AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #41 Skrevet 15. november 2020 Når jeg lager fried rice eller wok så tilsetter jeg litt MSG, versjonen med og uten MSG smaker helt forskjellig. Om man har litt Aromatkrydder så kan dette brukes Anonymkode: 2735f...bbd
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #42 Skrevet 15. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg lager fried rice eller wok så tilsetter jeg litt MSG, versjonen med og uten MSG smaker helt forskjellig. Om man har litt Aromatkrydder så kan dette brukes Anonymkode: 2735f...bbd Takk, lager mye fried rice, så nå står MSG på handlelista 😄 Anonymkode: b0b92...19d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #43 Skrevet 15. november 2020 - Litt syre trengs for å balansere smaken. F.eks. lime på meksikanske/asiatiske retter, en skvis sitron eller litt balsamicoeddik i supper og gryter. Om du syns noe smaker tamt, tilsett litt syre før du tilsetter mer salt. - Ta seg tid til å surre løk/grønnsaker i litt fett når man lager gryter og sauser, gjør underverker for umamibasen. Alle oppskrifter som er sånne lettvinte "bland alt i en gryte" smaker sjelden noe særlig. Mange krydder har også godt av å bli surret i litt olje, får ut mye mer smak på den måten. - En slant vin gir deg både syre og fylde. (Jeg bruker å kjøpe billige småflasker på polet som jeg har stående i kjøleskapet til matlaging. Evt. frys ned vinrester i isbitform.) - Fond på flaske er også en enkel smakshever. Samme med soyasaus og worcestershire-saus, de tilføyer mye mer kompleks smak enn bare salt. Anonymkode: 28875...4d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå