Gå til innhold

Snakker dere sammen om forholdets forventninger/håp/drømmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det er så vanskelig tema å komme inn på. Vi har vært sammen i 1,5 år og jeg tenker giftemål og sammenflytting om kanskje 1,5-2 år, men vil ikke «skremme ham bort»...

Anonymkode: fca03...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må du ta opp. Kan ikke leve i den usikkerheten og evt kaste vekk tid på en med totalt andre ønsker.
Skremmer du han bort, gratulere, da ville han forvunnet alikevel.

Anonymkode: a80d1...036

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever at noen syntes det er lett å snakke om slikt, mens for andre kan det være vanskelig, selv om de ønsker å dele resten av livet med deg... er et fint og viktig tema å snakke om, hvor man i noen tilfeller bør gå litt forsiktig frem? :) Kanskje lurt å starte med det minst "skumle"

• Liker 2
Skrevet

Ja, det hørtes virkelig ut som et godt forhold som du har lyst til å være i, resten av livet. Et hvor du er redd for å skremme bort partneren 🙄

Anonymkode: 46a98...ffa

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Litenlinerle skrev:

Jeg opplever at noen syntes det er lett å snakke om slikt,

Det er veldig lett når begge er like interessert og er likeverdige. Altså et sunt forhold. Da går det av seg selv. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lett når begge er like interessert og er likeverdige. Altså et sunt forhold. Da går det av seg selv. 

Kan jo også være at begge faktisk er interessert og likeverdig, men at den ene assosierer disse temaene med negative opplevelser og dermed syntes det er "skremmende" å snakke om slikt. I et sunt forhold hjelper man hverandre gjennom dette 😃 Selvfølgelig finnes det grenser for hvor "hjelpsom" man skal være... 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Litenlinerle skrev:

Kan jo også være at begge faktisk er interessert og likeverdig, men at den ene assosierer disse temaene med negative opplevelser og dermed syntes det er "skremmende" å snakke om slikt. I et sunt forhold hjelper man hverandre gjennom dette 😃 Selvfølgelig finnes det grenser for hvor "hjelpsom" man skal være... 

Da er man jo ikke likeverdig...

Får være måte på bortforklaringer!

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er man jo ikke likeverdig...

Får være måte på bortforklaringer!

Man er vell likeverdig selv om den ene har vansker på ulike områder?

• Liker 1
Skrevet

Vi snakket om dette på en av våre første dater. For meg er det helt uaktuelt å gå inn i et forhold med en mann som ikke har de samme tankene som meg rundt ekteskap, barn, samboerskap osv. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, SPOCA skrev:

Vi snakket om dette på en av våre første dater. For meg er det helt uaktuelt å gå inn i et forhold med en mann som ikke har de samme tankene som meg rundt ekteskap, barn, samboerskap osv. 

Jeg tenker at det kommer veldig an på alder... er nok mer naturlig å gå inn på en slik samtale om man er i midten av 20 årene eller eldre, enn om man er rundt 20? 

Endret av Litenlinerle
Skrevet
Akkurat nå, Litenlinerle skrev:

Jeg tenker at det kommer veldig an på alder... er nok mer naturlig å gå inn på en slik samtale om man er i midten av 20 årene eller eldre, enn om man er rundt 20 årene? 

Kommer nok litt an på hvor man er i livet. Jeg hadde den samtalen da jeg ble sammen med eksen i starten av 20-årene, rett og slett fordi det var uaktuelt for meg å bli sammen med en som ikke hadde en klar oppfatning om hva han ville i livet.

Skrevet
1 minutt siden, SPOCA skrev:

Kommer nok litt an på hvor man er i livet. Jeg hadde den samtalen da jeg ble sammen med eksen i starten av 20-årene, rett og slett fordi det var uaktuelt for meg å bli sammen med en som ikke hadde en klar oppfatning om hva han ville i livet.

Ja, det har du rett i. jeg selv ble også fort klar for slike samtaleemner :) 

Skrevet

Jeg er en som har satsa og tapt før. Enkelte tema er såre for meg. Selv om jeg vet jeg vil ha han jeg er sammen med, sliter jeg iblant med å gi meg helt hen og ha tro på ei framtid sammen. Jeg har erfart før at menn har lovd meg "alt" og så gått. 

Han jeg er med, har ikke satsa på andre før på samme måte, men har nok blitt såra av at de ikke var verdt å satse på, og syntes det var skummelt å stole på at jeg ville ha ham. Men han tror mer og mer på det. 

Vi har hver våre veier å gå. Og det tar tid å lære hverandre å kjenne og å bygge opp tillit sammen. Gjøre hverandre trygge på at her er alt ok. 

Vi har ikke snakka så konkret om hva vi skal, men mer om hva jeg vil og økonomi. Jeg har hatt flere menn som har lovd meg barn som aldri kom. En eks planla tom hele pensjonisttida vår i detalj, komplett med barn, barnebarn og hytte. Så planer, i mine øyne, er bullshit. Det må være mer sånn, vi begynner nå. 

Anonymkode: 09b7e...823

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en som har satsa og tapt før. Enkelte tema er såre for meg. Selv om jeg vet jeg vil ha han jeg er sammen med, sliter jeg iblant med å gi meg helt hen og ha tro på ei framtid sammen. Jeg har erfart før at menn har lovd meg "alt" og så gått. 

Han jeg er med, har ikke satsa på andre før på samme måte, men har nok blitt såra av at de ikke var verdt å satse på, og syntes det var skummelt å stole på at jeg ville ha ham. Men han tror mer og mer på det. 

Vi har hver våre veier å gå. Og det tar tid å lære hverandre å kjenne og å bygge opp tillit sammen. Gjøre hverandre trygge på at her er alt ok. 

Vi har ikke snakka så konkret om hva vi skal, men mer om hva jeg vil og økonomi. Jeg har hatt flere menn som har lovd meg barn som aldri kom. En eks planla tom hele pensjonisttida vår i detalj, komplett med barn, barnebarn og hytte. Så planer, i mine øyne, er bullshit. Det må være mer sånn, vi begynner nå. 

Anonymkode: 09b7e...823

dette illustrerer godt det jeg tidligere mente med at samtaler om giftemål, fremtiden og barn kan være et sårt tema for enkelte, og at en derfor gjør godt i å være tålmodig og forståelsesfulle med hverandre :) 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Litenlinerle skrev:

Man er vell likeverdig selv om den ene har vansker på ulike områder?

Nei. Ikke på sånne ting. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke på sånne ting. 

Likeverdig er for meg et begrep som går dypere enn å handle om å være uenig/enig på visse områder... For meg handler det mer om den grunnleggende ideen om at alle mennesker er verdt like mye uavhengig av evner eller vansker f.eks :) 

Skrevet
59 minutter siden, Litenlinerle skrev:

Likeverdig er for meg et begrep som går dypere enn å handle om å være uenig/enig på visse områder... For meg handler det mer om den grunnleggende ideen om at alle mennesker er verdt like mye uavhengig av evner eller vansker f.eks :) 

Tror du siterer feil person, jeg har aldri nevnt enighet.  

Skrevet

Vi snakker om det hele tiden, og tok det opp relativt tidlig også. Tenker jo at man kan kunne prate fritt om sånt i et seriøst forhold, hvis ikke så er det garantert noe om skurrer! :) Det er dog min mening. 

Syntes jo det er litt merkelig at du er redd for å skremme han vekk, med å prate om disse tingene. Da føler jeg litt, at dere to ikke er på samme bølgelengde, kanskje? Og hvis det er fakta, så er det heller ikke mye liv laga for å dele resten av livet sammen. Det er viktig å være på samme bølgelengde hvis man skal dele livet sammen. 

Skrevet

Det er jo viktige tema i et seriøst forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...