AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Hei. Er i 30 årene og er i et samlivsbrudd. Ekskjæresten og jeg kjøpte en leilighet sentralt i oslo for over 10 år siden, som har hatt en vanvittig prisøkning. Vi har ikke solgt enda, men får vi solgt til prisantydning er det er ca en million i utbytte til hver. Samlet med sparepengene mine har jeg da 1,5 millioner i egenkapital. Jeg har fast jobb, men ingen utdanning og lav inntekt. Ca 20 000 i mnd. Jeg ønsker å kjøpe ny bolig i Oslo, hvor mye ca tror dere det er mulig å få i lån? Har også foreldre som kan stille som kausjonister. Skal høre med banken såklart, men hadde vært fint og hørt litt erfaringer om dette. Anonymkode: fdc2e...67e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Jeg kan dessverre ikke svare deg, men det finnes mange gode lånekalkulatorer på nett😊 Anonymkode: cc65e...888
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 20k i måneden er vel omtrent det du trenger til løpende kostnader, forsikring, strøm, mat, klær, uteliv osv. Ikke noe til overs til å nedbetale låne med. Så du bør se etter en leilighet du kan få for egenkapitalen din. Anonymkode: cd1c7...e0d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20k i måneden er vel omtrent det du trenger til løpende kostnader, forsikring, strøm, mat, klær, uteliv osv. Ikke noe til overs til å nedbetale låne med. Så du bør se etter en leilighet du kan få for egenkapitalen din. Anonymkode: cd1c7...e0d Det er jo ingen boliger i Oslo til 1, 5 millioner 😕 Anonymkode: fdc2e...67e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 En kan få lån 5 gange årslønn, så med en sluk egenkapital ig kausjonist tror jeg nok det ordner seg på et vis 👍🏻 Anonymkode: eea09...9c2
Jr.Garcon Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er i 30 årene og er i et samlivsbrudd. Ekskjæresten og jeg kjøpte en leilighet sentralt i oslo for over 10 år siden, som har hatt en vanvittig prisøkning. Vi har ikke solgt enda, men får vi solgt til prisantydning er det er ca en million i utbytte til hver. Samlet med sparepengene mine har jeg da 1,5 millioner i egenkapital. Jeg har fast jobb, men ingen utdanning og lav inntekt. Ca 20 000 i mnd. Jeg ønsker å kjøpe ny bolig i Oslo, hvor mye ca tror dere det er mulig å få i lån? Har også foreldre som kan stille som kausjonister. Skal høre med banken såklart, men hadde vært fint og hørt litt erfaringer om dette. Anonymkode: fdc2e...67e Hadde tippet i underkant av /1 million på egen hånd, men mulig du har for lav inntekt til at de gir lån i det hele tatt. Du har kanskje rundt 300,000 brutto? Mener de fleste bankene trekker fra typ 250,000 i "levekostnader osv osv" så det er kun inntekt over 250,000 som de ser på som penger til "betjeningsevne på et lån". Har du for lav inntekt blir det ikke snakk om noe 4 x eller 5 x inntekt i lån da. Selvfølgelig helt latterlige summer, men hele det SIFO budsjettet de automatisk legger til grunn er jo latterlig. Med medlåntakere vil beløpet økes, men hvor mye avhenger av medlåntakers inntekt minus medlåntakers gjeld. (Mener flere banker i praksis har gått bort fra hele kausjonist-opplegget og at eventuelle foreldre må være medlåntagere). ⚔️ for at du har en liten og velvillig bank hvor dere alle har et godt kundeforhold! Endret 14. november 2020 av Jr.Garcon 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Tipper du får låne rundt 800.000 kr. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hvor mye egenkapital du har, fordi inntekten er såpass lav at betjeningen av nytt lån blir liten. Og banken har retningslinjer å følge, som sier at de ikke har lov å låne ut mer enn 5 ganger årsinntekten din uansett, dette handler om din evne til å betale ned det du låner fremover. Egenkapitalen din vil gjøre at du har nok sikkerhet til å få låne 5 ganger inntekten din, da, og det er bra - ellers hadde du desverre slitt med å få lån idet hele tatt. Så: 1 mill i fortjeneste på leiligheten, pluss 500.000 kr i oppsparte midler, pluss kanskje 800.000 kr i nytt lån = 2,3 mill. Håper det holder for å kjøpe ny leilighet i Oslo. Anonymkode: 7092b...d07 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 6 minutter siden, Jr.Garcon said: men hele det SIFO budsjettet de automatisk legger til grunn er jo latterlig. Hvorfor er SIFO-budsjettet latterlig? Anonymkode: 4bf35...f5f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er SIFO-budsjettet latterlig? Anonymkode: 4bf35...f5f Ikke meg du siterte, men jeg svarer likevel. Sifobudsjettet er latterlig fordi det sier at alle skal bruke en viss menge penger på gitte ting, uansett inntekt. Den tar utgangspunkt i et gjennomsnitt av hva folk bruker på klær, møbler, mat osv, og tar utgangspunkt i levekostnader i Norge i gjennomsnitt. Saken er den, at mange i dette landet lever langt under det gjennomsnittet som er fastsatt. Alle med minstesats trygd lever langt, langt under, og har dermed tilpasset sin inntekt etter dette. For eksempel sier sifobudsjettet at jeg skal bruke 750 kr i mnd på å reise kollektivt, eller transport. Jeg bruker 0 kr. Mange har lagt opp til et liv hvor de kan gå til det de trenger, og benytter seg ikke av hverken bil eller buss. Noen kjøper konsekvent alle møblene sine på loppemarked, og spesielt hvis det er det som skal til for å få råd til å kjøpe seg en bolig. Men åh nei, alle skal bruke 890 kr i mnd på møbler, og det er ikke mulig å prioritere pengene annerledes. For eksempel prioritere boliglån. Sifobudsjettet tar altså med en god del poster som vi med dårlig råd ser på som unødvendige, mens dette går under livsoppholdsqtsene i sifobudsjettet, uunnværlige og ufravikelige utgifter ifølge dem. Og det gjør at mange ikke får lån, selv om de faktisk har råd til det. En annen ting er at dette ikke blir fulgt når det gjelder livsopphold fra Nav. Da er det plutselig mulig å klare seg på mye mindre penger. Hadde det enda vært sånn at sifobudsjettet ble brukt for å sikre inntektstap, og ikke bare ekskludere de svakeste i samfunnet fra å få eie sin egen bolig. Anonymkode: 7092b...d07 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Takk for gode svar alle sammen. Anonymkode: fdc2e...67e 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper du får låne rundt 800.000 kr. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hvor mye egenkapital du har, fordi inntekten er såpass lav at betjeningen av nytt lån blir liten. Og banken har retningslinjer å følge, som sier at de ikke har lov å låne ut mer enn 5 ganger årsinntekten din uansett, dette handler om din evne til å betale ned det du låner fremover. Egenkapitalen din vil gjøre at du har nok sikkerhet til å få låne 5 ganger inntekten din, da, og det er bra - ellers hadde du desverre slitt med å få lån idet hele tatt. Så: 1 mill i fortjeneste på leiligheten, pluss 500.000 kr i oppsparte midler, pluss kanskje 800.000 kr i nytt lån = 2,3 mill. Håper det holder for å kjøpe ny leilighet i Oslo. Anonymkode: 7092b...d07 Takk for oppklarende svar. Skjønner at jeg desverre har vært naiv mtp at det sikkert kom til å gå bra siden jeg har så god ekenkapital. Det er jo som du skriver, betalingsevnen som er det viktige. Anonymkode: fdc2e...67e 2
Jr.Garcon Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er SIFO-budsjettet latterlig? Anonymkode: 4bf35...f5f Det er latterlig fordi det aldri var ment som en standard mal som automatisk skal legges 100% til grunn. I dag hjelper det ikke om du kan dokumentere at du de siste 10 år ligger typ 30-40% under standard SIFO tallene, de legges uansett automatisk til grunn. Noe som i min verden er latterlig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 Med 240k kan du låne 1.2. Hvorfor ikke flytte til et sted du faktisk kan få noe brukbart for en totalpris på 2.7? Anonymkode: 7c769...6f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 240 i inntekt gir deg lite låne. Vurdert å jobbe mere ? Anonymkode: f32ca...89d
Arx Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 Jeg er i samme situasjon, har 1,5 i egenkapital men lite inntekt. Prøvde å få lån på 10% regelen, men måtte til slutt ha pappa som medlåntager. Med hans inntekt i tillegg ble det ok for banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå