AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Skrevet 14. november 2020 Jeg har vært heldig å ha fått 80.000,-. Jeg vet at dette ikke er så mye, men jeg har veldig dårlig råd, så for meg er det mye. Det er mye jeg kunne ha brukt pengene på, men vil aller helst investere/spare de slik at jeg kan ha de for fremtiden. Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: eaefb...077
Sessan_ Skrevet 14. november 2020 #2 Skrevet 14. november 2020 Så fint at du ønsker å tenke på fremtiden. Min anbefaling avhenger av om du allerede har spart opp en bufferkonto? I tillegg avhenger den av hva slags sparehorisont du har. Altså hvor langt fremover du ser for deg å spare pengene. Hvis du ikke har en buffer, og har sparehorisont på minst 4-5 år: sett deler av pengene (avhengig av hvor mye du trenger i buffer) på en bufferkonto, og invester resten i et globalt indeksfond. Hvis du har en buffer og har sparehorisont på minst 4-5 år: sett hele summen i et globalt indeksfond. (Hvis du er under 33, i jobb og ikke har makset BSU, så ville jeg satt penger her først.) 1
Knirke Skrevet 14. november 2020 #3 Skrevet 14. november 2020 Hvor dårlig råd har du da? Mangler du mat og klær så bruker du selvfølgelig penger på det. Har du planer om å kjøpe bolig, sett dem på BSU hvis du er under 33. Har du lang sparehorisont, sett dem i aksje- eller kombinasjonsfond.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 19 timer siden, Sessan_ skrev: Så fint at du ønsker å tenke på fremtiden. Min anbefaling avhenger av om du allerede har spart opp en bufferkonto? I tillegg avhenger den av hva slags sparehorisont du har. Altså hvor langt fremover du ser for deg å spare pengene. Hvis du ikke har en buffer, og har sparehorisont på minst 4-5 år: sett deler av pengene (avhengig av hvor mye du trenger i buffer) på en bufferkonto, og invester resten i et globalt indeksfond. Hvis du har en buffer og har sparehorisont på minst 4-5 år: sett hele summen i et globalt indeksfond. (Hvis du er under 33, i jobb og ikke har makset BSU, så ville jeg satt penger her først.) Takk for svar og hjelp! Jeg har ingen bufferkonto 😞 Har hus (fikk kjøpe billig av et familiemedlem for en del år siden). Er 35 år gammel og er ufør etter en ulykke. Ble ufør tidlig og fikk dessverre aldri starte på arbeidslivet. Kanskje jeg kan sette litt av som buffer, og gjøre som du sier med resten? Takknemlig for all hjelp ❤️ Anonymkode: eaefb...077
Sessan_ Skrevet 14. november 2020 #5 Skrevet 14. november 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar og hjelp! Jeg har ingen bufferkonto 😞 Har hus (fikk kjøpe billig av et familiemedlem for en del år siden). Er 35 år gammel og er ufør etter en ulykke. Ble ufør tidlig og fikk dessverre aldri starte på arbeidslivet. Kanskje jeg kan sette litt av som buffer, og gjøre som du sier med resten? Takknemlig for all hjelp ❤️ Anonymkode: eaefb...077 Hvis du har hus så vil jeg sterkt anbefale deg å ha en buffer. Det kan komme mange store, uventede utgifter med et hus. Ville faktisk vurdert å sette hele summen på bufferkonto hvis det er en eldre enebolig. Eventuelt 50 000 på buffer, og resten i indeksfond. Selv sparer jeg til pensjon i globalt indeksfond. DNB Global Indeks er et eksempel på et slikt fond, som får veldig bra «anmeldelser» av økonomer. Endret 14. november 2020 av Sessan_
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, Sessan_ skrev: Hvis du har hus så vil jeg sterkt anbefale deg å ha en buffer. Det kan komme mange store, uventede utgifter med et hus. Ville faktisk vurdert å sette hele summen på bufferkonto hvis det er en eldre enebolig. Eventuelt 50 000 på buffer, og resten i indeksfond. Selv sparer jeg til pensjon i globalt indeksfond. DNB Global Indeks er et eksempel på et slikt fond, som får veldig bra «anmeldelser» av økonomer. Tusen takk for gode råd, Sessan 🙏 Setter veldig pris på det. Anonymkode: eaefb...077
Sessan_ Skrevet 14. november 2020 #7 Skrevet 14. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd, Sessan 🙏 Setter veldig pris på det. Anonymkode: eaefb...077 Det var så lite. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå