AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Noen som har valgt å reise for føde på større sykehus der hvor beredskapsnivået er tilfredsstillende dersom det verste skulle skje? Tenker på at man har fritt sykehusvalg, men usikker på hvor langt dette går når det faktisk blir et tema. Anonymkode: 3f9b6...9aa
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har valgt å reise for føde på større sykehus der hvor beredskapsnivået er tilfredsstillende dersom det verste skulle skje? Tenker på at man har fritt sykehusvalg, men usikker på hvor langt dette går når det faktisk blir et tema. Anonymkode: 3f9b6...9aa Jeg hadde aldri valgt å føde på et sykehus uten nyfødtintensiven. Jeg kom inn på sykehuset med tette og veldig kraftige premature rier. Noen timer etterpå ble hun tatt med hastesnitt. Hun ble født med vann i lungene, og måtte ligge med C-pap maskin i flere timer rett etter fødsel på nyfødtintensiven. Der var hun (vi) så innlagt i nesten 2 uker etterpå. Hadde også umodne lunger, og hun fikk rare pusteanfall. Ble født i uke 34. Jeg får ikke rost nyfødtintensiven og fødselsleger/kirurger/barneleger osv nok. De gjorde en fantastisk jobb for familien min.😊 Anonymkode: 7f276...0da 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Det er helt trygt å føde der det ikke er nyfødt intensiv. De fleste jeg vet om som har blitt innlagt på intensiv har blitt fraktet dit med luftambulanse på kort tid. En nær venninne fødte i uke 25. Var ikke nyfødt intensiv på sykehuset. Barnet og mor ble rask fraktet til andre kanten av landet pga barnet trengte umiddelbar operasjon. Nærmeste nyfødt intensiv holdt ikke da de ikke hadde leger som hadde spesialisert seg på dette sykdomsbildet. Kjenner også to som var på sykehus i Oslo, men ble fløyet til Bergen i all hast fordi de har bedre kompetanse på mye relatert til spebarn i Bergen ift resten av Norge. Anonymkode: 512fc...e60 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Jeg skulle ønske det fortsatt fantes fødestuer over det ganske land. Skulle gjerne født i rolige omgivelser sammen med en erfaren jordmor med god tid. Ved forventet risikofødsel, eller hvis det skjer noe, blir man jo sendt til sykehus med nyfødtintensiv uansett. Anonymkode: d7371...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 Spørs jo litt hvor langt det er da. Vi har 5 timers kjøring til nærmeste sykehus med nyfødtintensiv. Men lokalsykehuset har erfarne og drevne jordmødre som er mye bedre drillet i førstehjelp til nyfødte, enn hva de er på et sykehus med tryggheten i NFI. Luftambulanse flyr til modersykehuset på 15 minutter. Babyen min pustet ikke da han kom ut, men jeg følte meg 100% trygg på lokalsykehuset likevel. Både legen og jordmødrene hadde stålkontroll på hva de holdt på med, og hadde telefonkontakt med barnelege på modersykehuset både under og flere ganger etter gjenopplivningen. Gikk helt fint. Barnelegen kom til lokalsykehuset for kontroll av baby før vi dro hjem. Hvis det ikke hadde vært trygt å føde på et sykehus uten NFI, hadde det ikke vært lov. Anonymkode: 8cc01...746 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har valgt å reise for føde på større sykehus der hvor beredskapsnivået er tilfredsstillende dersom det verste skulle skje? Tenker på at man har fritt sykehusvalg, men usikker på hvor langt dette går når det faktisk blir et tema. Anonymkode: 3f9b6...9aa Jeg hadde vel tenkt at hvis beredsskapsnivået ikke var tilfredsstillende så hadde de ikke hatt barnefødsler der. Jeg har tillit til at sykehuset vet mer om hva som er tilfredsstillende enn meg. Hvis du mener at enkelte sykehus har mer avanserte ressurser enn andre; hvor skal du da stoppe og si godt nok? Det finnes sikkert store sykehus i utlandet som har behandlingsmåter man ikke kan tilby i Norge. Skal man da reise dit i tilfelle det verste skulle skje? Anonymkode: a22d7...359 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 Det er jo endel risikofaktorer som leger kan identifisere før fødsel og hvis man har disse så føder man på et sykehus med nyfødtintensiv. dersom alt er bra så kan man helt fint føde på et sykehus uten. Er vel stort sett det kvinner gjør i Norge og det går helt fint Anonymkode: d1d8f...14c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Skrevet 14. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vel tenkt at hvis beredsskapsnivået ikke var tilfredsstillende så hadde de ikke hatt barnefødsler der. Jeg har tillit til at sykehuset vet mer om hva som er tilfredsstillende enn meg. Hvis du mener at enkelte sykehus har mer avanserte ressurser enn andre; hvor skal du da stoppe og si godt nok? Det finnes sikkert store sykehus i utlandet som har behandlingsmåter man ikke kan tilby i Norge. Skal man da reise dit i tilfelle det verste skulle skje? Anonymkode: a22d7...359 Med den setningen mener jeg et worst case scenario hvor sekunder teller. Dette på samme måte som at man ikke tenker på å frontkollidere i nærheten av sykehus som tar imot traumepasienter, men hvis fritt sykehusvalg gjelder slik jeg håper kan jeg jo faktisk velge å føde ved det sykehuset som er mest spesialisert i tilfelle noe uventet skulle skje. Jo lenger vekk den kompetente hjelpen er, jo større risiko. Anonymkode: 3f9b6...9aa
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Skrevet 14. november 2020 Jeg har født både på sykehus med nfi (ble sendt i helikopter pga lav hjertelyd hos baby) og født på lokal fødestue uten nfi. Om jeg noen gang skal ha baby igjen velger jeg uten tvil lokal fødestue. Skjer det noe blir lege tilkalt og i verstefall blir det tur i helikopter (50 min fra alarm går til vi er på sykehuset) til sykehuset.. På sykehuset følte jeg meg på samlebånd, rommet ble vasket mens jeg var i dusjen og vi ble sjekket rett inn på barselhotellet der vi følte oss ganske alene. nr to fødte jeg på lokal fødestue, det va rolig og fint. Hadde ikke tilgang på epidural da. Det var rolig og jm hadde god tid til meg og barnefar. Anonymkode: b1d67...cc2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Hvor mye lengre er det å reise da? Det at første fødsel tar så himla lang tid hver gang er bullshit. Jeg kjenner like mange med styrtfødsler som vanlig fødsel. Jeg kjenner to som ikke rakk fram på sykehuset. Selv rakk jeg akkurat innom døra på mottaket før pressriene kom. Hadde jeg skullet reise til ett større sykehus med nyfødt intensiv hadde jeg endt opp med å føde i en busslomme Anonymkode: 3ebdf...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå