årene.»

Anonymkode: 4fb04...9c2

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at f eks jus og siviløkonom er verdt å komme seg gjennom fordi man kan få så gode jobber etterpå, som ikke er så krevende nødvendigvis.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er verdt det å gå gjennom medisinutdannelsen eller siving, det må man nesten elske for å trives med. Tror de krever mer på personlig plan og er vanskelige, spes medisin.

Anonymkode: abc9e...f5f

Hvorvidt medisin, Siv.ing, Siv.øk eller jus er mest utfordrende kommer nok an på hvordan du er som person, interesser og forutsetninger. Det er ikke slik at for alle vil det samme studiet være mest/minst krevende blant disse.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jurist og jobber i dagligvare fordi jeg ikke får jobb. Lyst til å gå i perm så jeg kan få vikariat i jobben din?

Søker du bredt over hele landet? Når var du ferdig utdannet? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søker du bredt over hele landet? Når var du ferdig utdannet? 

Desember 2018. Nei, jeg kan dessverre ikke søke over hele landet. 

Skrevet

2019 mener jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...